Terapia psychologiczna w naszym przedszkolu prowadzona jest przez p. Patrycję Nykiel. Zajęciami z psychologiem objęte są wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, rewalidacji indywidualnej oraz grupowej terapii psychologicznej. Głównym celem terapii psychologicznej jest wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka. Oddziaływania terapeutyczne ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych, rozwijanie funkcji poznawczych, usprawnianie motoryki małej i dużej, a przede wszystkim rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka oraz zwiększanie zakresu jego samodzielności.

Psycholog służy również radą, pomocą i wsparciem zarówno kadrze pedagogicznej, jak i wszystkim dzieciom z naszego Przedszkola i ich rodzicom.

 

 

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

  1. Kontakty indywidualne, rozmowy doraźne, konsultacje (w miarę potrzeb)
  • rozmowy w celu rozwiązywania bieżących trudności, konfliktów;
  • informowanie rodziców o wynikach obserwacji, podejmowanie działań w celu wspomagania harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka.

  1. Konsultacje indywidualne z rodzicami dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnychi WWR (w miarę potrzeb)
  • przekazywanie bieżących informacji na temat postępów edukacyjnych dziecka, strefy najbliższego rozwoju i ewentualnych trudności dziecka;
  • przekazywanie bieżących zaleceń do pracy w domu w celu kontynuowania i generalizowania podjętych działań terapeutycznych.

  1. Psychoedukacja rodziców

  1. Wystawa prac, zdjęcia na stronie internetowej przedszkola
  • systematyczne eksplorowanie prac dziecka – zdjęcia na stronie internetowej przedszkola;
  • zamieszczanie na stronie internetowej przedszkola zdjęć dzieci podczas zajęć specjalistycznych.

Psycholog

Patrycja Nykiel

 

 

 

 

 

 "Drodzy Rodzice, zapraszam do kontaktu za pośrednictwem e-maila "Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript."

 

Czekam na Wasze zdjęcia z zabaw/ćwiczeń, wysyłajcie je na Messengera, emaila. Będę je zamieszczać na stronie internetowej przedszkola pp7brzeg.pl.

AKTYWNOŚĆ DZIECI NA ZAJĘCIACH SPECJALISTYCZNYCH

Kochani Rodzice , składamy serdeczne podziękowania :

za pomoc i zaangażowanie włożone w zdalne nauczanie ,

za serdeczność i życzliwość,

za wkład pracy i cierpliwość,

za poświęcony czas wytrzymałość, wsparcie i wyrozumiałość.

Dziękując za współpracę w zdalnej edukacji życzymy odpoczynku, udanych i bezpiecznych wakacji .

???

29.06.2020 – 30.06.2020 ZABAWY RUCHOWE

W tym tygodniu zachęcam do zabaw ruchowych:

I KOLOROWA GIMNASTYKA

Proszę przygotować planszę ze schematycznymi postaciami wykonującymi ćwiczenia ruchowe (każda postać narysowana innym kolorem), kolorowe karteczki lub żetony oraz worek do losowania.

Wrzucamy do worka kolorowe żetony lub karteczki. Rodzic i dziecko na zmianę je losują. Następnie grający sprawdzają na zawieszonej na ścianie lub położonej obok planszy, które ćwiczenie jest w kolorze odpowiadającym wylosowanemu i wykonują to ćwiczenie.

Zamiast jednej planszy można rozwiesić kolorowe obrazki z ćwiczeniami w całym pokoju. Po wylosowaniu koloru należy najpierw odnaleźć odpowiedni rysunek, a dopiero potem wykonać ćwiczenie.

II TOR PRZESZKÓD

Tor przeszkód można układać z różnych elementów np.:

  • krótka równoważnia (deska o przekroju 5x10 cm lub 5x15 cm),
  • przeszkoda do wspinania się (krzesło, stołek, stos poduszek),
  • przeszkoda, pod którą trzeba przejść (stół, lina),
  • przeszkoda, przez którą trzeba przejść (tunel z materiału, hula-hoop ustalone w pionie),
  • przeszkody, na które się skacze (poduszka lub małe trampoliny).

