Z POWODU ZAISTNIAŁEJ SYTUACJI NIE BĘDĄ POBIERANE OPŁATY NA RADĘ RODZICÓW ZA MIESIĄC MARZEC I KWIECIEŃ 2020R. DOKONANE WPŁATY BĘDĄ ZALICZANE NA POCZET KOLEJNYCH MIESIĘCY.

ANNA MICHURSKA - SKARBNIK RADY RODZICÓW

 

 

KONSULTACJE w każdy wtorek o godzinie 16

 

 

Zbieramy surowce wtórne:

makulaturę, baterie i plastkowe butelki (tzw. pety)

Makulaturę ważymy, baterie  i butelki liczymy.

Przynosimy do przedszkola i informujemy panią w grupie.

 

 

RADA RODZICÓW - od miesiąca października - składka 30 zł miesięcznie.  Przelewamy na konto Rady Rodziców. Tytuł wpłaty; IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA, GRUPA, składka Rada Rodziców

Plan pracy  wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc  czerwiec.

Tematyka kompleksowa:
Podajmy sobie ręce w zabawie i piosence.
Mieszkańcy łąki
Nadchodzi lato.
Przed nami wakacje!.

1. Podajmy sobie ręce w zabawie i piosence
- zapoznanie z wartościami przyjaźni i tolerancji w oparciu o opowiadanie J.A. Hockuby „O tym jak pluszowy zajączek szukał przyjaciela” z wykorzystaniem maskotki;
- rozmowa w oparciu o film edukacyjny nt. dzieci żyjących na innych kontynentach- poznanie zwyczajów charakterystycznych dla innych kultur;
- zabawy muzyczno- ruchowe przy piosence „Przyjacielem być”;
- kreślenie farbą znaków literpodobnych  na arkuszach pionowych- doskonalenie funkcji motorycznych dłoni ,
- zabawa matematyczna ,,Ile dzieci, ile jabłuszek?’ doskonalenie umiejętności przeliczania na liczmanach, przygotowanie przyjęcia dla dzieci
- „Mój przyjaciel” - rysowanie postaci ludzkiej ,
- ćwiczenia gimnastyczne metodą W. Sherbourne  ,,wycieczka”
- zabawy bieżne w ogrodzie przedszkolnym- zaspokojenie potrzeby ruchu, wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń na placu zabaw;
- obserwacja przyrody podczas spacerów,
- zabawy i gry z okazji dnia dziecka 
- wycieczka do biblioteki dziecięcej
2. Mieszkańcy łąki.
- wycieczka na łąkę- poznanie owadów podczas prowadzenia obserwacji z wykorzystaniem przyrządu (lupa),
- słuchanie opowiadania „W letni dzień”- zachęcanie do obserwacji przyrody;
- inscenizacja wiersza ,, Do biedronki przyszedł żuk”z użyciem sylwet papierowych,
- zabawy przy piosence „Śpiewaj tak jak on”- rozwijanie umiejętności rytmicznych;
- dzielenie na sylaby  nazw owadów, leśnych zwierząt i owoców 
- rozwijanie umiejętności liczenia w zabawie „Łąkowe rachunki”: w zakresie  5
-Biedronka na łące- wykonanie techniką origami;
-  ,,Motylek”: kolorowanie sylwety 
- ćwiczenia graficzne na  asfalcie;
- zabawy ruchowo- naśladowcza „Jestem zwierzątkiem które…”;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr XIII 
- bezpieczne korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
3. Nadchodzi lato
-Opowiadanie nauczycielki pt. „W co się bawić?” wg tekstu I. Salach.
- uważnie słuchanie opowiadania  ilustrowanego H. Łochockiej „Jak to mały Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele”, poznanie nazwy polskiego morza;
- ćwiczenia graficzne rozwijanie umiejętności wycinania: cięcie po linii falistej
- „Pory roku”- zabawa dydaktyczna utrwalająca nazwy pór roku, globalne czytanie nazw pór roku,
-formułowanie wypowiedzi nt ,, latem lubię….w zimie…
- ,,co to są góry?-prowadzenie rozmowy nt wakacji w górach, zasad bezpieczeństwa
-udział w zabawie badawczej „Czy powietrze jest czyste?”;
-zabawa dydaktyczna '”Czym pojedziemy na wakacje?”; nazywanie pojazdów, naśladowanie ich odgłosów (ćwiczenia logopedyczne);
-zabawa ruchowa z symbolami pojazdów,
-zabawa matematyczna „Rytmiczny szlaczek”: ab 
-ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej  „Letnie zabawy”;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.

4.Przed nami wakacje!.  
-Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Jedziemy na wakacje”. 
-Oglądanie w czasopismach dziecięcych ilustracji o wakacyjnej tematyce : morze, plaża, góry, jeziora.
-Teatrzyk kukiełkowy pt. „Wyjazd Ani    i Krzysia”
-Zagadki słowne i obrazkowe,
- zabawa dydaktyczna ,,pakowanie”- ocenianie co potrzebne jest na wakacyjny wyjazd, segregowanie  i tworzenie zbiorów
-zabawa matematyczna z dominem i kostką,, znajdź tyle samo”
-Zabawa dydaktyczna pt. „Słuchamy bębenka”.
Zabawy ruchowe : „Dzieci w domkach” – z elem. biegu
„Pani na szpilkach” – z elem. naśladownictwa.
„Podawanie piłki górą” – z elem. chwytu.
-Zajęcia na powietrzu w ogrodzie przedszkolnym .
-Zabawy rytmiczne ze śpiewem.
-Ćwiczenie grafomotoryczne wg    M. Bogdanowicz 
-„Wakacyjne plany” – malowanie farbami akwarelowymi.
-Ćwiczenie graficzne – „Zabawki do piasku”.
-„Rybki w jeziorze”- praca na szarym papierze pakunkowym

  PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ W GR I NA MIESIĄC MAJ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Będziemy strażakami.
2. Moja rodzina.
3.W krainie baśni i bajek.
4. Nasz dziecięcy świat.

