.Konsultacj  z nauczycielem w kazdy wtorek o 15.30 

 

Zabawki przynosimy do przedszkola tylko w piątki

 

Zbieramy surowce wtórne:

makulaturę, baterie i plastkowe butelki (tzw. pety)

Makulaturę ważymy, baterie  i butelki liczymy.

 

 RADA RODZICÓW - od miesiąca października - składka 30 zł miesięcznie.  Przelewamy na konto Rady Rodziców. Tytuł wpłaty; IMIĘ I NAZWISKO DZIECKA, GRUPA, składka Rada Rodziców.

W miesiącu wrześniu przelewamy na konto Rady Rodziców 50zł z dopiskiem WYPRAWKA. 

 

 TEMATYKA KOMPLEKSOWA NA MIESIĄC PAŻDZIERNIK

I Jesień do nas zawitała, swoje skarby rozsypała.

-„Powitanie Pani Jesieni” – spotkanie z Jesienią, działanie dzieci, rozpoznawanie i nazywanie: kasztanów, żołędzi, korali jarzębiny oraz owoców. Grupowanie darów jesieni według rodzajów: jadalne dla ludzi, jadalne dla zwierząt.
- ,,Kasztany i Żołędzie „– zabawa ruchowa integracyjna wg wiersza M. Majewskiej,
-„Żołędzie, kasztany i liście” – zabawa matematyczna, tworzenie rytmicznych układów według wzoru: 1-2-3 lub 1-2, rozwijanie uwagi i pamięci, posługiwanie się nazwami przyrodniczymi: liść, żołądź.

-ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wyliczankę ,,Mam” M. Majewskiej

-Słuchanie opowiadania ,,Kasztanek w przedszkolu” G. Gąsienicy, odpowiadanie na pytania,

-,,Kasztanku , gdzie jesteś?”- zabawa doskonaląca reakcje na instrukcję słowną
- Skarby jesieni- gromadzenie okazów do kącika podczas codziennych spacerów,

- kasztanowe pajączki- wykonanie z kasztanów i drucika kreatywnego,

- Zabawy ruchowe: ,, Pieski szukają kasztanów” – zabawa z czworakowaniem.
-„Omiń kasztany” – zabawa z elementem równowagi
-”Kasztanowy konik” – zabawa bieżna.
-,, Pani Jesień” – praca zbiorowa wieloetapowa: malowanie pastelami, układanie kompozycji z liści papierowych, wycinanie po oznaczonej linii, skręcanie bibułki, naklejanie
-„Listki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe
-Zabawy orientacyjno‑porządkowe :„Drzewa i liście” ,,,Korale”, ,,Kasztan i listek”,
-„Deszczowa jesień”- tworzenie układu tańca, utrzymanie się w podstawowym rytmie , reagowanie na zmiany melodii,
- ,, Moje imię” w oparciu o metodę odimienną- rozpoznawanie swojego imienia pisanego,
-,,Kasztanki”- zabawa ilustrowana do piosenki
-„Wiatr i kasztany” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-Spacery do parku, zbieranie materiału przyrodniczego,
-Opowieść słowno –ruchowa ,,jesienne spacery” wg G. Gąsienicy
- Zdrowo i sportowo- codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wg programu

II Jesienne warzywa
-„Warzywa w kąciku przyrody” – gromadzenie okazów, oglądanie warzyw, nazywanie , określanie ich kolorów i kształtów,
-,,Na straganie – słuchanie wiersza, próby pełnienia ról w teatrzyku postaci,
-„Burak i cebulka” – zajęcia muzyczno-ruchowe, wyrabianie umiejętności wykonywania prostego rytmu za pomocą instrumentów perkusyjnych, kształcenie wyobraźni przez połączenie śpiewu piosenki z elementem ruchu.
-„Warzywne pary” – zabawa dydaktyczna, różnicowanie wielkości: duży, mały, rozumienie określenia para, wzbogacanie słownika przez tworzenie zdrobnień od nazw warzyw.-„Poznajemy warzywa” – zabawy matematyczne, grupowanie warzyw według rodzaju, określanie cech wielkościowych (mały, duży, mniejszy, większy) i ilościowych (mało, dużo, więcej, mniej).
-Zabawy naśladowcze „Wyrywanie warzyw z ziemi” , „Zajączki chrupią marchewkę”,
-Zabawy orientacyjno‑porządkowe „Zupa warzywna”, „Ogrodnik i warzywa” „Szukaj swojego koloru”
-„Czarodziejski worek” – zabawa sensoryczna, rozwijanie zmysłu dotyku, posługiwanie się nazwami warzyw.
- „Smaczne przekąski” – wykonanie zdrowych przekąsek z warzyw i owoców
-„Gdzie jest zajączek” – zabawa matematyczna, doskonalenie umiejętności przeliczania do 4, rozpoznawanie warzyw i kolorów
-„Papierowa zupa” –ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności cięcia papieru, prawidłowego trzymania nożyczek,
,,Warzywa”- wypełnianie konturu plasteliną poprzez jej rozcieranie
- Ćwiczenia gimnastyczne metodą opowieści ruchowej ,,W Ogrodzie warzywnym”- praca w parach,
-Zabawy i ćwiczenia z elementami biegu i skoku: ,,zajączki”, ,,ogrodnik”
-Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
-Spacery w okolicy przedszkola
- Zdrowo i sportowo- codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wg programu

