CEL GŁÓWNY :
Wspomaganie edukacji językowej
dziecka, rozbudzanie aktywności słownej, rozwijanie sprawności związanych z
komunikacją językową.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- usprawnianie narządów mowy:
usprawnianie mięśni języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego
- wyrabianie prawidłowego oddechu
dla mowy
- wydłużanie fazy wydechowej
-
poprawa fonacji
- kształtowanie nawyku właściwego
ułożenia języka w jamie ustnej w pozycji spoczynkowej
- utrwalanie prawidłowego połykania
- rozwój korelacji układów
oddechowego, artykulacyjnego, fonacyjnego
- zwrócenie uwagi na pozawerbalne
składniki wypowiedzi: mimikę, gest,
- zwrócenie uwagi na prozodię wypowiedzi (ton
głosu, rytm, intonacja, wysokość dźwięków mowy)
- likwidowanie błędów i wad wymowy
- wdrażanie do uważnego słuchania
czytanego tekstu
-
Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego,
-
Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim,
-
Bogacenie czynnego słownictwa dzieci
-
Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym.
-
Zachęcanie do udziału w zabawach teatralnych inspirowanych czytanym lub
opowiadanym tekstem, scenkami z życia lub wymyślonymi przez dzieci.
-
Doskonalenie pamięci potrzebnej do opanowania tekstów ról w przygotowanych
przedstawieniach.
W realizacji tak złożonych celów
działania pedagogicznego celowa będzie współpraca logopedy, nauczycieli oraz
rodziców.
OCZEKIWANE EFEKTY WDROŻENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
–usprawnienie narządów
artykulacyjnych dziecka
–eliminacja nieprawidłowości
związanych z wymową
–poprawa funkcjonowania dziecka w
zakresie komunikacji językowej (poprawa dykcji, fonacji, zwiększenie aktywności
słownej dziecka Zajęcia będą
odbywały się po ok. 5-10 minut każdego dnia w dwóch grupach starszaków i będą
stanowiły uzupełnienie tygodniowych kręgów tematycznych realizowanych w oparciu
o podstawę programową. Utrwalanie ćwiczeń logopedycznych będzie odbywało się
również w domu pod opieką rodziców, gdyż będą mieli oni bieżący dostęp do
proponowanych przez logopedę zabaw.
ZADANIA LOGOPEDY:
- opracowanie zabaw logopedycznych
nawiązujących do tygodniowych kręgów tematycznych
- udostępnienie opracowanych ćwiczeń
wychowawcom
- udostępnianie ćwiczeń
logopedycznych rodzicom oraz instruowanie rodziców o sposobie ich wykonywania
- bieżąca publikacja tygodniowych
zabaw logopedycznych na stronie internetowej przedszkola
- przeprowadzanie opracowanych zabaw
logopedycznych w grupach przedszkolnych raz w tygodniu (na początku tygodnia)
ZADANIE WYCHOWAWCY:
- włączanie proponowanych przez
logopedę ćwiczeń do codziennych zajęć
- zwracanie uwagi na poprawność
wymowy dzieci
- zwracanie uwagi na prawidłowy
układ narządów artykulacyjnych w pozycji spoczynkowej (buzia zamknięta,
oddychanie przez nos, język na podniebieniu)
- przypominanie dzieciom o
prawidłowym ułożeniu języka podczas połykania (w czasie spożywania posiłków)
- zachęcanie wychowanków do
wypowiedzi ustnych
ZADANIA RODZICÓW:
- wspieranie rozwoju dziecka przez
codzienną rozmowę, czytanie bajek
- codzienna zabawa z dzieckiem
mająca na celu usprawnienie jego narządów artykulacyjnych (rodzice będą
zachęcani do korzystania z proponowanych przez logopedę zabaw)
- konsultowanie rozwoju mowy dziecka
z wychowawcą lub logopedą
FORMY PRACY, METODY, TECHNIKI I FORMY PRACY:
zajęcia
grupowe z elementami pracy indywidualnej
METODY I TECHNIKI:
- metoda
usprawniania narządów mowy
– polega na
ćwiczeniu narządów mowy, głównie języka i warg
- metoda
słuchowo – wzrokowa – polega na powtarzaniu dźwięków izolowanych, logopeda
wymawia w sposób przedłużony dźwięk, a dziecko naśladuje
- metoda
wzrokowa- polega na zademonstrowaniu przez nauczyciela właściwego układu
narządu mowy i odtwarzanie go przez ucznia pod kontrolą wzroku
- metoda
słuchowa – polega na odróżnieniu
dźwięków prawidłowo artykułowanych od dźwięków artykułowanych niepoprawnie
- metoda wyjaśniania – polega na wyjaśnieniu
położenia narządów mowy podczas artykulacji danej głoski
- metoda
przekształceń artykulacyjnych – opiera się na głoskach poprawnie przez dziecko
artykułowanych i uzyskanie z nich innych głosek, zbliżonych pod względem
artykulacyjnym- metoda naturalna
– polega na
naśladowaniu ‘naturalnych szmerów’, które prowadzą do właściwej artykulacji-
metoda usprawniająca wymowę
– polega na ćwiczeniu uzyskanej głoski w
nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów, stosując odpowiedni materiał językowy
- gesty
umowne
- ćwiczenia
rytmizujące
- ćwiczenia
ruchowe
- ćwiczenia
oddechowe
- zabawy
teatralne i parateatralne
HARMONOGRAM
DZIAŁAŃ
wrzesień 2021 r. -przeprowadzenie wśród dzieci obserwacji sprawności
narządów artykulacyjnych
- wymowy
poszczególnych głosek w różnych pozycjach w wyrazie, w wyrażeniach i
zdaniach
październik 2021- Maj 2022 W ramach innowacji pedagogicznej:
-
prowadzenie ćwiczeń, zabaw logopedycznych w grupach
-
konsultacje z rodzicami i wychowawcami na temat wykonywanych ćwiczeń oraz
rozmowy
dotyczące rozwoju mowy dzieci
-
przekazywanie poprzez stronę internetową
ćwiczeń rozwijających kompetencje językowe
Przyjęciem
dziecka na dyżur wakacyjny jest wypełnienie i złożenie karty w przedszkolu
macierzystym w terminie od 17 - 28 maja
2021r. Wydawanie kart na dyżur wakacyjny odbywa się w przedsionku przedszkola lub poprzez pobranie
karty ze strony internetowej przedszkola pp7brzeg.pl (W ZAKŁADCE INFORMACJE DLA RODZICÓW).
Wypełnione karty należy
złożyć do skrzynki podawczej przy wejściu do przedszkola .
Dyżur w lipcu pełni Publiczne Przedszkole nr 2,3,7,8,11, 10
Dyżur w
sierpniu pełni Przedszkole Publiczne nr 1,4,5,6.
DZIĘKUJEMY ZA TRUD I ZAANGAŻOWANIE, JAKIE
WŁOŻYLIŚCIE W ZDALNĄ EDUKACJĘ WASZYCH
DZIECI.
DOCENIAMY WASZE WSPARCIE I POŚCWIĘCONY CZAS.
DZIĘKUJEMY ZA WYROZUMIAŁOŚĆ I CIERPLIWOŚĆ
BEZ WAS NIE OSIĄGNELIBYŚMY TAK WIELE.
DYREKCJA I NAUCZYCIELE
created with
Joomla Page Builder .