2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W okolicach tej daty prowadzone są kampanie, których zadaniem jest zwiększanie wiedzy i świadomości na temat tej choroby.
Autyzm u każdej osoby objawia się trochę inaczej, dwie osoby z taką samą diagnozą mogą mieć bardzo różne zachowania i możliwości. Dlatego mówimy o spektrum zaburzeń – od łagodnych objawów do takich, które bardzo wpływają na wszystkie sfery życia. Autyzm nie jest chorobą, ale innym sposobem postrzegania świata i myślenia.

Autyzm diagnozuje się u około 1 na 100 dzieci, które spotykasz każdego dnia. Został opisany po raz pierwszy w 1943 roku, czyli 72 lata temu, ale pozostaje wciąż zaburzeniem do końca nie wyjaśnionym. Wiele jest zagadek – nie znamy przyczyny autyzmu, nie znamy mechanizmów w mózgu, które stoją za objawami – ale obecny stan wiedzy pozwala na coraz lepsze rozumienie i pomaganie.

Wiele jest nazw i pojęć, które opisują autyzm i zaburzenia ze spektrum autyzmu – najważniejsza nie jest nazwa lub diagnoza, ale fakt, że każde dziecko z autyzmem jest unikalne i ma zupełnie indywidualne cechy właściwe tylko dla siebie samego.

Zapraszamy rodziców i dzieci do przyłączenia się do akcji. Fajnie, gdyby w tym dniu zaakcentować w ubiorze lub rekwizytach kolor niebieski. Pokażcie nam jak obchodzicie ten dzień. Czekamy na Wasze zdjęcia.

Witajcie dzieci i rodzice.

Taka niespodzianka ....


Dziś trochę policzymy. Posłuchajcie zagadki i spróbujcie odgadnąć, kto będzie dziś bohaterem naszych zabaw?

W głębinach mórz i oceanów
już wiele razy ją widziano.
Mówią, że dziwnym jest stworzeniem,
bo ma aż osiem długich ramion.
Jej ciało - osiem nóg i głowa,
i w tym odpowiedź już się chowa.

Rodzice pokażcie dzieciom zdjęcia ośmiornicy, które znajdziecie na stronach internetowych lub w książkach. Spróbujcie policzyć, czy faktycznie ma osiem odnóży. Czym różnią się od siebie różne gatunki ośmiornic, gdzie żyją, czym się żywią itp.

Ćwiczymy razem:
wykonaj osiem podskoków,
idź osiem kroków do przodu,
uważaj jesteś na linie – wykonaj osiem kroków idąc na palcach,

zrób osiem przysiadów,
stań na jednej nodze i policz do ośmiu.

Cyfra 8:

Przygotujcie sznurek, skakankę, pasek od szlafroka lub cokolwiek innego. Układajcie na podłodze cyfrę 8. Co Wam przypomina, do czego jest podobna? Możecie utrwalić sobie kształt cyfry wodząc po niej palcem lub jeżdżąc autkiem. Następnie spróbujcie zrobić to samo w powietrzu.

Ośmiornica

Przygotujcie 8 pasków papieru o jednakowej długości oraz koło odrysowane od talerzyka, flamastry lub kółka z kolorowego papieru. Na pierwszym pasku na samym dole napiszcie cyfrę 1 i przyklejcie 1 kółko. Podobnie zróbcie z paskiem 2, 3, 4, 5 itd… aż dojdziecie do paska z cyfrą 8. Gdy paski są już gotowe, przyklejcie je do głowy ośmiornicy zaczynając od lewej strony, od paska z jedną kropką, a skończcie na pasku z ośmioma kropkami. Gdy wszystkie paski będą przyklejone dorysowujemy ośmiornicy oczy, buzię. Ozdóbcie swoją ośmiornicę.  

Utrwalcie sobie poznaną cyfrę w Kartach Pracy nr3 strona 23-24 oraz Piszę i liczę strona 57 i 59.

Powodzenia w pracy!

pani Madzia i pani Marzenka

 Kochane dzieci posłuchajcie uważnie opowiadania. Starajcie się zapamiętać jakie zwierzęta tam występują.