Przeszkody należy ustawić w taki sposób, by dziecko musiało pokonywać je bezpośrednio jedną po drugiej. Koniec powinien łączyć się z początkiem, żeby mogło od razu zacząć od nowa. Najlepiej jest ustawić równoważnię jako pierwszą. Za nią może stać na przykład niski stołek, na który dzieci będą musiały wejść, a potem zatrzymać się, żeby z niego zeskoczyć. Dalej można ustawić stół, pod którym trzeba będzie się przeczołgać. Za nim dobrze postawić tunel, dziecko będzie musiało się schylić, żeby przez niego przejść. Na koniec dziecko dotrze do równoważni.

(Kiedy dziecko będzie przechodziło przez poszczególne przeszkody – pamiętamy o nazywaniu przyimków – albo rodzic, albo dziecko wymawia na, nad, pod, przez itd.)

III SKACZ NA KOLORY

Proszę przygotować arkusze kolorowego papieru w dwóch kolorach.

Na podłogę należy przykleić w jednej linii taśmą arkusze papieru. Kolory powinny być ułożone naprzemiennie, np.: czerwony, niebieski, znów czerwony i tak dalej. Pomiędzy arkuszami należy zostawić 2 – 3 cm przerwy.

Najpierw dziecko na zmianę skacze z koloru na kolor. Za każdym razem mówi, jak nazywa się ten, na którym akurat stoi. Ewentualnie rodzic może wydawać polecenie: „Skacz na czerwony, teraz na niebieski”. Następnie dziecko skacze na arkusze tego samego koloru, np.: tylko na czerwony.

Życzę dobrego tygodnia i przyjemnej zabawy :- )

Psycholog – Patrycja Nykiel

 

22.06.2020 – 26.06.2020   ZABAWY SENSORYCZNE

W tym tygodniu zachęcam do zabaw sensorycznych:

I CO JEST W SKARPETCE?

Zabawa polega na rozpoznawaniu za pomocą dotyku ukrytych w skarpetce przedmiotów.

Proszę włożyć do skarpetki przynajmniej trzy przedmioty, nie pokazując ich dziecku. Mogą to być przedmioty codziennego użytku np.: ołówki, monety, grzebień, klocek, łyżka, widelec, szczotka do włosów, owoce i warzywa.

Zachęcam do różnych wersji zabawy, w zależności od możliwości i preferencji dziecka:

  1. Dziecko wkłada rękę do skarpetki i wyciąga jeden przedmiot. Rodzic prosi o nazwanie go, jeśli dziecko nie mówi – to rodzic nazywa przedmiot.
  2. Dziecko wkłada rękę do skarpetki i wyciąga jeden przedmiot, o który prosi je rodzic, mówiąc: „Włóż rękę do skarpetki i wyjmij grzebień”.

Rodzic wkłada jeden przedmiot do skarpetki i prosi dziecko o rozpoznanie go bez zaglądania do środka. Dziecko może dotykać przedmiot tylko z zewnątrz, przez skarpetkę.

II DŹWIĘKOTWÓRCY

Zabawa z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, zwłaszcza kuchennych np.: trzepaczki do jajek, drewnianej łyżki, pokrywki i łyżki, pałeczek do jedzenia, minutnika z dzwonkiem, tarki i łyżki, pęku kluczy.

Rodzic wkłada do pojemnika różne przedmioty wymienione powyżej. Następnie wybiera jeden z nich dla siebie i pozwala dziecku też wybrać jeden przedmiot - niech poeksperymentuje z dźwiękami, jakie wydaje jego „instrumenty”.

  1. Zachęcam, żeby zaśpiewać znaną piosenkę np. „Krasnoludki” i jednocześnie akompaniować na swoich instrumentach, wystukując podany rytm.
  2. Zachęcam, żeby dodatkowo stworzyć domowe grzechotki, wypełniając plastikowe butelki ryżem, fasolą, piaskiem, monetami lub koralikami.

III ZAPACHOWE POJEMNIKICZKI

Zabawa stymulująca zmysł powonienia. Proszę przygotować:

  1. czyste, puste pojemniczki,
  2. waciki,
  3. różne substancje do wąchania np.: róża, kawa, cytryna, wanilia, mięta, czosnek, cebula, pieprz, sok malinowy.

Do każdego pojemniczka należy włożyć odrobinę każdej z substancji, a w zakrętkach zrobić

po jednym otworze. Jeżeli substancja jest płynna, dobrze jest zamoczyć w niej wacik i dopiero włożyć go do pojemnika..