Temat bloku: Będziemy strażakami
-słuchanie opowiadania ilustrowanego ,,Jak Wojtek został strażakiem”,wypowiedzi zdaniami

- zabawy naśladowcze ,,jesteśmy strażakami”,

- malowanie farbą plakatową nt. ,,jedzie straż pożarna”

- słuchanie wiersza ,,Pali się” –poszerzanie wiadomości nt pracy strażakow: pożary, klęski żywiołowe, wypadki drogowe, poznanie nr alarmowego 99 8,

- zabawa dydaktyczna ,,czego potrzebuje strażak do pracy” dobieranie desygnatów,

-zabawa matematyczna ,, ilu strażakow”, przeliczanie w zakresie 1-4,
-zabawa dźwiękonaśladowcza ,,jedzie straż pożarna”,
- zabawa z dmuchaniem ,,gasimy pożar”,

-zabawy integracyjne ,,mało nas, podaj rękę przyjacielu, wszyscy są”
- zabawy bieżne z obręczami ,,jadą strażacy”
- konstruowanie z klocków nt ,,pożar”,
- zabawa z plasteliną ,,strażak” – formowanie kształtów postaci ludzkiej,
-zabawy z literkami wg I Majchrzak- rozpoznawanie swojego imienia,

- zabawy sprawnościowe,, strażacki tor przeszkód”,
- zabawy słownikowe ; będę strażakiem bo, strażak jest dzielny jak..

-ćwiczenia z nożyczkami ,,płomienie”,
- zabawy słuchowe ,,idź za sygnalem”, ,, stary zegar”,
- zabawy z koralami ,, wąż strażacki”
-oglądanie jednej z przygód ,, Strażaka Sama”
-zajęcia z rodzicami –ćw, met. Ruchu Rozwijającego

Temat bloku: Moja rodzina

- Rozmowa na temat „Moja rodzina”, wypowiedzi dzieci ,,co robi mama, tato
- Zabawa ze śpiewem „Ojciec Wirgiliusz”
- Ćwiczenie twórcze -Kończenie zdania rozpoczętego przez nauczyciela
- Zabawy plastyczne „Portrety członków rodziny”
-Nauka wiersza B. Szelągowskiej „Dla mamy i taty- Zabawa z elementem dramy „Pokaż...”
-Opowiadanie na podstawie ilustracji na planszy „Moja rodzina”
- Zabawa ruchowa „Wycieczka rowerowa”
-. Zabawa integracyjna „Mało nas” 
- Nauka piosenki Żabie sekrety 
-Gra matematyczna – „Latawiec”z wykorzystaniem kostki i figur geometrycznych
-Zabawa z piłką „Jak pomagamy mamie?”
- nauka wiersza H. Wojciechowskiej-Wrótniak „Czaro­dziejskie drzewo”
- Wykonanie wspólnego plakatu „Serce” 
- Zabawa graficzna „Dorysuj to czego brakuje”
-Zabawa „Słuchaj i dokończ” (wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej)
- Nauka wiersza R. Pisarskiego „Laurka”
- Zabawa inscenizacyjna z opaskami do utworu M. Rimskiego-Korsakowa Lot trzmiela 
-Ćwiczenie relaksacyjne przypominające piosenkę Kołysanka dla misia 
- Wysłuchanie wiersza Krystyny Artyniewicz Dla mamusi 
-Zabawalogiczna„Prawda-fałsz”

Temat bloku: W krainie baśni i bajek.

-rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących postaci bajkowych,
- kolorowanie wybranej postaci z bajki, trzymanie się w konturze,
- zabawa tematyczna ,,bal bajkowych postaci”z wykorzystaniem strojów,
- zabawa dramowa ,,zgadnij kim jestem” odgadywanie nazw postaci bajkowych na podstawie czynności,
- teatrzyk sylwet ,,kot w butach”

- zabawa matematyczna z okienkami ,, zaczarowane fasolki”, przeliczanie do 4, porównywanie liczebności, uzupełnianie do podanego stanu,
- zabawa z drucikiem kreatywnym, manipulowanie i konstruowanie kształtów 
- banki mydlane- nauka dmuchania i puszczania baniek,
-zabawy z instrumentami ,,słuch jak pies”, ,,stary zegar”,

-zabawa sprawnościowa z woreczkami – rzucanie i losowanie postaci bajkowych, naśladowanie ich czynności

- zabawa bieżna ,,zaczarowany pociąg krasnoludków”,

- ćwiczenia i zabawy poranne ,,wiatraczki”, ,, koniki”, ,,motylki”, pszczółki”,
- ćwiczenia z nożyczkami ,, wlazł kotek na płotek”, wycinanie i klejenie płotka”,
- ćwiczenia grafomotoryczne- rysowanie linii ciągłych po śladzie ,

Temat bloku: Nasz dziecięcy świat. 
,, czyja to zabawka -„zabawa dydaktyczna w kręgu z zabawkami 
- samochody – ćwiczenia z nożyczkami, wycinanie uproszczonych kształtów,
- zabawa matematyczna ,,kolorowe samochody”- tworzenie zbiorów wg podanej cechy, układanie rytmów w g wzoru,
- wesoło bawimy się w dniu dziecka- udział dzieci w zabawach ,
- zabawa dydaktyczna, , zgadnij czego brakuje”- ćwiczenia pamięci wzrokowej,

- oglądanie ilustracji nt,, dzieci z całego świata”, dostrzeganie różnic w wyglądzie, 
- nauka piosenki ,, Święto dzieci”,
- słuchanie bajki ,,O murzyńskiej córeczce”,
- słuchanie wiersza ilustrowanego ,,Murzynek Bambo”
- gazetowa orkiestra – zabawy muzyczne z użyciem gazet, wydobywanie dźwięków,

- zabawy sensoryczne z kolorową pianką, formowanie dowolnych kształtów, 
-ćwiczenia motoryczne z plasteliną, wyklejanie konturu poprzez rozcieranie plasteliny,

-zabawy bieżne ,,berek, ,, motylki, wiatraczki, „

- zabawy z czworakowaniem ,,pieski, kotki”,
-zabawa eksperymentalna z balonami ,,dokąd pędzi wiatr”

- zabawy ulubionymi zabawkami w sali, przestrzeganie przyjętych norm zachowania,
-zabawy słuchowe ,,wieża i samolot, ,,stary zegar”,
- ćwiczenia MDS , rysowanie wzorów na sypkim podłożu, 
- bal dzieci z całego świata, zabawy przy muzyce z wykorzystaniem masek.

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ  NA MIESIĄC KWIECIEŃ 

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:.
1. Chrońmy przyrodę- śmieci precz.

2 Wielkanocne zwyczaje.

3. Wiosna na wsi

4.
Obserwujemy wiosenną łąkę.

1Chrońmy przyrodę- śmieci precz!
- Oglądanie zdjęć przedstawiających piękno przyrody (z czasopism, kalendarzy…) i zdjęć przedstawiających przyrodę zniszczoną przez człowieka. - Rozmowa na temat dbania o przyrodę wokół nas, rozwijanie mowy.

– Teatrzyk sylwet na podstawie wiersza M. Kownackiej Czy Agata kocha się w kwiatach?

– Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec kwiatów.

– Dowolny taniec przy piosence Bez ptaszków i żab.

– Zabawa ruchowa z elementem dramy – Smutne drzewko i wesołe drzewo.