Wyprawa na wieś

Bogusław Michalec

Dziś przy płocie, gdzieś nad Sanem, koza kłóci się z baranem. Taka sprzeczka to nie żarty : kto z nich bardziej jest uparty? Tuż przy skręcie na Jaworzno grały kury w piłkę nożną. Mecz sędziował kogut stary, co miał buty nie do pary. W bramce była wieka dziura, więc mocniej jakaś kura kopnąć tu zechciała piłkę, choćby nawet przez pomyłkę, to szukano piłki potem od niedzieli po sobotę. Ale wbrew tym przeciwnością, kury grały z przyjemnością. Koń, co wiele w życiu przeżył, dziś w uśmiechu zęby szczerzy. Rzekł, że wsparł się na podkowie: dobrze jest mieć końskie zdrowie”. Jedni mają strojne szaty, za to krowa – czarne łaty. Smutnie muczy całe lata : „Nie chce dłużej być łaciata”. Pewna świnka w Świnoujściu marzy wciąż o zamążpójściu. Szuka ciągle kandydata „Miła jestem i bogata. To nie będzie pierwszy lepszy, chcę by był najlepszy z wieprzy. Niech ma frak i krawat w prążki, niech uczone czyta książki. Niech kwiatami też mnie wita, niech je widelcem z koryta. Zresztą – po co tyle krzyku – mogę sama żyć w chlewiku”. Gdy się indyk rozindyczy, nikt indyka nie przekrzyczy. Niech pies szczeka, baran beczy, indyk swoje, indyk przeczy: „Ja wiem lepiej, mniemasz racji. Już mówiłem przy kolacji, że od Gdańska, aż po Kraków, indyk jest najlepszym z ptaków. Gdy się gęś ze złości trzęsie, robi miny bardzo gęsie. Ranek, albo popołudnie, gęś wykrzywia się paskudnie. Księżyc zajął miejsce słońca, fochom gęsi nie ma końca. Pyta paw i pyta kura: „O co taka awantura?”

Kto zapamiętał jakie zwierzęta można spotkać na wsi? Na pewno wszyscy !!

A teraz spróbujcie naśladować odgłosy tych zwierząt;-) i chodzić tak jak one ;-) będzie świetna zabawa!

Spróbujcie przeczytać sami :

KRO-WA       KU-RA       PAW     PIES     KOT       IN-DYK       BA-RAN

Brawo!!!

Przypomnijmy sobie jak w języku angielskim brzmią nazwy wybranych zwierząt wiejskich:

PIES – DOG             KOT – CAT                 KROWA- COW    

INDYK-TURKEY                        ŚWINIA –PIG            KOŃ-HORSE

Piosenka do posłuchania i przypomnienia na ten tydzień :

https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA wersja po polsku

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo wersja po angielsku

Miłej zabawy!

Wasze Panie;-)

Wiersz napisany przez Szymona J. i mamusię
 
Szymek z Madzią siedzą w domu,
Ale cicho…. Nie mówcie nikomu.
Jak to? To wy nie wiecie?
W domu siedzą dzieci na całym świecie!
Teraz bawimy się cały dzień
I tak leci kolejny tydzień.
Razem rysujemy budujemy
I różne zabawy wynajdujemy.
Później bajki oglądamy
I ciekawe książeczki czytamy
. Na spacer nie wolno nam chodzić
Bo możemy sobie zaszkodzić.
Ale jakoś to wytrzymamy
Bo trochę zajęć już mamy.
Piszą z przedszkola Panie
Żeby zrobić kolejne zadanie.
Pilnie swoje prace odrabiamy
Bo zawsze nasze Panie słuchamy.
Madzia pomaga Szymkowi jak może
Choć czasem ją sen zmoże.
Lecz Szymek pracuje wytrwale
Bo liczy na jakieś medale.
A teraz Was pozdrawiamy I na spotkanie czekamy.
W domach czas spędzajcie O zdrowie swoje i innych dbajcie!


Dziś zapraszamy do wykonania kilku prostych ćwiczeń gimnastycznych. Potrzebne nam będą : stara gazeta, kawałek liny lub taśmy np. malarskiej, hula-hop (można tez wykorzystać skakankę).

  1. „Taniec wygibaniec” – bierzemy kawałek gazety, mniej więcej o wymiarach 50x50, rozkładamy na podłodze. Zaczynamy nasz taniec wygibaniec przy muzyce , np.

https://www.youtube.com/watch?v=0O2ubAf40fo

Następnie składamy gazetę na pół, dalej tańczymy , staramy się cały czas być na gazecie, później znowu na pół itd. Staramy się jak najdłużej utrzymać na gazecie.

Można pobawić się razem z rodzicem lub rodzeństwem i zrobić konkurencję, kto najdłużej utrzyma się na gazecie – wygrywa!

  1. „Celne oko” – kładziemy na podłodze hula – hop lub skakankę kształtując z niej koło. Zgniatamy gazet w kule, ustawimy się w odległości 1,5 od kołą i rzucamy do niego. I znowu w zabawie może brać udział kilka osób, wygrywa ten , który ma najwięcej trafień.
  2. „Marsz po linie” – rozkładamy na podłodze skakankę lub taśmę i staramy się przejść po niej utrzymując równowagę. Można zrobić dwie „liny” , ten kto pierwszy przejdzie po linie nie schodząc z liny – wygrywa!

Na koniec coś co wszyscy znacie i lubicie :

https://www.youtube.com/watch?v=Y3v8X0pBJmQ

Miłej zabawy!

Wasze Panie;-)

Po skończonej zabawie zachęcam do wykorzystania wiosennych kart pracy;-)