III Darów wiele jesień ma, pełny grzybów kosz nam da
-Zabawa inscenizacyjna ,,Borowik i muchomor” E.Kaczanowskiej- poznanie grzybów jadalnych i trujących w oparciu o obrazki
-,,Na grzybowej polanie” E. Kaczanowskiej- ćwiczenia narządów mowy,
-,,Grzyby na sznurku”- zabawa matematyczna, odtwarzanie rytmicznego układu elementów,
-,,Grzybowe kręgle”- zabawa zręcznościowa z piłką,
- Historyjka obrazkowa ,,Zupa Grzybowa”- właściwe łączenie sekwencji czasowych,
- Grzyby- wykonanie z kubka styropianowego i papieru, doskonalenie wycinania po linii,
- Ślimaczek na grzybku- ćwiczenia oddechowe, kontrolowanie wydechu
- Zabawa z pokazywaniem ,, grzybowa opowieść”,
- „Zdrowo i sportowo”- codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wg programu,
-Zabawa integracyjna ,, do koszyka wskakuj mi”,
- Zabawy ruchowe naśladowcze ,,zbieramy grzyby” ,, nie dotykaj muchomora”,
- ,,Grzybowa orkiestra”- zabawa z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych,
- Opowieść słowno- ruchowa ,, W jesiennym lesie”,
- Prezentacja programu z okazji Dnia Edukacji Narodowej i 40 lecia przedszkola,
- Systematyczna zbiórka surowców wtórnych,
- Zdrowo i sportowo- codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wg programu

IV Żegnajcie do wiosny- ptaki już odleciały.
-
opowiadanie ilustrowane ,, O gościach co nie przyszli na ucztę” L. Krzemienieckiej ,
- zabawa naśladowcza ,,odlatują ptaki”
- zabawa matematyczna ,,ptaki na drzewach” - przeliczanie liczebnikami głównymi , porównywanie liczebności zbiorów
- zabawy ruchowe-naśladowanie ruchu skrzydeł ptasich –różnicowanie ptaków dużych i małych
- zabawy logopedyczne dźwiękonaśladowcze- głosy ptaków
- zabawy ruchowe orientacyjno –porządkowe : Kot i ptaki”, ,, Słońce i deszcz”
- zabawy z czworakowaniem: ,,Kotek i ptaszki”
-zabawa muzyczna- odróżnianie i prawidłowe reagowanie ciałem i ruchem na zmiany tempa, dynamiki i nastroju
- ulepianki z plasteliny „ptaki”
- zabawy ruchowe z woreczkami ,,Rzuć i złap”
-zabawy oddechowe z piórkami ,,Zgubione piórka”- dmuchanie na piórko , utrzymywanie go w przestrzeni,
-,,Ptaszek’ –konstruowanie postaci ptaka z elementów wyciętych z gazet,
- „Ptaszek” – składanie puzzli
- ćwiczenia gimnastyczne metodą opowieści ruchowej ,,Idzie jesień”
-systematyczna zbiórka surowców wtórnych,
- Zdrowo i sportowo- codzienne zabawy ruchowe i ćwiczenia wg programu

  

Dziecko potrafi:

