ZABAWA ZE ŚWIATŁEM I CIEMNOŚCIĄ

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie:

lampka biurkowa lub latarka , wycięte sylwety z papieru ( z załącznika), obrazki zwierząt i ich cienie ( z załącznika), pisak albo nożyczki.

  1. WŁĄCZ I WYŁĄCZ.

Pstryk – światło, pstryk – ciemność ( najprostsza zabawa światłem).

  1. OBSERWUJ I ŁAP ZAJĄCZKA.

Rodzic przesuwa smugę światła lampki po ścianie, podłodze, suficie.

Dziecko próbuje łapać świetlnego ,, zajączka”.

  1. TEATRZYK CIENI.

Lampka biurkowa oświetla ścianę.

Rodzic przy użyciu dłoni wyczarowuje ptaki, głowę psa, kaczkę, zajęcia

i co tylko podpowie wyobraźnia.

W czasie prezentacji podkładamy pod nie różne głosy.

  1. TEATRZYK PAPIEROWYCH KUKIEŁEK ( wyciętych z papieru z załącznika, naklejenie ich na patyczki do szaszłyków).

Oświetlone pacynki będą rzucać cienie na ścianę.

Można podłożyć głosy i snuć wymyśloną przez siebie bajkę,

  1. KUCHENNE CIENIE.

Zabawa polega na podświetlaniu różnych domowych przedmiotów np. widelca lub łyżki i obserwowaniu ich przez dzieci. Łyżka durszlakowa – przybliżenie jej i oddalenie od źródła światła daje niesamowity efekt kosmicznej podróży.

  1. Przygotowujemy obrazki zwierząt z ich cieniami ( wydrukowane z załącznika). Dziecko ma za zadanie odnaleźć cień danego zwierzątka. Łączy je linią, albo można rozciąć obrazki i w mniejszej ilości ( np. po dwa) położyć przed dzieckiem i ma ono dopasować zwierzę do cienia.
  1. Przy każdym zadaniu motywujemy dziecko , by nazywało znane mu zwierzątka .

 

Wiosenna gimnastyka

https://wordwall.net/pl/resource/1127816/wiosenna-gimnastyka-bystrzak%C3%B3w">Wiosenna gimnastyka bystrzaków:https://wordwall.net/pl/resource/1127816/wiosenna-gimnastyka-bystrzak%C3%B3w

--------------------------------------------------

UCZYMY SIĘ W DOMU

Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film"Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.

W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 ----------------------------------------------

WYKORZYSTANIE RUREK PO PAPIERZE TOALETOWYM

Zawsze mamy w domu rolki po papierze toaletowym. Najczęściej  wyrzucamy je  do śmietnika. Tymczasem mogą one posłużyć jako źródło kreatywnych prac plastycznych. Oto kilka  przykładów na ciekawe projekty wykonane  właśnie z rolek po papierze.

Gdy  brakuje nam już pomysłów na zorganizowanie dnia , warto postawić na jakąś twórczą, wspólną zabawę. W przeciwnym wypadku mamy znudzone dziecko i ogromny bałagan w domu. Pomysły, które dziś przedstawiam to świetny sposób, aby rozwijać kreatywność, zdolności manualne, zmysł artystyczny, wyobraźnię przedszkolaków. Można wykonać je wspólnie z dziećmi, które nie będą się przy takich kreatywnych zabawach nudzić. Oto kilka inspiracji na wykorzystanie rolki po papierze. J.G.

----------------------------------------------

MAMO, TATO, A MOŻE PORYSUJEMY?

Rysowanie z dzieckiem czy kolorowanie często kojarzy się dorosłym jako coś nieprzyjemnego, nudnego. Ale wcale tak nie musi być. Trzeba na różne sposoby zachęcać siebie i dziecko do WSPÓLNEGO RYSOWANIA.

W dzisiejszych czasach dzieci często nie są zachęcane przez rodziców do rysowania. W to miejsce wchodzi niestety inny rodzaj dumy… Dziś dumni rodzice chwalą się tym, jak ich dwu-trzy letnie dziecko sprawnie porusza paluszkiem po ekranie telefonu czy tabletu.

A potem w okresie szkolnym jest płacz i lament, bo dziecko nie lubi pisać, nie lubi rysować, nie potrafi się skupić, nie chce się uczyć, jest pobudzone, itp. .