Rodzic pokazuje dziecku, jak mocno nabrać powietrze nad otworem w zakrętce. Dziecko wącha substancję w pojemniczkach i próbuje odgadnąć, co tak pachnie. Dziecko mówi też, czy ten zapach mu odpowiada.

 Inna wersja tej zabawy polega na tym, że rodzic daje dziecku trzy pojemniczki naraz i prosi, aby znalazło ono określony aromat.

  

Życzę dobrego tygodnia i przyjemnej zabawy ?

Psycholog – Patrycja Nykiel

 

15.06. 2020 - 19.06.2020 r.   ZABAWY Z EMOCJAMI

W tym tygodniu zachęcam do zabaw z emocjami ?

 I LIZAKI - BUZIAKI

 Do zabawy potrzebne będą papierowe, dwustronne „lizaki” z narysowanymi emocjami (radość, smutek, złość, strach).

Zabawa polega na tym, że rodzic opowiada o pewnym zdarzeniu. Dziecko uważnie słucha i podnosi do góry lizaka z symboliczną „minką” - to informacja o tym, co bohater opowiadania czuł się w danym momencie.

Przykładowe sytuacje do opowiedzenia:

  1. Darek upuścił swój ulubiony kubek, a ten upadając stłukł się.
  2. Ania dostała na urodziny wymarzoną zabawkę.
  3. Ola zapomniała zabrać strój na bal karnawałowy w przedszkolu.
  4. Staś znalazł swoją ulubioną książeczkę, która parę dni wcześniej zapodziała się wśród zabawek.
  5. Zuzia w trakcie gry planszowej przegrała.
  6. Zosia przewróciła się i zbiła sobie kolano.
  7. W przedszkolu, w trakcie zabawy jedno z dzieci niechcący zburzyło budowany przez ciebie zamek z klocków.

 

08.06.2020 r. Co można zrobić z tym czymś?

Dzisiaj proponuję zabawę z wykorzystaniem książeczek z obrazkami lub kolorowych czasopism.

Zabawa polega na ty, że rodzic i dziecko przeglądają razem książeczki, lecz zamiast nazywania obrazków, rodzic wskazuje na nie i zadaje różne pytania, np.: Co można zrobić z tym czerwonym,okrągłym czymś?”, „Co umie robić to coś z ogonem?” lub „Do czego służy do coś zielonego?”.

Należy pamiętać, aby wybierać obrazki, które dziecko potrafi rozpoznać, lecz pytać o nie w inny niż zwykle sposób.

Miłej zabawy :)  

 

05.06.2020 r. Kuleczki waty

Dzisiaj proponuję zabawę z wykorzystaniem kuleczek waty kosmetycznej.

Oto kilka pomysłów, co można zrobić z kuleczkami waty:

  • ugniatać kilka w dłoni w większą kulkę,
  • poukładać linie i kółka,
  • policzyć,
  • balansować nimi na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, nosie,
  • powkładać je pomiędzy palce od stóp i chodząc pilnować żeby nie wypadły.

Miłej zabawy :)

 

 04.06.2020 r. Bransoletka ze skarbami

Dzisiaj zachęcam do zabawy na spacerze :)

Proszę, aby rodzic przyczepił sobie i dziecku wokół nadgarstka szeroki kawałek taśmy klejącej (klejącą stroną na zewnątrz). Następnie spacerując i rozmawiając o tym, co widzicie – o trawie, liściach, szukajcie skarbów, które można przyczepić do bransoletki z taśmy. Mogą to być liście, małe patyczki, stokrotki, źdźbła trawy. Przy okazji dobrze jest porozmawiać o każdym znalezionym skarbie – o tym jakie są w dotyku, jak pachną itp.

Pochwalcie się proszę zdjęciami swoich bransoletek ze skarbami.

Miłej zabawy :)

 

03.06.2020 Naturalny slime (glutek)

Dzisiaj zachęcam do zabawy z wykorzystaniem naturalnego glutka. Potrzebne zatem będą:

  • szklanka mąki pszennej,
  • szklanka mąki ziemniaczanej,
  • 3/4 szklanki oleju,
  • 1/2 szklanki wody,
  • opcjonalnie barwnik spożywczy i brokat.