– Zabawy na placu przedszkolnym.

– Rysowanie prostych kształtów na tackach z sypkim podłożem.
-– Porządkowanie klocków – segregowanie do pudełek według kształtów.

– Kolorowe motyle – ćwiczenia matematyczne, rozwijanie umiejętności liczenia. – Układanie sylwet według podanego rytmu.

– Zabawa orientacyjno-porządkowa Fruwające motyle.

-– Wykonywanie pracy plastycznej Pojemnik na śmieci, rozwijanie sprawności manualnej.

- ćwiczenia gimnastyczne met opowieści ruchowej ,,na łące”

2. Wielkanocne zwyczaje.
- słuchać z uwagą opowiadania A. Galicy „Bajeczka wielkanocna”- wymieniać i opisywać tradycje wielkanocne; 
-ułożyć historyjkę obrazkową ,,wielkanocna przygoda” wg kolejności i stworzyć własne opowiadanie do niej
- zaśpiewać piosenkę „Pisanki”
-  podczas  rozmowy przy kartkach świątecznych przedstawiających wielkanocne zajączki, opisywać ich wygląd, wskazywać poszczególne częsci ciała i głowy,
- wykonać zajączka z papierowego talerzyka
- wykonać baranka z masy solnej na tekturowym szablonie,
-  w ćwiczeniach graficznych „Kolorowe pisanki” rysować wzory na pisankach,
- rysować baranka wielkanocnego zgodnie z instrukcją nauczyciela;
-w  ćwiczeniach narządów artykulacyjnych „Świąteczny baranek” dokładnie powtarzać dźwięki
-naśladować ruchy baranka w zabawie opartej o piosenkę ,,czarny baranie”
-  podczas zabawy matematycznej „Liczenie pisanek” - manipulować przedmiotami, 
- wykorzystując MDS narysować baranka w oparciu o piosenkę,, Ten mały nasz baranek”
-  w czasie spacerów –przestrzegać zasady odpowiedniego do temperatury ubierania się,
- podczas zajęć z rodzicami wykonać pisanki na styropianowych jajkach,
-złożyć rodzinom życzenia z okazji świąt.

3.Wiosna na wsi
- Oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka. Nazywanie ich z pomocą nauczyciela. Dzielenie nazw za nauczycielem na sylaby (rytmicznie), połączone z klaskaniem.

– Zabawa ruchowo-naśladowcza Jestem…

- Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka Rówieśniczki, zapoznanie z wyglądem krowy

– Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące.

-– Oglądanie zdjęcia krowy. Wyjaśnianie, dlaczego hodujemy krowy, dobieranie obrazków

– Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące.

-– Kolorowanie rysunku wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.

– Zabawa bieżna Koniki.

– Zabawy przy piosence Na podwórku- umuzykalnianie dzieci, wyjaśnianie koziołek to dziecko kozy…itd.

- zabawa matematyczna ,,Ile zwierząt”- przeliczanie i tworzenie zbiorów równolicznych w zakresie 1-4

-– Słuchanie nagrania głosów zwierząt z wiejskiego podwórka, wskazywanie na obrazkach i nazywanie, Naśladowanie ich głosów

-– Wykonywanie papierowego kurczaczka techniką origami, rozwijanie sprawności manualnej.
-zabawy logorytmiczne z instrumentami ,,Słuch jak pies”, ,,Stary zegar”

4. Obserwujemy wiosenną łąkę
-
słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela,, W ulu”, poznanie jego mieszkańców
- Mieszkańcy łąki – rozwiązywanie zagadek tekstowych.
- Powtórz ten dźwięk – zabawa słuchowa
- Wirujące kwiatki – ćwiczenia oddechowe, dmuchanie na bibułkowe kwiaty
-Kret – ćwiczenia graficzne, łączenie wykropkowanego wzoru
-Kwiatki – kolorowanie szablonu kwiatka, prawidłowe trzymanie kredki, rysowanie równoczesne
- Policz i pokaż pszczółki – zabawa matematyczna, przeliczanie i dobieranie odpowiednich obrazków,
- Co słychać w ulu? – praca techniczna, prawidłowe naklejanie elementów , wypowiedzi na temat czyim domem jest ul
Wesołe pszczółki  zabawa ruchowa, reagowanie na sygnały dźwiękowe
- ,,Bzum, bzum”- inscenizowanie piosenki ruchem,
-oglądanie przygód ,,Pszczółki Mai”
- wiosenna łąka- malowanie 10 palcami, praca w zespołach

Słówka z angielskiego do nauki:

GREEN,BLUE,RED, YELLOW, ONE, TWO, THREE, FOUR, FIVE

 

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej  na m-c marzec 2020

Tematyk kompleksowa:
1. W marcu jak w garncu.
2. Pierwsze kwiaty.
3.Ptaki wiosny.
4.Domowi ulubieńcy

Dziecko potrafi:
1.W marcu jak w garncu.
- po  wysłuchaniu wiersza „ Marzec”- wyjaśnić znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”, określać warunki atmosferyczne charakterystyczne dla omawianego miesiąca, oraz wskazać że marzec jest miesiącem rozpoczynającym wiosnę, 
- na podstawie opowiadania M. Kownackiej „O wiosennym słonku, niedźwiedziej pałce i pliszki ogonku”- wymienić  oznaki wiosny,
 -po obejrzeniu  historyjki obrazkowej – „ Smutny bałwanek” – wie, że promienie słoneczne wpływają na topnienie śniegu, kojarzy  przyczynę ze  skutkiem.
- w rozmowie opartej o ilustracje ,,praca kobiet”-  opowiedzieć o pracy mamy i babci
-zaśpiewać piosenkę „Marzec”; ilustrować ruchem jej treść
- malować farbami nt „kwiatek dla mamy”, wycinać i tworzyć bukiet z kwiatów,
-  podczas zabawy  matematycznej „kwiaty wiosny”- tworzyć zbiory równoliczne w zakresie 4 w oparciu o metodę E. Gruszczyk –Kolczyńskiej, posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- manipulować klockami  różnego rodzaju podczas zabaw konstrukcyjnych
- posługiwać się symbolami kalendarza pogody;
- podczas ćwiczeń  gimnastycznych wiernie naśladować ruchy nauczyciela
-  obserwować przyrodę i nazywać jej zjawiska podczas spacerów;


