Projekt Aktywny Kreatywny Maluch
Cały rok szkolny 2017/2018 realizowany był w naszym przedszkolu projekt unijny Aktywny Kreatywny Maluch. Projekt trwa do grudnia 2018. W jego ramach nauczyciele pracujący w przedszkolu realizują zajęcia z języka angielskiego, muzykoterapię i zajęcia teatralne. Przyjeżdża też pani, która prowadzi dogoterapię.
Celem tego projektu jest wszechstronny rozwój dzieci, umuzykalnienie, poszerzenie wiedzy o teatrze, zabawy teatralne, muzyczne, oswojenie z psim przyjacielem, przełamanie barier przed kontaktem ze zwierzęciem. Staramy się pracować nad rozwijaniem wrażliwości dzieci, uwrażliwieniem na muzykę i sztukę. Często podczas tych zajęć skupiamy się nad ujawnieniem i rozładowaniem emocji i napięć dzieci. Rozwijamy wyobraźnię oraz zamiłowanie literackie. Dzięki tym zajęciom przedszkolaki poznają swoje możliwości i wzmacniają poczucie własnej wartości. W ramach nauki języka angielskiego uczymy się nowych słówek, piosenek, rymowanek, zabaw ruchowych i tańców. Dzieci osłuchują się z melodią języka podczas czytania i analizowania krótkich bajek i historyjek.
Głównie koncentrujemy się na tym, aby dzieci dobrze czuły się i czerpały radość z proponowanych zajęć, bo ważne, aby w wieku przedszkolnym mogły się bawić. Staramy się podczas zabaw korzystać z ich kreatywności i pomysłów, co z pewnością cieszy dzieci i zachęca je do udziału w zajęciach. (J.Dolla- Morawiak, M.Duszeńko)
Podsumowanie projektu unijnego „Aktywny Kreatywny Maluch”
W grudniu zakończyliśmy w naszym przedszkolu realizację projektu unijnego, który obejmował wszystkie dzieci przebywające w placówce. Projekt realizowany był cały rok szkolny 2017/2018 oraz I półrocze 2018/2019. W ramach „Aktywnego Kreatywnego Malucha dzieci uczestniczyły w zajęciach z muzykoterapii, dogoterapii, zajęć teatralnych i języka angielskiego. Zajęcia były prowadzone systematycznie i równomiernie we wszystkich grupach wiekowych z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych dzieci.
Nauczanie języka angielskiego miało na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce w przypadku najmłodszych uczniów, motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych. Wspomagało rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażało dziecko do pracy w grupie, rozwijało wrażliwość dziecka.
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu koncentruje się głównie na nauczaniu tylko dwóch sprawności. Są nimi słuchanie i mówienie.
W zakresie umiejętności słuchania, oswajałam dzieci z brzmieniem języka angielskiego, prezentowałam poprawną wymowę i intonację.
Rozwijanie sprawności mówienia zaś polegało na zachęcaniu dziecka do powtarzania słów, zwrotów, prostych wierszyków, odgrywania prostych scenek komunikacyjnych.
Najistotniejszym celem zajęć językowych prowadzonych w ramach projektu było tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym, nowożytnym. W ramach rozbudzenia tych zainteresowań często czytaliśmy i oglądaliśmy proste książeczki, próbowaliśmy je wspólnie tłumaczyć, graliśmy w gry, uczyliśmy się rymowanek, piosenek i wierszyków. Dzieci słuchały i mówiły.
Zajęcia teatralne miały na celu przede wszystkim rozwijać i stymulować sferę emocjonalną dzieci- ich zdolność odczuwania i postrzegania świata. Zabawy w teatr wywierają bowiem duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również okazją do wspaniałej zabawy. Daje dzieciom wiele satysfakcji.
Często dzieci brały udział w odtwarzaniu treści utworu. To skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć teatralnych dziecko dowiaduje się też, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogaca swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Dziecko w zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie postaciami, przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w jego przygodach, smutkach i radościach.
Zabawa teatralna umożliwia wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyja rozładowaniu napięcia i energii, przynosi radość i satysfakcję.
Oprócz zajęć teatralnych w ramach projektu dzieci miały możliwość dwa razy uczestniczyć w przedstawieniach Teatru „Akademia Wyobraźni”. Obejrzały spektakle: Czerwony Kapturek i Wędrówki Stasia. Ponadto dwa razy spotkały się z instruktorką zajęć teatralnych z BCK panią Dorotą Herman. (J. Dolla_Morawiak)
Sprawozdanie z realizacji projektu Aktywny Kreatywny Maluch – muzykoterapia.