Wszystkie składniki należy wymieszać w misce, a powstałą masę wyrabiać rękami do uzyskania pożądanej konsystencji. Jeśli slime jest zbyt twardy, można dodać do niego kilka łyżeczek oleju. Jeśli natomiast będzie zbyt miękki – kilka łyżek mąki ziemniaczanej.

Miłej zabawy :)

02.06.2020 r. Kot w worku

Do dzisiejszej zabawy potrzebny będzie płócienny worek oraz różne przedmioty codziennego użytku.

Rodzic umieszcza przedmioty w worku. Dziecko losuje jeden przedmiot, ale nie wyciąga go. Opisuje wygląd dotykanego przedmiotu, a zadaniem rodzica jest odgadnięcie o jakim przedmiocie mówi dziecko. W kolejnej rundzie, zamiana ról - rodzic losuje i opisuje przedmiot, a dziecko zgaduje.

Miłej zabawy :)

 

01.06.2020 r. Ukryty obrazek

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą ilustracje osób wyrażających różne emocje (np. radość, złość, smutek, strach, zdziwienie), pudełko, ryż oraz słomka.

Zabawa polega na tym, że rodzic na dnie pudełka kładzie ilustrację i delikatnie zasypuje ją ryżem, aby nie była widoczna. Następnie wręcza dziecku słomkę i prosi, aby delikatnie rozdmuchało ryż. Zadaniem dziecka jest odsłonić obrazek i nazwać przedstawioną na nim emocję.

Miłej zabawy :)

 

29.05.2020 r. Muzyczne zagadki

Do dzisiejszej zabawy potrzebny będzie komplet instrumentów muzycznych lub przedmiotów wydających dźwięki (np. szeleszczący papier, łyżeczki, pudełko zapałek) oraz zdjęcia lub ilustracje tych przedmiotów.

Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie. Rodzic chowa instrument muzyczny za plecami lub przegrodą (np. w postaci kartonowego pudełka) i wydaje dźwięk. Zadaniem dziecka jest rozpoznać go i nazwać oraz wskazać na odpowiednim zdjęciu. W kolejnej rundzie, zamiana ról – dziecko gra, rodzic odgaduje.

Miłej zabawy :)

 

28.05.2020 r. Udawanie zwierząt

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą ilustracje przedstawiające zwierzęta, np.: słonia, kota, węża, żabę, raka, ptak.

Zabawa polega na tym, że rodzic pokazuje dziecku ilustrację i sposób, w jaki porusza się dane zwierzę, np. słoń – tupanie na ugiętych nogach udając ciężki stąpanie, żaba – podskoki z przysiadu, kot – delikatne chodzenie na palcach, rak – poruszanie się tyłem. Gdy dziecko pozna już sposób poruszania się odpowiadający danemu zwierzęciu, rodzic pokazuje ilustrację i prosi „Pokaż, jak chodzi słoń”.

  • Zamiast zwierząt można wprowadzić ilustrację pojazdów, np. samochód osobowy, pociąg, samolot, autobus, statek.

Miłej zabawy :)

 

27.05.2020 r. Memo rodzinne

Dzisiaj potrzebne będą zdjęcia wszystkich członków rodziny (po da każdej osoby).

Zabawa polega na tym, że rodzic układa na stole wymieszane zdjęcia tak, aby fotografie nie były widoczne. Następnie rodzic i dziecko na zmianę odkrywają po dwa zdjęcia, jeśli ktoś odnajdzie parę – odkłada ją na bok. Wygrywa osoba, która odkryje najwięcej par.

  • Można wprowadzić więcej zdjęć osób, które dziecko zna.
  • Można też spróbować zrobić memo ze zdjęć członków rodziny wykonujących określone czynności. Należy wtedy odnaleźć fotografie przedstawiające te same osoby wykonujące tę samą czynność.

Miłej zabawy :)

 

26.05.2020 r. Złap korek

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą drewniane szczypce, korki z butelek lub inne niewielkie, lekkie przedmioty oraz dwa pojemniki.