2. Pierwsze kwiaty
-W oparciu o wiersz ,,Pierwiosnek” rozpoznawać wśród innych pierwszy kwiat symbolizujący wiosnę,
- wskazywać i opisywać kwiaty wiosny: przebiśnieg, krokus, rozpoznawać je na ilustracjach i w ogródku przedszkolnym, używać poprawnie ich nazw
- zaśpiewać piosenkę,,Wiosna tuż tuż” i wystukać jej rytm na instrumencie,
-wykonać hiacynta z rolki po papierze i kulek bibuły,
-  naśladować ruchem wzrost i rozkwitanie kwiatów,
- oglądać nasiona rzeżuchy, innych ziół i warzyw; porównywać ich wielkość, kształt, kolor,
- naśladować kiełkujące nasiona i rosnące listki warzyw,
- przygotować ziemię do hodowli roślin w sali , wysiać nasiona
-wyjaśnić znaczenie symboli-warunków wzrostu roślin: słońce i woda
- oglądać na obrazkach i opisywać kolejne etapy wzrostu tulipana w oparciu o historyjkę obrazkową ,, o żółtym tulipanie”
- tańczyć do tradycyjnej piosenki ,,Zasiali górale”
-w zabawie matematycznej z fasolkami i liczydełkami- pracować w parach, przeliczać elementy w zakresie 1-4, dostrzegać stałość liczby niezależnie od położenia liczmanów,


3.. Ptaki wiosny
-uważnie oglądać inscenizację wiersza S. Karaszewskiego „Rozmowa z bocianem”, 
- oglądać obrazki ptaków, które wiosną przylatują z ciepłych krajów (bocian, jaskółka, szpak, skowronek), omawiać ich wygląd i wskazywać ich podobieństwa i różnice,
- w oparciu o  ilustracje i zagadki rozpoznać powracające ptaki,
- zaśpiewać piosenkę „kle kle boćku” i ilustrować jej treśc ruchem z wykorzystaniem opasek- emblematów;
- wykonać pracę techniczną „Bocian”- wykleić sylwetę ptaka kawałkami gazety- używając odpowiedniej ilości kleju;
-- słuchać nagrań głosów tych ptaków; zgadywać, do jakiego ptaka należą; próbować je naśladować,
- oglądać historyjkę obrazkową ,,Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim”, opowiadać, co dzieje się na kolejnych obrazkach
- naśladować lot bocianów oraz ich spacer po wiosennej trawie
- podczas zabawy dydaktycznej ruchowej „żabki i bociany”- opartej na metodzie E. Gruszczyk –Kolczyńskiej-porównywać liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary
-  podczas spaceru- powitać  wiosnę z Marzanną ; szukać jej symptomów w zabawie tropiącej z emblematami ;

4. Domowi ulubieńcy
-
. Rozmowa o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta, inspirowana opowiadaniem D. Gellner „Porwanie”.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piosenki „Nasz As”. Reagowanie na barwę brzmienia instrumentu.
- Ćwiczenia graficzne – rysowanie linii nieregularnych „Kotki i motki”,
-- zabawy konstrukcyjne na dywanie, konstruowanie z różnego rodzaju klocków,
-„Kot i piłka”- rozróżnianie figur geometrycznych – koło w oparciu o opowiadanie M. Rosińskiej „Zaczęło się od kółka”,
- Słuchanie opowiadaniaM. Mackiewicz „Burbuś poznaje świat” ilustrowanego maskotką kotka i obrazkami,
-. „Nasi ulubieńcy” – wypełnianie konturów zwierząt domowych różnorodnym materiałem plastycznym,
-„Zimowy koncert” – zbiorowy i indywidualny śpiew poznanych piosenek o tematyce zimowej. Zachęcanie dzieci do występu na forum grupy,
-- ćwiczenia logopedyczne „Głosy zwierząt”,
-- oglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających zwierzęta hodowane w domu,
-- zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej KLANZA,
-- Zabawy ruchowe: „Głębokie zaspy” – z elem. równowagi„Balonik” – orientacyjno - porządkowa

„Berek” z elem. biegu „ Przejdź przez okienko” z elem czworakowania „Zmarznięte wróbelki z elem. Podskoku,
- Ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej ,, Zwierzątka na spacerze”
- „Spotkanie z weterynarzem” – wycieczka do pobliskiej przychodni weterynaryjnej???



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY                              

TEMATYKA ZAJĘĆ:

  1. Zmiana pogody i sen przyrody.
  2. Karmimy ptaki
  3. Bawimy się w karnawale.
    4. Domowi ulubieńcy.

I TEMAT BLOKU: . Zmiana pogody i sen przyrody.

-„Drzewo” - cztery pory roku; poznanie wyglądu drzewa, jego charakterystycznej odsłony w określonej porze roku, dobieranie desygnatów
-Zabawa z pokazywaniem ,,pory roku” wg met Gruszczyk –Kolczyńskiej- poznanie pór roku w określonej kolejności,
-„Pory roku” – zabawy muzyczno – ruchowe z wykorzystaniem emblematów. Reagowanie na zmiany dynamiczne w muzyce.
- Ćwiczenia graficzne,,drzewa” – układanie, konstruowanie z wykorzystaniem koła i patyków,
- zabawy z piosenką ,,tupu, tup po śniegu”,
- Zimowy pejzaż”; praca różnymi technikami (malowanie, klejenie, kolorowanie), posługiwanie się klejem
- Zestaw zabaw ruchowych Doskonalenie biegu w linii prostej. Wyrabianie zwinności i zręczności,
-„Kształty”; zabawa manipulacyjna klockami Dianesa. Podział na zbiory wg kolor i wielkości , utrwalenie kolorów
- Zabawy ruchowe:Orientacyjno – porządkowa „Wiatr i śnieżki”,Z elem. czworakowania „Pułapka na myszy”Z elem. biegu „Zaprzęgi”,Ze śpiewem „Karuzela”.Z elem. podskoku „Pajacyki”
-Ćwiczenia oddechowe ( pogłębianie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużanie fazy

wydechowej ) w czasie zabaw z wykorzystaniem piórek,
-- Zabawy ruchowe i integracyjne:„Po mojej lewej stronie jest wolne miejsce” „Kto Cię woła?”
-- zabawy z lusterkiem – stymulowanie mowy dzieci w czasie zabaw „Moja twarz”, „Usta pracują”,
-obserwowanie przyrody podczas codziennych spacerów. - zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci – wdrażanie do zgodnej zabawy. Rozumienie zasady nie zabierania dzieciom zabawek,
-- Zabawa „Mój bucik” – z wykorzystaniem rymowanki: To jest mój but. Daje go tobie, aby ode mnie on poszedł sobie.

II TEMAT BLOKU: KARMIMY PTAKI
- Słuchanie wiersza I.Salach „Ptaki zimą”; przedstawienie trudnej sytuacji ptaków w czasie zimy oraz sposobów niesienia im pomocy z wykorzystaniem pacynek

-Zestaw zabaw ruchowych :Czworakowanie z omijaniem przeszkód, doskonalenie orientacji w przestrzeni i oceny kierunku.