- nazwać i rozpoznać aktualną porę roku na obrazku,
- odróżnić kasztany, żołędzie, jarzębinę
- tworzyć rytmiczny układ przedmiotów,
- utrzymywać ruch ciała w rytmie,
- posługiwać się nożyczkami,
- przeliczać do 4,
- rozpoznać i nazwać podstawowe kolory,
- rozpoznać zapis swojego imienia w oparciu o metodę odimienną,
- wykonywać ruch celowy w zabawach i ćwiczeniach,
- rozpoznać niektóre grzyby jadalne i trujące,
- pozyskać odcisk kory drzewa,
- wyjaśnić dlaczego należy jeść warzywa i owoce
- wyjaśnić co to są ciepłe kraje i nazwać odlatujące ptaki,
- ułożyć z puzzli postać ptaka

 Tematyka na miesiąc październik 2018:

1. Seasons- autumn is coming (poznanie nazw wszystkich pór roku, umiejętność wybierania obrazków, symboli pasujących do jesieni

2. Leaves are falling, it's raining, it's cold outside...- określanie stanów pogodowych i zjawisk przyrodniczych zachodzących jesienią

3. A song- if you're happy- nauka słów i umiejętności inscenizowania piosenki ruchem (słówka: happy, angry, sleepy, hungry,sad - określające emocje i uczucia)

4. My toys: teddybear, doll, ball, car- moje zabawki- miś, lalka, piłka, autko

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2019
Tematyka kompleksowa:
1. Przedszkolakiem fajnie być!
2. Oto ja- mały przedszkolak.
3. W przedszkolu wesoło się bawimy i ważnych zasad się uczymy.
4. Co nam jesień z sadu niesie.

I Temat bloku: Przedszkolakiem fajnie być!
-
powitanie dzieci wręczeniem medali z imionami, przyglądanie się im i zapamiętywanie,
-zabawy muzyczno- ruchowe ułatwiające przypomnienie i wzajemne poznanie się nowych dzieci :,, To jestem ja”, ,,Witaj..jak się masz”, ustawianie się w kole, naśladowanie ruchów nauczyciela,
- Zabawa muzyczno-ruchowa ,,Zatańcz jak miś” z wykorzystaniem maskotki
-zabawy z chustą animacyjną ,, kto ma na imię…wchodzi pod chustę”
- ,,Spacerkiem po naszej sali „– zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem sali zabaw,oznaczenie kącików
- Przedszkole drugim domem” oglądanie pomieszczeń przedszkolnych, ustalanie co w nich przechowujemy: łazienka, szatnia, kuchnia, podwórko,

-zabawa ,,Porządkujemy zabawki „– ustalanie zasady odkładania zabawek na stałe miejsca w sali,

- ,,Wieża z klocków”-zabawy konstrukcyjno-manipulacyjne: budowanie konstrukcji z wybranych klocków,

-,,Mały zuch”- słuchanie opowiadania G. Gąsienicy, odpowiadanie na pytania nauczyciela,

-zabawy ruchowo-naśladowcze ,,Kto jest zuchem”

-zabawa percepcyjna ,,worek z zabawkami”- rozpoznawanie dotykiem

-Zabawa paluszkowa do wiersza T. Blaszczyk ,,Dzielny przedszkolak”

-zabawa w parach ilustrująca treść piosenki ,,zabawa z kolegą” G. Gąsienicy

,,spacer z gąsiennicą”- zabawa mobilizująca do ustawiania się do wyjścia, powierzanie odpowiedzialnej roli
-zabawa z piłką w kole ,,Ja jestem….” – utrwalanie imion kolegów,
-zabawa plastyczna integracyjna ,,nasze słoneczniki”- odbijanie dłoni, podpisywanie imion,

-,,Pajacyk Antek”- opowiadanie z elementami ćwiczeń buzi i języka
-zabawy na podwórku przedszkolnym, przebywanie w pobliżu nauczyciela,

-zabawa klasyfikacyjna ,,Rzeczy z naszej sali”-wyszukiwanie i przydzielanie wg oznaczenia

-zabawa matematyczna ,, Mały- duży”-porównywanie i klasyfikowanie wg wielkości,

- opowieść słowno-ruchowa ,,dzień w naszej sali”,

-zabawa ,,Wyciszanka” G. Gąsienicy,

-zabawy ruchowe ,, statki piratów.

II Temat bloku: Oto ja- mały przedszkolak.