Dziecko, ucząc się rysować, ćwiczy swój mózg. Rozwija go. Podczas rysowania uruchomionych jest w organizmie mnóstwo mechanizmów, które muszą ze sobą współpracować. Koordynacja ruchów ręki, oka, mięśni i mnóstwa innych części (niewidocznych dla nas), uruchamianych jest podczas trzymania tej kredki i próbowania stworzenia nawet zwykłych bazgrołów na kartce. Rysowanie z dzieckiem jest pierwszym etapem przygotowania do szkoły, dlatego jest ważne, by nie traktować go na odczepnego.

.Nie zmuszaj dziecka do rysowania, ale znajdź jakieś sposoby, by je do tego zmotywować. A jak już coś narysuje, to nie oceniaj jego rysunków, tylko doceń. Pokaż swojemu dziecku, że rysowanie jest fajne, że może być ciekawe, że poprzez rysunek może wyrażać siebie. Pomóż mu rozpalić w nim tą chęć rysunku.

Rodzicu, zamiast dziś dać swojemu dziecku telefon czy tablet do ręki, to usiądź z nim i wspólnie porysujcie. Zróbcie z tego niezłą zabawę. Będzie fajnie!

Co dobrego w ten sposób zrobisz dla niego? Będziesz budował z nim więź i dostarczysz do jego mózgu dobrotliwych bodźców, a nie tych „pustych” płynących z monitora.    J.G.

----------------------------------------------

PRZEDSZKOLNE POMYSŁY

Poniżej zabawy na ćwiczenie sprawności dłoni. Po co to dzieciom? Ćwiczy to mięśnie dłoni, utrwala prawidłowy chwyt, przygotowuje do nauki pisania. Zamieszczam także grafikę, która pokazuje, jak wygląda prawidłowy chwyt w kolejnych latach życia przedszkolaka.

Po co zabawy klamerkami i drobnymi przedmiotami (guziki, fasola)? Ćwiczą one mięśnie dłoni oraz prawidłowy chwyt pęsetowy.
Dodatkowo wszystko to doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i precyzję ruchu. 

----------------------------------------------

Mam propozycje kilku kreatywnych zabaw dla dzieci w różnym wieku, przy których również Wy – rodzice nie będziecie się nudzić. Wykorzystajcie je w najbliższej przyszłości.


1. Zabawa w skojarzenia
     Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.


2. Poszukiwanie skarbów
     W domu w różnych miejscach  schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do  przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.


3. Detektyw – Zgadnij, o kim mówię?


       Proste zabawy dla przedszkolaków wymagając prostych pomocy. W tej zabawie nie potrzebujesz ich wcale! Rodzic lub  dziecko opisuje wygląd jednej z osób ze swojego otoczenia np. rodziny (nie mówiąc innym, kto to). W opisie dążymy do tego, by powoli, krok po kroku naprowadzać do odgadnięcie imienia danej osoby.

4. Konkursy z nagrodami          

          Stwórzcie domowe turnieje wiedzy, to może być znajomość bajek, roślin, czy innych rzeczy jakie tylko przyjdą wam do głowy. Już samo tworzenie gry i wymyślanie zasad jest kreatywną zabawą.
Dzieci skorzystają z konkursów, nie tylko poprzez wygrywanie nagród, ale też dzięki nauce przez zabawę. Zobaczą, że nauka może być przyjemna i daje korzyści, a pozyskana wiedza satysfakcję, na pewno dowiedzą się przy okazji wielu nowych rzeczy i rozwiną swoją pewność siebie.   

            
5. Hodowle i sadzonki                                                                                        

       Dobrym pomysłem będzie zasadzenie roślinek, albo założenie hodowli. Najłatwiej zacząć od zasadzenia rzeżuchy i zrobienia hodowli kryształów soli. Jeżeli posiadacie własny ogródek, to można przenieść do niego swoje sadzonki, gdy zrobi się ciepło. Dzieci, widząc, że zrobił coś co rośnie i się rozwija są dumne, uczą się też dbania o naturę.


6. Mały architekt:

        Kreatywne zabawy dla dzieci obejmują także takie pomysły. Wydrukować kilka obrazków wspólnie z komputera z np. Pałacem Kultury, Wieżą Eiffla itp., rozłożyć makaron spaghetti (surowy), pianki takie do jedzenia albo plastelinę i próbować budować te konstrukcje razem (łącząc kawałki makaronu z piankami). Pianki- jeśli dziecko może je jeść, bo dzieci lubią podjadać w czasie tej zabawy, a jeśli nie uznajecie zabawy jedzeniem, to zamiast makaronu mogą być patyczki do uszu albo zwykłe patyki.

----------------------------------------------

 

----------------------------------------------