-„Czyj to głos?”. Zagadki słuchowe. Rozpoznawanie głosów ptaków.

-Ćwiczenia graficzne – „Pokarm dla ptaków” – rysowanie form kolistych.

- „Goście w karmniku” – zabawa dydaktyczna – przeliczanie ptaków w karmnikach, określanie liczebności zbiorów o jeden mniej, o jeden więcej w zakresie 3.
-„A ty ptaszku spiesz się, spiesz”. Zabawy ruchowe przy piosence. Rozwijanie umiejętności interpretowania ruchem treści piosenki. Reagowanie na pauzę w muzyce.
-- Zabawa integracyjna „Kogo brakuje”

- Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku”

- Zabawy dramowe „Jak dzieci pomagają ptakom?’

- Zabawa ortofoniczna „Ptasie rozmowy”

- Zabawa ćwicząca pamięć wzrokową „Znikające zapasy”

-- Zabawy przy stolikach z wykorzystaniem układanek, puzzli.

- Obserwacja ptaków w najbliższym otoczeniu. Dokarmianie ptaków.
-- Zabawy ruchowe: „Przejście po ławeczce” – z elem. równowagi

„Śieżynki” – orientacyjno - porządkowa„Berek” z elem. biegu „ Pułapka na myszy”z elem. czworakowania„Spłoszone wróbelki” z elem. Podskoku

-spotkanie bibliotece

III TEMAT BLOKU : BAWIMY SIĘ W KARNAWALE

-„Zabawy z balonem” – słuchanie bajki D. Gellner „Balonik”. Próby indywidualnego wypowiadania ostatnich zdań. Nawiązanie do potrzeby zgodnego, kolejnego bawienia się zabawkami. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem balonów.

-Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Doskonalenie skoku jednonóż, ćwiczenie rytmu

-„Bal w przedszkolu” – nabywanie umiejętności wspólnej zabawy. Udział dzieci w balu karnawałowym, poznawanie tradycji związanych z organizacją bali. 
- Zabawa matematyczna „Liczymy balony w danym kolorze”

-„Który balon ma dłuższą wstążkę?”. Nabywanie umiejętności wypowiadania swoich myśli w toku wysłuchanego opowiadania, poznawanie określeń: długi, krótki,

-„Co to?” – zagadki słuchowe – rozpoznawanie różnorodnych odgłosów znanych dzieciom                     z codziennego otoczenia. Wdrażanie do uważnego słuchania.

- „Dzień w kolorze niebieskim” – tworzenie pozytywnego nastroju, wyzwalanie ekspresji ruchowej i plastycznej. Wprowadzenie koloru niebieskiego, malowanie na dużych arkuszach papieru.

-- Zabawy ruchowe:„Po wąskiej dróżce” z elem. Równowagi, „Lalki w oknie wystawowym” orientacyjno – porządk.„Pułapka na myszy” –z elem. ćw. przeciw płaskostopiu „Chód gąsienicy”

- Zabawa integracyjna z chustą „Kolory”.

- Zabawa z elementami metody dr I. Majchrzak „Wizytówki”

- Ubieranie lalek i misiów w balowe czapki,

-„Balonik” ćwiczenie umiejętności umiejscawiania przedmiotów w przestrzeni.

- Spacer po okolicy przedszkola

- Zabawa logopedyczna „Przygotowania do balu” – ćwiczenia warg, języka,i żuchwy połączone z ruchami rąk i ciała.

- Zabawa tematyczna „Bal u lalek”.

IV TEMAT BLOKU: DOMOWI ULUBIEŃCY
-
. Rozmowa o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta, inspirowana opowiadaniem D. Gellner „Porwanie”.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piosenki „Nasz As”. Reagowanie na barwę brzmienia instrumentu.
- Ćwiczenia graficzne – rysowanie linii nieregularnych „Kotki i motki”,
-- zabawy konstrukcyjne na dywanie, konstruowanie z różnego rodzaju klocków,
-„Kot i piłka”- rozróżnianie figur geometrycznych – koło w oparciu o opowiadanie M. Rosińskiej „Zaczęło się od kółka”,
- Słuchanie opowiadaniaM. Mackiewicz „Burbuś poznaje świat” ilustrowanego maskotką kotka i obrazkami,
-. „Nasi ulubieńcy” – wypełnianie konturów zwierząt domowych różnorodnym materiałem plastycznym,
-„Zimowy koncert” – zbiorowy i indywidualny śpiew poznanych piosenek o tematyce zimowej. Zachęcanie dzieci do występu na forum grupy,
-- ćwiczenia logopedyczne „Głosy zwierząt”,
-- oglądanie czasopism dziecięcych, wyszukiwanie ilustracji przedstawiających zwierzęta hodowane w domu,
-- zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej KLANZA,
-- Zabawy ruchowe: „Głębokie zaspy” – z elem. równowagi„Balonik” – orientacyjno - porządkowa

„Berek” z elem. biegu „ Przejdź przez okienko” z elem czworakowania „Zmarznięte wróbelki z elem. Podskoku,
- Ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej ,, Zwierzątka na spacerze”
- „Spotkanie z weterynarzem” – wycieczka do pobliskiej przychodni weterynaryjnej???

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD

Tematyka kompleksowa: 
1. Jesteśmy Polakami
2. Deszcz, deszcz, deszcz
3. Gdy robi się coraz chłodniej. (25 XI dzień Pluszowego Misia)
4.Przygotowania zwierząt do zimy