Zabawa polega na tym, że rodzic ustawia przed dzieckiem dwa pojemniki: jeden z korkami (około ośmiu), drugi pusty. Zadaniem dziecka jest przenieść szczypcami korki z jednego pojemnika do drugiego. Możemy bawić się naprzemiennie, podając sobie szczypce – jeden korek przenosi rodzic, jeden dziecko.

  • Szczypcami można przenosić rzeczy, które mają rożny kształt: korki, spinacze, pudełka po zapałkach, klocki, guziki, pompony,
  • Można też wprowadzić element rywalizacji: rodzic ustawia pudełko z korkami oraz dwa puste pojemniki: po jednym dla dziecka i rodzica. Każdy ma swoje szczypce, którymi próbuje wyciągnąć korki z pudełka i przekładać je do swojego pojemnika. Wygrywa ten, kto przeniesie najwięcej korków.

Miłej zabawy :)

25.05.2020 r. Kompozycje

Dzisiaj proszę przygotować elementy do układania gotowych kompozycji (mogą to być narysowane przez rodzica obrazki lub ilustracje wycięte z gazet, katalogów), białe lub kolorowe kartki różnego formatu, klej.

Zabawa polega na tym, że rodzic wspólnie z dzieckiem układa elementy na kartce. Nazywa je oraz relacje między nimi np. „To jest słońce, słońce jest na niebie”, „Drzewo stoi obok domu”. Po ułożeniu całej kompozycje, należy przykleić wszystkie elementy i koniecznie powiesić pracę w domu w widocznym miejscu :)

(Zachęcam, aby do przyklejonych na kartce elementów kompozycji dorysować kolejne, dzięki czemu powstanie praca wykonana różnymi technikami).

Miłej zabawy :)

22.05.2020 r. Złap psa

Do dzisiejszej zabawy proszę przygotować 36 kartoników o wymiarach około 5 x 7 cm. Na 12 proszę narysować pieska w paski poziome, na kolejnych 12 – w paski pionowe, a na ostatnich 12 – w kratkę. Potrzebny będzie też mały piesek – maskotka.

Gra polega na tym, że rodzic tasuje kary i rozdaje dwóm graczom – sobie i dziecku. Maskotkę pieska należy postawić na środku, pomiędzy graczami. Uczestnicy równocześnie wykładają karty na stół. Jeśli są na nich dwa takie same psy, należy załapać pieska i krzyknąć „Mój!”. Osoba, której się to udało, zabiera karty na swój stosik. Gra kończy się, jeśli na stół zostaną wyłożone ostatnie karty. Rodzic i dziecko przeliczają zebrane pary, wygrywa ta osoba, która zebrała ich najwięcej.

Miłej zabawy :)

 

21.05.2020 r. Papierowe zabawy

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą kartki papieru w formacie A3 i A4, pisaki, nożyczki, klej, taśma klejąca.

Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko tworzą różne rzeczy z papieru – rodzic ze swojej kartki, a dziecko ze swojej. Następnie wspólnie bawią się nowymi „zabawkami”.

Z papieru można zrobić np.:

  • lunetę (zwinięty papier i sklejony taśmą) - patrzenie przez lunetę na różne przedmioty i drugą osobę;
  • garaż ( złożona na pół karta i ustawiona na stole) – autko wjeżdża i wyjeżdża z garażu;
  • zegarek (sklejony pasek papieru z narysowanym zegarkiem);
  • trąbka (zwinięty i wydłużony papier);
  • bączek (wycięte około o średnicy 5 cm, przebite na środku kredką);
  • samolot – po złożeniu papieru zabawa w puszczanie samolotu.

Miłej zabawy :)

 

20.05.2020 r. Na sygnał

Dzisiaj proszę przygotować dzwoneczek lub inny instrument, dwie podkładki (np. dywaniki łazienkowe).

Zabawa polega na tym, że rodzic dzwoni dzwoneczkiem, biegając razem z dzieckiem. Kiedy przestaje wydawać dźwięk, należy się zatrzymać i zająć miejsce na podkładce. Po jakimś czasie następuje zmiana: dziecko dzwoni i daje sygnał do zatrzymania.

Trudniejsza wersja tej zabawy polega na tym, że rodzic i dziecko mają do dyspozycji tylko jedną podkładkę. Wówczas kiedy rodzic przestaje dzwonić dzwoneczkiem, należy się zatrzymać i zająć miejsce na podkładce – kto pierwszy stanie na podkładce „wygrywa” i teraz to on dzwoni i daje sygnał do zatrzymania.

