Drodzy Rodzice, zapraszam do kontaktu za pośrednictwem e-maila

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.   

 

Czekam na Wasze zdjęcia z zabaw/ćwiczeń, wysyłajcie je na Messengera, emaila. Będę je zamieszczać na stronie internetowej przedszkola pp7brzeg.pl.

 

31.03.2020 ( wtorek) Spotkanie z cyklu ,,Logopeda radzi”

Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy. Na dzień dzisiejszy proponuję kolejną wesołą rymowankę, wspólnie z dzieckiem można pokazywać.

Tu mam brodę, a tu nosek,
tu jest moje czoło.
Jak zobaczę się w lusterku,
śmieję się wesoło!
(rozciągamy wargi w szerokim uśmiechu)
To jest uszko i tu uszko.
Buzia cała jak jabłuszko.
Tu jest oczko, tu jest nosek,
a to moje nóżki bose.

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego


Dziecko siedzi przed lustrem razem z rodzicem. Można do zabawy użyć małych lusterek po jedynym dla każdego uczestnika zabawy.  Rodzic opowiada historyjkę i demonstruje ćwiczenia. Dziecko je powtarza.
Języczek-Podróżniczek szedł powoli łąką(odbijaj czubek języka za górnymi zębami) i wąchał zerwany kwiatek(wdech nosem, wydech ustami).Przy drodze zobaczył wysokie drzewa ( dotykaj czubkem języka górnej, następnie dolnej wargi,majac otwarte usta).Przy jednym z  drzew stała koza, która wyciągajac szyję, jadła zielone liści ( dotkaj  czubkiem języka kolejno górnych zębów).Na łące leżały  krowy ( połóż szeroki język na dolnej wardze) i żuły wolno trawę ( ruszaj brodą, mając złączone wargi).

Życzę miłej zabawy
 Logopeda-Małgorzata Rudyk

 

    Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy. Na dzień dzisiejszy proponuję wesołą rymowankę, wspólnie z dzieckiem można pokazywać.

 

30.03.2020 ( poniedziałek) Spotkanie z cyklu ,,Logopeda radzi”

Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy. Na dzień dzisiejszy proponuję kolejną wesołą rymowankę, wspólnie z dzieckiem można pokazywać.

Buzia robi "am am am".
Oczy patrzą tu i tam.
(wodzimy wzrokiem z lewej na prawą stronę i odwrotnie)
Tutaj swoje uszy mam,
a na nosku sobie gram
(opieramy kciuk na nosie i ruszamy pozostałymi palcami)

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Dziecko siedzi przed lustrem razem z rodzicem. Można do zabawy użyć małych lusterek po jedynym dla każdego uczestnika zabawy. Rodzic opowiada historyjkę i demonstruje ćwiczenia. Dziecko je powtarza.

Języczek-Podróżniczek długo siedział nad stawem i patrzył na pływające kaczki. Nagle zrobiło mu się zimno ( parskaj wargami - "brr"),pochuchał na zmarznięte ręcę (chuchaj na ręcę) i pobiegł do domu (kląskaj językiem - odbijaj czubek języka za górnymi zębami).Tam mama dała mu słodki syrop (wolno oblizuj górą i dolną wargę od lewej do prawej strony i odwrotnie) Języczek zaczął głośno ziewać(ziewaj z otwartymi ustami i jak indianin wymawiaj "aaaa"). Następnie Języczek poczuł że jest zmęczony i postanowił położyć się spać(chrap z otwartymi ustami)

Życzę miłej zabawy

Logopeda-Małgorzata Rudyk

 

27.03.2020 ( piątek) Spotkanie z cyklu ,,Logopeda radzi”

Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy. Na dzień dzisiejszy proponuję kolejną wesołą rymowankę, wspólnie z dzieckiem można pokazywać.

Moja buzia okrąglutka,

Nosek, oczy, grzywka krótka.

Czyste ząbki zawsze mam.

Chcesz zobaczyć?

Popatrz sam!

( rozciągamy wargi w szerokim uśmiechu, pokazując zęby)

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Dziecko siedzi przed lustrem razem z rodzicem. Można do zabawy użyć małych lusterek po jedynym dla każdego uczestnika zabawy. Rodzic opowiada historyjkę i demonstruje ćwiczenia. Dziecko je powtarza.

Języczek-Podróżniczek wyszedł z domu. Na podwórku przywitał go piesek(hau- hau- hau), radośnie machając ogonem ( przesuwaj język od jednego kącika warg do drugiego, nie dotykając dolnej wargi). Kot ocierał się o jego nogi (oprzyj czubek języka o dolne zęby, unieś środek języka do podniebienia i ocieraj nim o górne zęby). Nagle Języczek zobaczył gęś, która biegła do niego, sycząc (zbliż zęby do siebie, rozciągnij wargi w pięknym uśmiechu i zacznij syczeć). Języczek zaczął uciekać ( kląskaj) i schował się w domu ( przytrzymaj przez kilka sekund koniuszek języka za górnymi zębami, mając otwarte usta).