I Temat bloku: Jesteśmy Polakami
- oglądanie filmiku wydanego przez IPN ,,Jesteśmy Polakami”, poznanie krótkiej historii państwa polskiego w wersji dla dzieci ,poznanie i adekwatne stosowanie słów: Polska, Polak, Polacy, 
-nauka wiersza ,,Kto Ty jesteś”- opisywanie barw narodowych i godła, 
-wykonanie postaci białego orła metodą odbijania dłoni pokrytej farbą, naklejanie korony, prawidłowe używanie farby i kleju,
- śpiewanie piosenki ,,jesteśmy Polakami”, 
- zabawa matematyczna ,, biały i czerwony”- porównywanie liczebności zbiorów, tworzenie zbiorów równolicznych , 
- ćwiczenia grafomotoryczne- pokrywanie połowy arkusza czerwoną pastelą,
- zabawy orientacyjno –porządkowe z reakcją na sygnał: ,,ciepło- zimno”, ,,deszcz- słońce”
- ćwiczenia poranne naśladowcze : ,,koniki”, ,, złap piłkę” ,,w zoo”
- ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej ,, zabawy z jesienią”
- ćwiczenia motoryczne w zakresie samoobsługi- ubieranie i rozbieranie się
- zabawy kołowe ze śpiewem i powierzaniem ról- integrowanie grupy
- zabawy swobodne w g inicjatywy dzieci- rozwijanie pomysłowości, uspołecznianie w kontaktach z rówieśnikami
II Temat bloku: Deszcz, deszcz, deszcz
-„Jesienna szaruga” – obserwowanie przez okno jesiennej pogody, dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni, nazywanie ich: deszcz, chmury, słońce- oznaczanie symbolami na tablicy
- Deszcz – słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej, wyodrębnianie obrazków, które przedstawiają rzeczy chroniące przed deszczem,
-„Deszczowa orkiestra” – zajęcia muzyczno-ruchowe, kształcenie wyobraźni twórczej. rozwijanie poczucia rytmu,
- zabawy rytmiczne z piosenką ,,jesienna pogoda”, poruszanie się w rytmie walca,
-„Pada i wieje” – zabawa słuchowa, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej. Wzbogacanie słownika o określenia dotyczące wiatru i deszczu,
-„Deszczowe kropelki” – zabawy matematyczne, dostrzeganie i kontynuowanie regularności i rytmów
- Zabawy ruchowe: Uciekamy przed deszczem” – zabawa z elementem biegu.„Wesołe kropelki”- zabawa z podskokami.
- zabawy integrujące z chusta animacyjną ,,schowaj się przed deszczem”

-„Wietrzyk” – ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza P. Siewier-Kozłowskiej,

-Parasolki- kolorowanie sylwety metodą malowania 10 palcami,
- ćwiczenia grafomotoryczne ,,deszcz” – rysowanie po śladzie linii ukośnych,
- zabawy kołowe ze śpiewem i powierzaniem ról, uspołecznianie, cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej,
- ćwiczenia w cięciu po oznaczonej linii,, chmurka”,
-ćwiczenia gimnastyczne w formie opowieści ruchowej ,, na dworze”,

-spacery i wycieczki- obserwacja pogody i krajobrazu jesieni.
III Temat bloku: Gdy robi się coraz chłodniej

-„Słonko wschodzi” – ilustrowanie ruchem treści wiersza D. Szlagowskiej, wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania. Rozwijanie sprawności ruchowej,
- Idzie niebo – słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny.. Rozumienie okresleń: dzieńnoc ,próba odpowiedzi na pytanie co robimy w nocy a co w dzień- segregowanie obrazków,
-„Słońce – księżyc” – zabawa dydaktyczna, dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy. Posługiwanie się wyrazami: dzieńnoc. Tworzenie według wzoru rytmicznego układu elementów,
-„Zabawy na chłodne dni” – zajęcia muzyczno-ruchowe, Doskonalenie wyobraźni ruchowej przez zabawę przy muzyce. Relaksacja fizyczna i psychiczna.
- Zabawy ruchowe: Szukaj kolegi/koleżanki do pary” – zabawa orientacyjno‑porządkowa.„Zabawa z piłką” – zabawa z elementem rzutu w ogrodzie „Zabawa z kotkiem” – zabawa z czworakowaniem, ,,Dzien i noc” –zabawa orientacyjno-porządkowa z emblematami,
-„Ubrania na ciepłe i zimne dni” – zabawa matematyczna, klasyfikacja ubrań na zimne i ciepłe dni, posługiwanie się ich nazwami, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej,
-„Szyja kręci głową” – ilustrowanie ruchem rymowanki M. Barańskiej 
-„ Czapki” – zajęcia plastyczne, rozwijanie umiejętności modelowania prostych kształtów z masy plastycznej, wyklejanie wzorów na czapce,
-zabawy konstrukcyjne klockami ,, szalik na zimę”- łączenie klocków różnego rodzaju, ćwiczenia manipulacyjne, 
- jesienne spacery- dobór właściwych ubrań.
- zabawa w Dniu Pluszowego Misia
IV temat bloku: Przygotowania zwierząt do zimy
-
 Zimowe domki- tworzenie budowli z plastikowych klocków, nabywanie doświadczeń konstrukcyjnych. Posługiwanie się nazwami kolorów,
- O zimowych śpiochach – słuchanie wiersza U. Piotrowskiej, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej – zimowe mieszkania zwierząt,
-„Którego zwierzątka brakuje?” – zabawa dydaktyczna. Rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej. Posługiwanie się nazwami zwierząt: lisjeżniedźwiedź.
- Zabawy ruchowe: „Zwierzęta szukają swoich domków” – zabawa orientacyjno‑porządkowa, „Liski wracają do nory” – zabawa z czworakowaniem
- Kolczasty jeżyk” – ilustrowanie ruchem treści wiersza D. Gellner.

-„Zimowy sen jeża” – zajęcia muzyczno-ruchowe, nauka piosenki, kształcenie pamięci i aparatu głosu

-„Jeż” – praca plastyczna, odzwierciedlanie wyglądu jeża w formie przestrzennej. Rozwijanie sprawności manualnej.
-„Jeżyk i wiewiórka” ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza P. Siewiera-Kozłowskiej,
-„Wiewiórka lubi orzeszki” – zabawy matematyczne, określanie cech wielkościowych: mały, duży,większymniejszy. Doskonalenie liczenia. 
- Sen niedźwiedzia – ilustrowanie ruchem treści wiersza M. Olechowskiej, ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach: mniambzykuff.
-„Gawra dla niedźwiedzia”- składanie budowli i sylwetki niedźwiedzia z elementów papierowych wg wzoru,
- ćwiczenia metodą W.Sherbourne ,, Wycieczka do lasu”- współpraca z kolegą
- spacery w okolicy przedszkola.

Słówka z angielskiego red blue pink green yellow black .

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNI

Tematyka kompleksowa:
1.Jesienne owoce.
2. Jesienne warzywa.
3.Skarby jesieni.
4. Żegnajcie do wiosny- ptaki już odleciały

I Jesienne owoce

,,Jesienią”– słuchanie wiersza połączone z wykonaniem zadania ,,z którego drzewa spadły?”, nazywanie owoców i kolorów: Jabłko , gruszka, śliwka, czerwony, żółty, fioletowy

„Owoce” – kolorowanie pastelami olejnymi kształtów owoców .