Miłej zabawy :)

19.05.2020 r. Balon na ręczniku

Dzisiaj proszę przygotować nadmuchany balon lub piłkę plażową oraz ręcznik.

Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko stają naprzeciwko siebie, trzymając między sobą rozwinięty ręcznik. Następnie umieszczają na nim balon i delikatnie się kołyszą, licząc do 10. Na „dziesięć” wyrzucają balon do góry.

Do balonu można wrzucić groszek, dzięki czemu uzyskamy dodatkowa stymulację słuchową.

Miłej zabawy :)

 

18.05.2020 r. Kolorowa kostka

Do dzisiejszej gry potrzebna będzie plastikowa kostka oklejona kolorowym papierem, kredki w kolorze pól kostki, kartka z trzema konturowymi figurami geometrycznymi dla każdego gracza – zachęcam zaprosić do zabawy rodzeństwo :)

Gra polega na tym, że przed każdym uczestnikiem kładziemy kartkę z figurami do pokolorowania. Gracz turla kostkę po stoliku i koloruje pierwszą figurę takim kolorem, jaki wypadł na kostce. Następnie podaje ją drugiemu graczowi. Na koniec pokazujemy dziecku, że każda praca jest inna i analizujemy „Kto ma czerwone koło?”, „Kto ma żółty kwadrat?”.

(Zamiast figur geometrycznych można kolorować konturowe obrazki zabawek, np. auto, piłkę, misia).

Miłej zabawy :)

15.05.2020 r.   Kostka ruchowa

Dzisiaj proszę przygotować dwie kostki do gry:

  • jedna kostka – z oczkami, wskazuje ilość powtórzeń danego ćwiczenia,
  • druga duża kostka (lub klocek), której boki należy okleić obrazkami.

Rodzic na każdym obrazku schematycznie przedstawia ćwiczenie ruchowe, np.: skłon, stanie na jednej nodze, podniesienie rąk do góry.

Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko na zmianę rzucają kostkami – ten kto rzuca wykonuje wylosowane ćwiczenie, w odpowiedniej ilości powtórzeń.

Miłej zabawy :)

 

14.05.2020 r. Co to może być?

Do dzisiejszej zabawy proszę przygotować blok, pisak i kredki.

Zabawa polega na tym, że na kartce rodzic rysuje fragment schematu (np. koło samochodu, dach domu, pień drzewa), następnie przekazuje kredkę lub pisak dziecku, prosząc, aby dokończyło obrazek według własnego pomysłu. Zadaniem dziecka jest skończyć rysunek i nazwać to, co narysowało.

Inna wersja tej zabawy, polegającej na tym, że rodzic rysuje konkrety rysunek, w którym brakuje jakiegoś elementu (nie jest on konieczny do odgadnięcia całości; np. rysujemy dom, komin i prosimy o dorysowanie dymu).

Miłej zabawy :)

 

13.05.2020 r. Ukryte zagadki

Do dzisiejszej zabawy proszę przygotować: kolorowe koperty oraz małe karteczki w tym samych kolorach, woreczek, do którego wkładamy małe karteczki. W kopertach umieszczamy ilustracje (np. przedstawiające osoby wykonujące jakieś czynności).

Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko na przemian losuje z worka małą karteczkę, odszukuje kopertę w taki samym kolorze położoną na dywanie. Następnie wyjmuje z niej obrazek i nazywa całym zdaniem ilustrację.

  • Do kopert należy włożyć obrazki lub zdjęcia adekwatne do możliwości dziecka – mogą to być obrazki przedmiotów, które wystarczy nazwać, ilustracje, które trzeba opisać całym zdaniem, lub zdjęcia z wydarzeń z życia dziecka, o których może ono opowiedzieć.
  • W kopertach zamiast ilustracji można też umieścić zagadki lub pytania, na które rodzic i dziecko na zmianę będą odpowiadać.

