Cały rok szkolny 2017/2018 realizowany był w naszym przedszkolu
projekt unijny Aktywny Kreatywny Maluch. Projekt trwa do grudnia 2018. W jego
ramach nauczyciele pracujący w przedszkolu realizują zajęcia z języka
angielskiego, muzykoterapię i zajęcia teatralne. Przyjeżdża też pani, która
prowadzi dogoterapię.
Celem tego projektu
jest wszechstronny rozwój dzieci, umuzykalnienie, poszerzenie wiedzy o teatrze,
zabawy teatralne, muzyczne, oswojenie z psim przyjacielem, przełamanie barier
przed kontaktem ze zwierzęciem. Staramy się pracować nad rozwijaniem
wrażliwości dzieci, uwrażliwieniem na muzykę i sztukę. Często podczas tych
zajęć skupiamy się nad ujawnieniem i rozładowaniem emocji i napięć dzieci.
Rozwijamy wyobraźnię oraz zamiłowanie literackie. Dzięki tym zajęciom
przedszkolaki poznają swoje możliwości i wzmacniają poczucie własnej wartości.
W ramach nauki języka angielskiego uczymy się nowych słówek, piosenek,
rymowanek, zabaw ruchowych i tańców. Dzieci osłuchują się z melodią języka
podczas czytania i analizowania krótkich bajek i historyjek.
Głównie koncentrujemy
się na tym, aby dzieci dobrze czuły się i czerpały radość z proponowanych
zajęć, bo ważne, aby w wieku przedszkolnym mogły się bawić. Staramy się podczas
zabaw korzystać z ich kreatywności i pomysłów, co z pewnością cieszy dzieci i
zachęca je do udziału w zajęciach. (J.Dolla-
Morawiak, M.Duszeńko)
W grudniu zakończyliśmy w naszym przedszkolu realizację projektu unijnego, który obejmował wszystkie dzieci przebywające w placówce. Projekt realizowany był cały rok szkolny 2017/2018 oraz I półrocze 2018/2019. W ramach „Aktywnego Kreatywnego Malucha dzieci uczestniczyły w zajęciach z muzykoterapii, dogoterapii, zajęć teatralnych i języka angielskiego. Zajęcia były prowadzone systematycznie i równomiernie we wszystkich grupach wiekowych z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych dzieci.
Nauczanie języka angielskiego miało na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy,
która sprzyja nauce w przypadku najmłodszych uczniów, motywowanie dzieci oraz
wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności
językowych. Wspomagało rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka,
wdrażało dziecko do pracy w grupie, rozwijało wrażliwość dziecka.
Nauczanie
języka angielskiego w przedszkolu koncentruje się głównie na nauczaniu tylko
dwóch sprawności. Są nimi słuchanie i mówienie.
W zakresie umiejętności
słuchania, oswajałam dzieci z brzmieniem języka angielskiego, prezentowałam
poprawną wymowę i intonację.
Rozwijanie sprawności
mówienia zaś polegało na zachęcaniu dziecka do powtarzania słów,
zwrotów, prostych wierszyków, odgrywania prostych scenek komunikacyjnych.
Najistotniejszym
celem zajęć językowych prowadzonych w ramach projektu było tworzenie sytuacji
edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym,
nowożytnym. W ramach rozbudzenia tych zainteresowań często czytaliśmy i
oglądaliśmy proste książeczki, próbowaliśmy je wspólnie tłumaczyć, graliśmy w
gry, uczyliśmy się rymowanek, piosenek i wierszyków. Dzieci słuchały i mówiły.
Zajęcia teatralne miały na celu przede wszystkim rozwijać i stymulować
sferę emocjonalną dzieci- ich zdolność odczuwania i postrzegania świata. Zabawy
w teatr wywierają bowiem duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują
osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły
dziecka.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki
poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię,
doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu,
rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również
okazją do wspaniałej zabawy. Daje dzieciom wiele satysfakcji.
Często dzieci brały
udział w odtwarzaniu treści utworu. To skłania je do zapamiętywania,
koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania
się. Podczas zajęć teatralnych dziecko dowiaduje się też, jak
powstaje sztuka teatralna i wzbogaca swój słownik o takie pojęcia jak
np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy
pantomima.
Dziecko w
zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie
postaciami, przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w jego
przygodach, smutkach i radościach.
Zabawa teatralna umożliwia wykorzystanie naturalnej
skłonności dziecka do naśladowania, a także aktywności emocjonalnej i
ruchowej. Sprzyja rozładowaniu napięcia i energii, przynosi radość i
satysfakcję.
Oprócz zajęć teatralnych w ramach projektu dzieci
miały możliwość dwa razy uczestniczyć w przedstawieniach Teatru „Akademia
Wyobraźni”. Obejrzały spektakle: Czerwony Kapturek i Wędrówki Stasia. Ponadto
dwa razy spotkały się z instruktorką zajęć teatralnych z BCK panią Dorotą
Herman.
(J.
Dolla_Morawiak)
Projekt Aktywny Kreatywny Maluch
prowadzony był w Publicznym Przedszkolu nr 7 Integracyjnym w roku szkolnym 2017/2018
oraz w I półroczu roku szkolnego 2018/2019. W ramach projektu prowadzone były
zajęcia m.in. muzykoterapii.
Program zajęć rytmiczno – ruchowych oraz muzykoterapii realizowany w ramach
projektu zawiera elementy edukacji muzycznej i motoryczno – zdrowotnej. Treści
programowe dostosowane były do wieku oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
Podstawowymi założeniami programu było rozbudzanie u dzieci zamiłowania do
rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwijanie
pamięci muzycznej i ruchowej oraz umiejętności uczenia się melodii,
zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiazaniu z muzyką. Ćwiczenia
rytmiczno – ruchowe miały przyczynić się do wykształcenia u dzieci zamiłowania
do muzyki, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć
korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
Cele szczegółowe programu zakładały kształcenie podstawowych zdolności
muzycznych, rozwijanie słuchu muzycznego, zdolności motorycznych, wyobraźni przestrzennej,
koncentracji uwagi, umiejętności tanecznych. Zawarte były w tematyce zajęć t.j.
Zabawy integrujące; Deszczowe dźwięki; Aktywne muzykowanie; Najpiękniejsze
kolędy; Muzyka najlepszy lek na duszę; Dzień Babci i Dziadka; Tworzymy muzykę;
Bawimy się ruchem i rytmem; Zabawy na wiosennej łące.
W efekcie prowadzonych zajęć dzieci rozpoznają dźwięki krótkie i dłuższe,
recytują rytmicznie proste teksty, śpiewają poznane piosenki, znają i wykonują
proste układy taneczne, interpretują ruchowo treści piosenek, reagują ruchem na
zmianę miary taktu, reagują ruchem na dźwięki wysokie, średnie, niskie,
rozpoznają nastrój w muzyce, wystukują proste układy rytmiczne na instrumentach
perkusyjnych, potrafią współpracować w zespole.
W ramach projektu Aktywny Kreatywny Maluch placówka została doposażona w pomoce
dydaktyczne tj . Tablica interaktywna oraz płyty CD z muzyką i zabawami słowno
–muzycznymi, m.in. „Bajki terapeutyczne dla najmłodszych”, „Bajki o emocjach
dla najmłodszych”, „Przytulanki”, „Odpocznijmy Ty i Ja”, „Sensorycznie wszystko
gra”, „Nasze muzyczne przedszkole”.(M.Duszenko)