„Owoce” – zabawa matematyczna, przeliczanie 1-3.
Zabawy naśladowcze ,,W sadzie”, „Jeże zbierają jabłka” Dojrzałe jabłka”
„Małe czerwone jabłuszko” – zajęcia muzyczno-ruchowe. 
„Jabłuszko i gruszka” – zabawa orientacyjno‑ porządkowa, sprawne reagowanie na sygnał obrazkowy
„Jabłuszka i gruszki”- ćwiczenia ortofoniczne
Jabłko– słuchanie baśni, próby oceniania bohaterów, uzasadnianie swoich decyzji
„Rozrzucone jabłka” – zabawa orientacyjno‑porządkowa z wykorzystaniem opasek-symboli
„Owocowe rytmy” – zabawa matematyczna, tworzenie rytmicznego układu według wzoru
„Szpaki w sadzie” – zabawa z elementem biegu.
„Szukaj pary” – zabawa orientacyjno‑porządkowa, 
Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna, rozwijanie zmysłu dotyku, utrwalanie nazw owoców
Ćwiczenia gimnastyczne metodą opowieści ruchowej ,,W owocowym ogrodzie”
„Jaki owoc tak smakuje?” – degustacja owoców, zabawa sensoryczna
„Jedna nóżka” – zabawa z elementem równowagi w ogrodzie.
„Róbcie to, co ja” – zabawa naśladowcza,
Spacery i zabawy na podwórku przedszkolnym.
II Jesienne warzywa
-„Warzywa w kąciku przyrody” – oglądanie warzyw, nazywanie , określanie ich kolorów i kształtów,
-,,Na straganie – słuchanie wiersza P. Siewiera, próby pełnienia ról w teatrzyku postaci,
-Zabawa dydaktyczna ,,Na straganie”- segregowanie warzyw wg kształtu: podł użne, okrągłe,
-„Burak i cebulka” – zajęcia muzyczno-ruchowe, wyrabianie umiejętności wykonywania prostego rytmu za pomocą instrumentów perkusyjnych,kształcenie wyobraźni przez połączenie śpiewu piosenki z elementem ruchu.
-„Warzywne pary” – zabawa dydaktyczna, różnicowanie wielkości: dużymały,rozumienie określenia para, wzbogacanie słownika przez tworzenie zdrobnień od nazw warzyw.-„Poznajemy warzywa” – zabawy matematyczne, grupowanie warzyw według rodzaju,określanie cech wielkościowych (małydużymniejszywiększy) i ilościowych (małodużowięcejmniej).
-zabawy naśladowcze „Wyrywanie warzyw z ziemi” , „Zajączki chrupią marchewkę”,
-zabawy orientacyjno‑porządkowe „Zupa warzywna”, „Ogrodnik i warzywa” „Szukaj swojego koloru”
-„Czarodziejski worek” – zabawa sensoryczna, rozwijanie zmysłu dotyku,posługiwanie się nazwami warzyw.

-„Warzywa” – zabawa matematyczna, odwzorowywanie układu złożonego z trzech elementów.

-„Papierowa zupa” – zajęcia plastyczne, .kształtowanie umiejętności cięcia papieru, prawidłowego trzymania nożyczek,
,,Warzywa”- zamalowywanie konturu farbą akwarelową
-ćwiczenia gimnastyczne metoda opowieści ruchowej ,,W Ogrodzie warzywnym”- praca w parach,
-zabawy i ćwiczenia z elementami biegu i skoku: ,,zajączki”, ,,ogrodnik”

-zabawy w ogrodzie przedszkolnym
-spacery w okolicy przedszkola

III Skarby jesieni

-„Dary jesieni” – działanie dzieci, rozpoznawanie i nazywanie: kasztanów, żołędzi, korali jarzębiny. Grupowanie darów jesieni według rodzajów. Poznanie wyglądu i nazw drzew, na których rosną: kasztanowiec, dąb, jarzębina,
- Żołędzie – słuchanie wiersza A.Galicy
-„Żołędzie i liście” – zabawa dydaktyczna, tworzenie rytmicznych układów według wzoru. Rozwijanie uwagi i pamięci. Posługiwanie się nazwami przyrodniczymi: liść, żołądź.
- Kasztan  słuchanie wiersza D. Gellnerowej połączone z układaniem obrazka z części „Kasztanowy konik”, uważne słuchanie utworu,doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, uwagi i dokładności w dopasowywaniu elementów.
- Zabawy ruchowe: ,, Pieski szukają kasztanów” – zabawa z czworakowaniem.„Omiń kasztany” – zabawa z elementem równowagi,„Kasztanowy konik” – zabawa bieżna.

-„Kasztanowe stworki” – zabawa matematyczna ,liczenie i kształtowanie pojęcia liczb:1, 2 3- porównywaniae liczebności zbiorów i tworzenie zbiorów równolicznych
-„Dywan pani Jesieni” – układanie kompozycji z materiału przyrodniczego na szalu z brystolu, utrwalanie wiadomości dotyczących darów jesieni: liście, kasztany, żołędzie. 
-„Listki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe
-zabawy orientacyjno‑porządkowe :„Drzewa i liście” ,,,Korale”, ,,Kasztan i listek”,
-„Grozik” – zabawa ze śpiewem. 
-„Wiatr i kasztany” – zajęcia muzyczno-ruchowe.

-Spacery do parku, zbieranie materiału przyrodniczego

IV Żegnajcie do wiosny- ptaki już odleciały.

opowiadanie ilustrowane ,, O gościach co nie przyszli na ucztę” L. Krzemienieckiej

- zabawa matematyczna ,,Lecą ptaki” -przeliczanie liczebnikami głównymi , porównywanie na oko liczebności zbiorów

- zabawy ruchowe-naśladowanie ruchu skrzydeł ptasich –różnicowanie ptaków dużych i małych

- zabawy logopedyczne dźwiękonaśladowcze- głosy ptaków

- zabawy ruchowe orientacyjno –porządkowe : Kot i ptaki”, ,, Słońce i deszcz”
- zabawy z czworakowaniem: ,,Kotek i ptaszki”

-zabawa muzyczna- odróżnianie i prawidłowe reagowanie ciałem i ruchem na zmiany tempa, dynamiki i nastroju

- ulepianki z plasteliny :piłeczki i wałki
- zabawy ruchowe z woreczkami ,,Rzuć i złap”
-zabawy z piórkami ,,Zgubione piórka”- dmuchanie na piórko , utrzymywanie go w przestrzeni,
-,,Ptaszek’ –konstruowanie postaci ptaka z elementów wyciętych z gazet
- ćwiczenia gimnastyczne metodą opowieści ruchowej ,,Idzie jesień”
-pasowanie na Przedszkolaka- uroczystość z udziałem rodziców


Słówka z języka angielskiego :

Jabłko- Apple

Gruszka – pear

Śliwka – plum

Banan – banana

Cytryna – lemon

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2019

Tematyka kompleksowa:
1. Witaj przedszkole.
2.Ja w przedszkolu.
3. Nasze zabawki.
4. Nadeszła jesień.