- wskazywanie części ciała w oraz piosenkach ,,To są moje ręce..”, ,,Pokaż Grzesiu..”
- śpiewanie piosenki ,,Przedszkolaczek”, zabawy marszowe z reakcją na sygnały,
- zabawy z chustą animacyjną
-zabawa paluszkowa ,,Rodzinka” ,pokazywanie wraz z nauczycielem
-,,Malujemy piłkę”- zabawa plastyczna met. malowania dziesięcioma palcami,
-zabawa ,,Głaskany”- wskazywanie i gładzenie wybranych części ciała,

-zabawa ruchowa ,,Krąży koło”wg rymowanki G. Gąsienicy

-zabawa ,,gdzie mam oko, a gdzie nos”z wykorzystaniem plakatu edukacyjnego
- zabawy ruchowe naśladowcze ,,Rób to co ja”,

-zabawa percepcyjna w kole ,,Kto to” G. Gąsienicy, rozpoznawanie kolegów po głosie

-zabawy muzyczno- ruchowe ułatwiające wzajemne poznanie się dzieci ,, to jestem ja”, ,,Witaj..jak się masz”, próby ustawiania się w kole, naśladowanie ruchów nauczyciela,
- ,,ubieram się” –poznawanie części garderoby w działaniu, ćwiczenia motoryczne i słownikowe,
-zabawa dydaktyczna ,,Jak ubiera się miś –tak czy nie”- ocenianie i wskazywanie właściwych zachowań
-zabawa naśladowcza ,,Krzesło Maciusia”-nauka przesuwania i ustawiania własnego krzesełka,   zapamiętanie stałego miejsca przy stole.

-zabawy na podwórku przedszkolnym, bezpieczne korzystanie ze sprzętów,
-zabawy badawcze z wodą - nauka mycia rąk,

-ćwiczenia percepcji wzrokowej ,,Przyjaciel miś”- składanie z puzzli,

-układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej ,,Pierwszy dzień w przedszkolu”,

-zabawa z rymowanką ,,Moja buzia”

-,,To ja” – wykonanie autoportretu pastelami olejnymi,

- spacer po dywaniku- ćwiczenia ruchowe , kształcenie orientacji w schemacie swojego ciała (dywanik z odbiciem stóp, dłoni , ze schematem ciała, schematem ruchu),

-zabawy ruchowe ,,Lato”

III Temat bloku: W przedszkolu wesoło się bawimy i ważnych zasad się uczymy.

-,, Idzie Julcia do przedszkola”- sluchanie ilustrowanej muzycznie bajki E. Stadtmiller,

- kąciki zabaw- zachęcanie w szczególności nowych dzieci do zabaw swobodnych w kącikach tematycznych,

-,,Cichutko”- wprowadzenie piosenki wyciszanki przed zajęciami,

- ,,Misiowe powitanie”- podawanie ręki na powitanie i do przedstawienia się imieniem, wykorzystanie pacynki,

-Zabawa tradycyjna ,,Ulijanka”,

-zabawa kołowa z rymowanką ,,na powitanie” G. Gąsienicy,

-zabawa w parach przy piosence ,, tańczy z lalką miś”,

- zabawa ruchowa ,,moi koledzy”- różne sposoby przywitania się,

-,,Zasady maluchów”-wysłuchanie fragmentów wiersza G. Gąsienicy, wyjaśnianie czym są zasady, wyszukiwanie odpowiednich obrazków, ustalenie kodeksu grupowego,

-,,Jesteśmy przedszkolakami”- nauka krótkiego wierszyka ilustrowanego gestami,

- ,,Po co potrzebny jest odpoczynek”- rozmowa inspirowana fragmentami opowiadania E. Piotrowskiej ,,Tupcio, Chrupcio, przedszkolak na medal”,

- ćwiczenia ortofoniczne,, Przedszkolne zabawki”- wydawanie odgłosow charakterystycznych dla danej zabawki,

-,,Bawiły się dzieci paluszkami”- zabawa paluszkowa,

-,, Zgadnij o kim mówię”- zabawa dydaktyczna, uważne słuchanie i analiza tekstu słyszanego,

-zabawa matematyczna ,,Kolorowe przedszkole”- przypomnienie i utrwalenie podstawowych kolorów: czerwony, zielony, niebieski, żółty,

-ćwiczenia spostrzegawczości ,,jaka to zabawka”- rozpoznawanie na podstawie ujawnionego fragmentu,