Projekt Aktywny Kreatywny Maluch prowadzony był w Publicznym Przedszkolu nr 7 Integracyjnym w roku szkolnym 2017/2018 oraz w I półroczu roku szkolnego 2018/2019. W ramach projektu prowadzone były zajęcia m.in. muzykoterapii.
Program zajęć rytmiczno – ruchowych oraz muzykoterapii realizowany w ramach projektu zawiera elementy edukacji muzycznej i motoryczno – zdrowotnej. Treści programowe dostosowane były do wieku oraz możliwości psychofizycznych dzieci. Podstawowymi założeniami programu było rozbudzanie u dzieci zamiłowania do rytmicznego ruchu przy akompaniamencie muzyki lub śpiewu piosenki, rozwijanie pamięci muzycznej i ruchowej oraz umiejętności uczenia się melodii, zapamiętywania rytmów i następstwa ruchów w powiazaniu z muzyką. Ćwiczenia rytmiczno – ruchowe miały przyczynić się do wykształcenia u dzieci zamiłowania do muzyki, koncentracji, przystosowania się do pracy w zespole oraz wpłynąć korzystnie na rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
Cele szczegółowe programu zakładały kształcenie podstawowych zdolności muzycznych, rozwijanie słuchu muzycznego, zdolności motorycznych, wyobraźni przestrzennej, koncentracji uwagi, umiejętności tanecznych. Zawarte były w tematyce zajęć t.j. Zabawy integrujące; Deszczowe dźwięki; Aktywne muzykowanie; Najpiękniejsze kolędy; Muzyka najlepszy lek na duszę; Dzień Babci i Dziadka; Tworzymy muzykę; Bawimy się ruchem i rytmem; Zabawy na wiosennej łące.
W efekcie prowadzonych zajęć dzieci rozpoznają dźwięki krótkie i dłuższe, recytują rytmicznie proste teksty, śpiewają poznane piosenki, znają i wykonują proste układy taneczne, interpretują ruchowo treści piosenek, reagują ruchem na zmianę miary taktu, reagują ruchem na dźwięki wysokie, średnie, niskie, rozpoznają nastrój w muzyce, wystukują proste układy rytmiczne na instrumentach perkusyjnych, potrafią współpracować w zespole.
W ramach projektu Aktywny Kreatywny Maluch placówka została doposażona w pomoce dydaktyczne tj . Tablica interaktywna oraz płyty CD z muzyką i zabawami słowno –muzycznymi, m.in. „Bajki terapeutyczne dla najmłodszych”, „Bajki o emocjach dla najmłodszych”, „Przytulanki”, „Odpocznijmy Ty i Ja”, „Sensorycznie wszystko gra”, „Nasze muzyczne przedszkole”.(M.Duszenko)
ZDROWO JEM - WIĘCEJ WIEM
Przez cały ubiegły rok szkolny część dzieci z naszego przedszkola brało udział w VIII edycji ogólnopolskiego projektu edukacji prozdrowotnej "Zdrowo jem więcej wiem" .
Głównym celem projektu było wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem było również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej.(J.Grudzińska)
Innowacja pedagogiczna - ŚWIAT WOKÓŁ NAS
W obecnym roku szkolnym od września w każdej grupie wiekowej wdrażania jest innowacja pedagogiczna pt. " Świat wokół nas". Autorkami innowacji są nauczycielki naszego przedszkola : Magdalena Piskorska, Joanna Dolla-Morawiak, Marzena Duszeńko, Izabela Gawlas. Innowacja ma na celu rozwijanie u dzieci kompetencji społecznych czyli umiejętności skutecznego komunikowania się, rozwiązywania konfliktów, zdolności empatii, rozumienia własnych emocji...
M. Piskorska, M. Duszeńko i J. Dolla- Morawiak przygotowały radę szkoleniową dla pozostałych nauczycieli, której tematem były " Zabawy i zajęcia rozwijające kompetencje społeczne u dzieci". Na początku pokazały krótką prezentację teoretyczną nt. inteligencji interpersonalnej. Nastepnie zaprezentowały kilkanaście prostych zabaw, które można wykorzystać w grupie przedszkolnej codziennie, a które pomagają w rozwoju w/w kompetencji. M. Duszeńko
PROJEKT AKTYWNY KREATYWNY MALUCH
We wrześniu rozpoczęliśmy w naszym przedszkolu realizację programu „Aktywny Kreatywny Maluch”. Między innymi dzieci uczestniczą w zajęciach teatralnych.
Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej przedszkola. Pozwalają one na połączenie wszystkich typów ekspresji dziecięcej: plastycznej, słownej, muzycznej i ruchowej. Teatr, będący z natury rzeczy syntezą sztuk, wykorzystuje wszystkie środki wyrazu artystycznego charakterystyczne dla różnych rodzajów twórczości.
Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuję naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji, na przykład: w śpiewie, mowie, geście, ruchu.
Zabawy w teatr wywierają duży wpływ na postawy moralne dzieci, kształtują osobowość, rozładowują nagromadzone emocje oraz wyostrzają wszystkie zmysły dziecka.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne przynosi im wiele korzyści, rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija płynność ruchów oraz zwiększa poczucie własnej wartości, jest również okazją do wspaniałej zabawy. Daje dzieciom wiele satysfakcji.
Udział dzieci w odtwarzaniu treści utworu skłania je do zapamiętywania, koncentrowania uwagi na określonej działalności, kulturze mówienia i zachowania się. Podczas zajęć z tej dziedziny przedszkolak może dowiedzieć się, jak powstaje sztuka teatralna i wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.
Dziecko w zabawach w teatr bardzo chętnie utożsamia się z przedstawionymi przez siebie postaciami, przeżywa i wczuwa się w sytuację bohatera, uczestniczy w jego przygodach, smutkach i radościach. (Joanna Dolla- Morawiak)
Wprowadzenie nauki języków obcych w przedszkolu jest niezbędnym i nieodłącznym elementem procesu kształcenia i wychowania małych dzieci. Dlatego też przedszkolaki mają możliwość uczestniczyć dodatkowo w zajęciach z zakresu języka angielskiego realizowanych w ramach projektu Aktywny Kreatywny Maluch przez Izabelę Gawlas. Cel główny projektu sprowadza się do rozwijania umiejętności językowych dzieci, poprzez uczestnictwo w zabawach słowno- ruchowych. A aktywne uczestnictwo w zajęciach pozytywnie wpływa na ogólny ich rozwój, pobudza je do myślenia, działania, ekspresji i samodzielności. Kształtuje umiejętność pracy w grupie, parze. Rozwija świadomość kulturową poprze otwartość na odmienność. Wzbogaca o dodatkowe doświadczenia, rozszerza zainteresowania. Małe dzieci ucząc się języka angielskiego początkowo osłuchują się z brzmieniem nowych słów, uczą się je rozumieć, a następnie komunikować za ich pomocą. Istotną rolę w procesie kształcenia odgrywa postawa nauczyciela, który poprzez chwalenie, zachęcanie i nagradzanie dzieci dodaje im pewności do podejmowania nowych działań.
Tematyka zajęć:
1. Przywitanie, pożegnanie: Hallo, Good Morning, Goodbay
2. Przedstawianie się: My name is…
3. Pozdrawianie: How are you?
4. Moja rodzina: My family.
5. Moje zabawki: My favourite toys..
6. Kolory: Colors
7. Liczebniki 1-10: Numbers 1-10
8. Części ciała: My body
9. Części garderoby: Clothes
10. Pożywienie: Food
11. Święta i tradycje: Christmas , Easter, Halloween,
12. Pory roku: Seasons
13. Pogoda: The weahter
14. Miejsca (park, ogród), Place
15. Czas wolny, wakacje: Holiday
16. Zwierzęta domowe: Animals on the farm
17. Zwierzęta dzikie: Animals on the Zoo (Izabela Gawlas).
W roku szkolnym 2016/17 nasze przedszkole bierze udzial w programie "Kubusiowi przyjaciele natury". Od października 2016 do czerwca 2017r. realizujemy program edukacyjny poprzez przeprowadzenie zajęć o tematyce ekologicznej i przyrodniczej.
Natura jest piekna, zachwyca nas na każdym kroku. Wszyscy dostrzegamy to piekno i chcemy się nim dzielić. Zdajemy sobie spawę, że rozwój cywilizacji, zanieczyszczenie środowiska ma na przyrodę zgubny wpływ. Uczymy się o nią dbać każdego dnia; oszczędzając wodę, segregując śmieci, sadząc rośliny w naszych ogrodach. Tego szacuku do natury i jej darów uczymy dzieci od najmłodszych lat. Uczymu dzieci ekologii, podstaw zdrowego odżywiania, ochrony otaczającego nas środowiska, szacunku dla roślin i zwierząt, aktywnego spędzania czasu oraz podstaw recyklingu. (M.P)
Strona 1 z 3