I Temat bloku: Witaj przedszkole.
-
 powitanie dzieci wręczeniem medali z imionami, przyglądanie się im i zapamiętywanie,
-zabawy muzyczno- ruchowe ułatwiające wzajemne poznanie się dzieci ,, to jestem ja”, ,,Witaj..jak się masz”, próby ustawiania się w kole, naśladowanie ruchów nauczyciela,
-zabawy z użyciem pacynek jako narratorów , zapamiętywanie imion kolegów, podawanie własnego, podejmowanie dialogu, praca w parach z maskotką 
-zabawy z chustą animacyjną ,, kto ma na imię…wchodzi pod chustę”
- ,,Spacerkiem po naszej sali „– zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem sali zabaw,
- oglądanie pomieszczeń przedszkolnych, ustalanie co w nich przechowujemy: łazienka, leżakownia, szatnia

-zabawa ,,Porządkujemy zabawki „– ustalanie zasady odkładania zabawek na stałe miejsca w sali,

-ćwiczenia artykulacyjne ,,Odwiedziny w przedszkolnej sali’’
-
zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie dowolnych konstrukcji z wybranych klocków,
-zabawa w kole ,,kogo tu zawołam” – utrwalanie imion kolegów,
-zabawa rozwijająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni Gdzie jest miś
?
-zabawy muzyczne z piosenką ,,przedszkolaczek”,
-zabawy ruchowe naśladowcze ,,Rob to co ja” 
-zabawa plastyczna integracyjna ,,nasze dłonie”- odbijanie dłoni na drzewie grupowym, podpisywanie imion
-zabawy na podwórku przedszkolnym, przebywanie w pobliżu nauczyciela.

II Temat bloku: Ja w przedszkolu.

- ,,Mam trzy latka”nauka wiersza z pokazywaniem czynności,
- wskazywanie części ciała w zabawie logorytmicznej ,,Oto ja”oraz piosenkach ,,To są moje ręce..”, ,,Pokaż Grzesiu..”
- ,,Raz ,dwa lewa”- marsz przedszkolaków, nauka liczenia do dwóch, ustawianie w pary, wskazywanie na palcach i liczmanach,
-próby śpiewania piosenki ,,Przedszkolaczek”, zabawy marszowe z reakcją na sygnały,
- zabawy z chustą animacyjną podczas dnia zabaw z rodzicami,
-zabawa paluszkowa ,,Rodzinka” ,pokazywanie wraz z nauczycielem
-,,Malujemy piłkę”- zabawa plastyczna met. malowania dziesięcioma palcami,
-zabawa ,,Głaskany”- wskazywanie i gładzenie wybranych części ciała,
-teatr sylwet ,,Rodzina Kasi”- nazywanie członków rodziny
- zabawy ruchowe naśladowcze ,,Rób to co ja”,
-zabawy muzyczno- ruchowe ułatwiające wzajemne poznanie się dzieci ,, to jestem ja”, ,,Witaj..jak się masz”, próby ustawiania się w kole, naśladowanie ruchów nauczyciela,
- ,,ubieram się” –poznawanie części garderoby w działaniu, ćwiczenia motoryczne i słownikowe,
-zabawa dydaktyczna ,,Jak ubiera się miś –tak czy nie”- ocenianie i wskazywanie właściwych zachowań
-zabawa naśladowcza ,,Krzesło Maciusia”-nauka przesuwania i ustawiania własnego krzesełka,   zapamiętanie stałego miejsca przy stole.

-zabawy na podwórku przedszkolnym, bezpieczne korzystanie ze sprzętów,
-zabawy badawcze z wodą - nauka mycia rąk

III Temat bloku: Nasze zabawki.

-teatrzyk kukiełkowy ,,Kto posprząta „I Salach- rozumienie konieczności sprzątania miejsca zabawy,

- zabawy muzyczno- ruchowe ułatwiające wzajemne poznanie się dzieci ,, to jestem ja”, ,,Witaj..jak się masz”, naśladowanie ruchów nauczyciela, ustawienie w kole,

- zabawy konstrukcyjne klockami, układanie klocków wg poleceń,
- zabawa ,,gdzie jest piesek” utrwalająca położenie przedmiotów w przestrzeni,
- zabawa matematyczna ,,Ile misiów” –przeliczanie do dwóch, ustawianie parami,

- zabawa plastyczna ,,Pokoloruj misia”- nauka trzymania kredki, kolorowanie postaci kredką świecową,
-,,Bawmy się z misiami”- udział dzieci w zabawie

-teatr pacynek ,,Kto misiowi urwał ucho”- próby powtarzania tekstu za nauczycielem,
- zabawa z chusta animacyjną ,,rybki” –integrowanie grupy,

-oglądanie obrazków przedstawiających zabawki, nazywanie ich, określanie co można z nimi robić , jak się bawić,
- zabawa dydaktyczna rozwijająca pamięć wzrokową ,,co zniknęło”- odgadywanie nazwy ukrytej zabawki,
-udział dzieci w zabawach z okazji Dnia Przedszkolaka,
-zabawy relaksacyjne przy muzyce,

-słuchanie bajek podczas odpoczynku.
IV temat bloku: . Nadeszła jesień.

- Wielozmysłowe poznawanie liści; oglądanie, zwrócenie uwagi na kształt, kolorystykę, fakturę, wielkość; dotykanie, wąchanie – próby określania zapachu.

-Ćwiczenia graficzne Listki- kolorowanie sylwety.

-Słuchanie piosenki Liście w parku (sł. i muz. B. Forma).

-Słuchanie wiersza Doroty Gellner Jesień.
- Pokazanie obrazka, na którym wiewiórka siedzi na ławce, stoi na drodze, określanie, co robi wiewiórka na ostatnim obrazku.

-Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na listki trzymane za ogonki.

-Układanie przez dzieci bukiecików z liści w małych wazonach; ozdabianie nimi sali.

-Zabawa dydaktyczna rozwijająca umiejętność rozpoznawania kształtów,, kolorowe bukiety”.

-Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej – składanie w całość papierowych liści po-ciętych na części (ćwiczenia indywidualne lub w małych zespołach).

-Układanie przez dzieci pomieszanych liści: dębu, kasztanowca, klonu, jarzębiny, na tacach oznakowanych rysunkami takich samych,
- Zabawa rozwijająca wrażliwość słuchową Opadające liście.

-Ćwiczenia ruchowo -dźwięko-naśladowcze Drzewa na wietrze.

-Zabawa rozwijająca spostrzegawczość Ukryte listki.

-Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową – dopasowywanie liści do ich rysunków konturowych (ćwiczenia indywidualne).
- Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.

-Zabawy z wykorzystaniem piosenki Liście w parku.
- Ćwiczenia liczbowe w formie opowieści matematycznej Liście dębu.

Zabawa rozwijająca umiejętność współdziałania w parze Nie podepcz liści.