-zabawa rytmiczno-ruchowa,,Bęc”- reagowanie na zmiany w muzyce,

-zabawa rytmiczna ,,kolorowy dywan”- reagowanie na sygnały umowne i sygnały nauczyciela,

-zabawa teatralna ,,zabawki z przedszkolnej szafki”- naśladowanie sposobów poruszania się,

-zagadki pantomimiczne ,,w przedszkolu”,

-,,czym się bawimy” –wykonanie zabawek z materiałów odpadowych,

-zabawy i ćwiczenia ruchowe : ,,jak piłeczka”, ,,skaczą nóżki”,

-zabawa uspokajająca w formie masażyku ,, droga do przedszkola”,

- zabawy i ćwiczenia aktywizujące ,,Lato”.

IV temat bloku: Co nam jesień z sadu niesie.
-
wzbogacanie wiedzy na temat zmian w przyrodzie zachodzących jesienią w oparciu o wycieczkę do ogrodu działkowego, spacery

-zapoznanie z wyglądem i nazwami owoców z polskich sadów, gromadzenie okazów w kąciku przyrody,
- zabawy słuchowe: ,,Jaki to owoc?”
- ,,znajdź ten owoc”-gra dydaktyczna, dobieranie obrazków do naturalnych eksponatów, umieszczenie ich w kąciku,
-zabawy inspirowane wierszem ,,Kosz Pani Jesieni” M. Brody- Bajak
- teatrzyk sylwet wg fragmentu bajki W. Sutiejewa ,,Jabłko”- układanie obrazków historyjki w ciągu przyczynowo-skutkowym, budowanie zdań, samodzielne opowiadanie całej akcji,

-rozwijanie czynności myślenia ,analizy, syntezy, porównywania, klasyfikowania, układania rytmów w zabawie matematycznej ,,Owocowe szeregi”,

-wdrażanie do wykorzystywania zmysłów w poznawaniu otoczenia w zabawie z pudełkiem sensorycznym ,, Jaki to owoc?”
-kształtowanie prawidłowej mowy podczas gry logopedycznej ,,dwa kosze z owocami”, rymowanki logopedycznej ,,Jesienna bajka”

-zabawa paluszkowa ,,Pieski”
-zabawa badawcza,, co kryje wnętrze owocu”
-zagadki sensoryczne,, Owoce ”, określanie zapachu, smaku za pomocą wybranych zmysłów,
-wspieranie rozwoju fizycznego poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe:,, Jabłuszka w koszyku”,,, Dokoła sadu”, ,, Zbieramy gruszki”,
- ćwiczenia w formie opowieści ruchowej,, Wycieczka do sadu”
- doskonalenie poczucia rytmu poprzez zabawy muzyczno-ruchowe: ,,Gorące ziemniaczki”, ,,Skaczące śliwki”,

- owoce –ulepianki z masy solnej, ćw. manualne
-,, owocowa sałatka” –bezpieczne posługiwanie się nożem, dbanie o higienę podczas pracy, określanie miejsca owoców w diecie i piramidzie żywienia,

- ćwiczenia z nożyczkami ,,Jabłko”

-zabawy ruchowe aktywizujące ,,w sadzie”.

Efekty uzyskane przez dziecko:

- zna imiona kolegów z grupy,

- porządkuje zabawki po skończonej zabawie,

- zna pomieszczenia przedszkola,

- naśladuje ruchy nauczyciela w zabawie,

- skupia uwagę na krótkim tekście czytanym,

-porównuje mały-duży,

- wskazuje części ciała i części garderoby,

- prawidłowo myje ręce,

-reaguje na sygnały w zabawach różnego typu,

-składa obrazek z puzzli,

-czerpie zadowolenie z zabaw ruchowych,

- zna kodeks grupowy,

-potrafi naśladować dźwięki w zabawach ortofonicznych,

- poprawnie odczytuje schematy ruchu,

- potrafi ułożyć historyjkę obrazkową i opowiedzieć jej przebieg,

- posługuje się nożyczkami.

W ramach nauczania języka angielskiego- cele

  • stworzenie atmosfery zabawy
  • motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych
  • wspomaganie rozwoju kompetencji komunikacyjnej dziecka
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym, nowożytnym oraz jego chęci poznawania innych kultur.
  • Tematyka na miesiąc wrzesień:
  1. Hello, how are you?
  2. What’s your name?
  3. My nam is….
  4. Colours (blue, yellow, red, green…)

-