Życzę miłej zabawy

Logopeda-Małgorzata Rudyk

 

26.03.2020 ( czwartek)

Tu mam usta i ząbeczki

Tam wpadają truskaweczki.

To policzek, a to drugi,

Mam też język piękny, długi.

(wyciągamy język na brodę)

Usprawnianie aparatu artykulacyjnego

Dziecko siedzi przed lustrem razem z rodzicem.   Rodzic opowiada historyjkę i demonstruje ćwiczenia. Dziecko je powtarzają.

Języczek-Podróżniczek zwiedza gospodarstwo. Stado krów wyszło właśnie na pastwisko( chowaj prosty język do tyłu przy otwartych ustach). Języczek poszedł do chlewika i zobaczy świnki( wysuń wargi do przodu jak ryjek świnki). Świnki jadły śniadanie i ze wszystkich stron słychać było mlaskanie(mlaskaj wargami). W stajni stał koń i mały źrebak, który przywitał Języczka wesołym parskaniem( parskaj wargami) i kląskanie ( kląskaj językiem).

Życzę miłej zabawy

Logopeda-Małgorzata Rudyk

 

   Terapia logopedyczna w naszym przedszkolu prowadzona jest przez specjalistów p. Małgorzatą Rudyk . Podczas codziennych zajęć grupowych dzieci rozwijają kompetencje językowe, kształtują postawy komunikacyjne umożliwiające integrację z grupą rówieśniczą. Zajęcia odbywają się w gabinecie przeznaczonym do terapii logopedycznej wyposażonym w pomoce współfinansowane ze środków Unii Europejskiej . Podczas zajęć dzieci korzystają z serii programów multimedialnych do wczesnej terapii zaburzeń funkcji poznawczych, percepcyjno- motorycznych, wspomagania stymulacji wielozmysłowej oraz wspierania wszechstronnego rozwoju dziecka.

1.Cele zajęć logopedycznych

a. główne:

-   korekcja wad wymowy

-   usprawnianie mowy

-   stymulacja rozwoju funkcji percepcyjne- motorycznych

-   współudział rodziców w terapii logopedycznej

b. szczegółowe ( skierowane do dziecka):

-   uświadamia sobie popełniane błędy i wie jak je eliminować

-   poprawnie komunikuje się z otoczeniem

-   wzbogaca zasób słownictwa

doskonali percepcję słuchową i wzrokową

  1. c. szczegółowe ( skierowane do rodzica/opiekuna):
  2. - prowadzi ćwiczenia z dzieckiem w domu wg zaleceń

 

Przykładowe ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wywoływania zaburzonych głosek:

-        Ćwiczenia oddechowe (wyrabianie prawidłowego oddechu dla mowy, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia umiejętnego synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi)np.wdech przez nos, wydech ustami,unoszenie rąk podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu,wykonywanie wdechu i dmuchiwanie świeczki ( powoli, szybko) na wydechu,wykonywanie wdechu wymawiając ,, s” z jednakową głośnością,wykonywanie wdechu wymawiając ,, s” raz ciszej, raz głośniej,nucenie, mruczenie przy zamkniętych ustach,kontrola fazy wydechowej podczas dmuchania na skrawek papieru, piórko, watę zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości,nadmuchiwanie balonów,

  •             dmuchnie baniek mydlanych,gra na gwizdku

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

-    ćwiczenia sprawności języka ,np.gwałtowne wysuwanie i wsuwanie języka w głąb jamy ustnej, zlizywanie z talerzyka miodu, posypki   na torty,,, kląskanie” językiem o podniebienie twarde bez poruszania żuchwą, dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy opuszczonej żuchwie,wypychanie językiem policzków

-     ćwiczenia warg, np.szybkie zmienianie układu ust ,, uśmiech”, ,, ryjek”, wykonywanie ruchów imitujących gwizdanie, cmokanie, zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie, dmuchanie przez wargi ułożone w kształt dzióbka i zębami górnymi na dolnej wardze, parskanie,   półuśmiech- odciąganie na przemian kącików warg, nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem

- ćwiczenie podniebienia miękkiego, np.wdychanie i wydychanie powietrza przez nos,wypowiadanie sylab ,, apa, opa, epa, ypa, upa , ipa” z przedłużeniem momentu zwarcia warg, wypowiadanie sylab ,, ap, op, ep, yp, up” , ,, pa, po, pe, pu, py” z przedłużeniem momentu zwarcia warg, ćwiczenia z rurką (przenoszenie kawałków papieru), głośne ziewanie,

- żuchwy , np.wykonywanie ruchów poziomych żuchwą z otwartymi i zamkniętymi ustami, ruchy do przodu i do tyłu

-     ćwiczenia emisyjno-głosowe polegające na wyrabianiu właściwej tonacji, kierowaniu głosu na maskę, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach np. próby wymowy samogłosek na różnej tonacji,przeciąganie samogłoski na pierwszej sylabie np. Baaaaa..siu!, Zuuuu…ziu!, na drugiej sylabie np. Alaaaaaa! ,Markuuuu! itp. (Małgorzata Rudyk)