Miłej zabawy :)

 

12.05.2020 r. Zagadki

Dzisiaj proponuję zabawę w zagadki o myśleniu. Proszę przygotować ilustrację przedmiotów codziennego użytku, owoców, warzyw, zwierząt itd. Rodzic zadaje zagadkę o jednym z przedmiotów z ilustracji, np.: „Mam na myśli coś co, jest w tym pokoju i co zapalamy, żeby było jasno. Co to takiego?” Dziecko odgaduje, nazywając lub wskazując przedmiot. Następnie zamiana ról – dziecko zadaje zagadkę rodzicowi.

Miłej zabawy :)

 

11.05.2020 r. Czego brakuje?

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą: zestaw pięciu – siedmiu przedmiotów (np. plastikowe owoce, figurki zwierząt, samochodziki) oraz worek lub pudełko z pokrywką.

Zabawa polega na tym, że rodzic wszystkie przedmioty pokazuje dziecku, nazywa je i ustawia przed nim. Następnie rodzic chowa wszystkie przedmioty i wykłada ponownie, jeden zostawiając w ukryciu (w worku lub pudełku). Rodzic pyta dziecko: „Czego brakuje?”. Zadaniem dziecko jest nazwać przedmiot. W kolejnej rundzie - zamiana ról, dziecko chowa przedmiot dla rodzica.

  • Po kilku rundach należy wymieć zestaw przedmiotów.
  • Po jakimś czasie można spróbować chować po dwa przedmioty.
  • Przedmioty można zastąpić obrazkami lub zdjęciami.

Miłej zabawy :)

 

08.05.2020 r. Kłębek włóczki

Dzisiejsza zabawa to tworzenie obrazu za pomocą kłębka włóczki.

Rodzic przygotowuje kłębek włóczki i demonstruje odwijanie włóczki, a potem zawijanie i układanie kształtów tworzących na stole lub podłodze część „rysunku”. Następnie kłębek otrzymuje dziecko, a rodzic zachęca je do kontynuowania „rysunku”. Rodzic przytrzymuje więc swoją część „rysunku” w jednym miejscu, a w drugim dziecko rozwija kłębek, dalej „rysując”.

Po zakończonym „rysowaniu” rodzic rozpoczyna dyskusję nad „rysunkiem”, który jest efektem wspólnej pracy. Przykłady pytań:

  • jakie widzisz litery?
  • Jakie widzisz cyfry?
  • Jakie widzisz kształty?
  • Co przypomina Ci cały obraz?

Miłej zabawy :)

 

07.05.2020 r.   „Ciocia Wyobraźnia”

Dzisiaj proponuję zabawę z wykorzystaniem Karty pracy „Ciocia wyobraźnia”.

  • Zachęcam, aby w proponowanej zabawie wzięli udział również rodzice i też wykonali rysunki.
  • Powstałe rysunki można następnie wykorzystać do przeliczania elementów (np. Ile na swoim rysunku dziecko użyło kół, a ile prostokątów) oraz utrwalania pojąć „mniej”, „więcej”, „tyle samo” (np.. Kto użył więcej trójkątów, „Jakich kształtów użyliśmy tyle samo”).

Koniecznie pochwalcie się swoimi rysunkami:)

Miłej zabawy :)

 

06.05.2020 r. Rodzinna fotografia

Do dzisiejszej zabawy zachęcam całą Rodzinę :-) Potrzebne będą: duży arkusz papieru, flamastry i kredki lub farby.

Rodzic przygotowuje duży arkusz papieru lub kilka arkuszy papieru, tak by wszyscy członkowie rodziny zmieścili się w wymiarze rzeczywistym na przygotowanych kartkach. Każdy z członków rodziny kładzie się w zaplanowanym miejscu, a pozostałe osoby za pomocą flamastrów obrysowują kontur mamy, taty oraz dziecka.

Stworzona konturowa rodzina wymaga oczywiście uzupełnienia o charakterystyczne dla każdej z osób elementy. Następnie należy dowolnie pokolorować każdego członka rodziny.

Życzę miłej zabawy i czekam na zdjęcia Waszej „Rodzinnej fotografii”

 

 05.05.2020 r. Kolorowy świat

Dzisiaj zachęcam do zabawy w poszukiwanie kolorów na spacerze. Zabawa polega na tym, że rodzic i dziecko wyszukują jak najwięcej elementów danego koloru w przestrzeni, jaka ich otacza. Rodzic pozwala dziecku decydować o tym, jaki kolor będzie poszukiwany.

  • Gdy rodzic zauważy, że w otoczeniu trudno jest już o dany kolor, gratuluje dziecku zwycięstwa i spostrzegawczości, akcentując, iż wygrało w tej konkurencji.
  • Zamiast kolorów można poszukiwać w otoczeniu m.in. kształtów, wielkości.

Miłej zabawy :)

04.05.2020 r. Lizaki – buziaki

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą papierowe, dwustronne „lizaki” z narysowanymi emocjami (radość, smutek, złość, strach).

Zabawa polega na tym, że rodzic opowiada o pewnym zdarzeniu. Dziecko uważnie słucha i podnosi do góry lizaka z symboliczną „minką” - to informacja o tym, co bohater opowiadania czuł się w danym momencie.

Przykładowe sytuacje do opowiedzenia:

  1. Darek upuścił swój ulubiony kubek, a ten upadając stłukł się.
  2. Ania dostała na urodziny wymarzoną zabawkę.
  3. Ola zapomniała zabrać strój na bal karnawałowy w przedszkolu.
  4. Staś znalazł swoją ulubioną książeczkę, która parę dni wcześniej zapodziała się wśród zabawek.
  5. Zuzia w trakcie gry planszowej przegrała.
  6. Zosia przewróciła się i zbiła sobie kolano.
  7. W przedszkolu, w trakcie zabawy jedno z dzieci niechcący zburzyło budowany przez ciebie zamek z klocków.

Miłej zabawy :)

29.04.2020 r.   Kolorowa gimnastyka

Proszę przygotować planszę ze schematycznymi postaciami wykonującymi ćwiczenia ruchowe (każda postać narysowana innym kolorem), kolorowe karteczki lub żetony oraz worek do losowania.

Wrzucamy do worka kolorowe żetony lub karteczki. Rodzic i dziecko na zmianę je losują. Następnie grający sprawdzają na zawieszonej na ścianie lub położonej obok planszy, które ćwiczenie jest w kolorze odpowiadającym wylosowanemu i wykonują to ćwiczenie.

Zamiast jednej planszy można rozwiesić kolorowe obrazki z ćwiczeniami w całym pokoju. Po wylosowaniu koloru należy najpierw odnaleźć odpowiedni rysunek, a dopiero potem wykonać ćwiczenie.

Miłej zabawy :)

28.04.2020 r. Zagadkowe rybki

Do dzisiejszej zabawy potrzebna będzie wędka z magnesem oraz obrazki, do których należy przyczepić spinacze biurowe.

(Jak zrobić wędkę?Do sznurka należy przykleić klejem na gorąco magnes, a następnie zamocować sznurek na krótkim patyku.)

Zabawa polega na tym, aby złowić „rybki” - dziecko porusza wędką w taki sposób, aby sznurek z magnesem trafił na obrazek bez pomocy drugiej ręki. Następnie podnosi go do góry i odczepia kartkę, nazywając to, co znajduje się na obrazku.

Na kartkach zamiast obrazków mogą znajdować się zagadki słowne lub zadania do wykonania (np. „Stań na jednej nodze”).

Życzę przyjemnej zabawy i czekam na zdjęcia :)

27.04.2020 r. Bingo

Proszę przygotować kolorowy papier, tekturę, żetony lub inne przedmioty, które mogą służyć do zaznaczania.

Rodzic z tektury wycina karty do bingo w kształcie wydłużonych prostokątów o wymiarach około 30 x 10 cm. Na każdej z nich przykleja po pięć kształtów, wszystkie w tym samym kolorze - mogą to być np.: koło, kwadrat, trójkąt, serce, gwiazda. Na każdym prostokącie rodzic przykleja identyczne kształty, ale w różnych konfiguracjach.

Zabawa polega na tym, że każdy z jej uczestników otrzymuje prostokąt z przyklejonymi kształtami. Następnie rodzic nazywa jeden z kształtów, a zadaniem dziecka jest odnalezienie go na swoim prostokącie i położyć na nim żetonu. Gdy na każdym kształcie leży żeton, wszyscy mówią „Bingo!”.

Zachęcam do urozmaicenia tej zabawy i dostosowania jej stopnia trudności do możliwości i preferencji dziecka, na przykład zamiast kształtów można wykorzystać:

  • koła w różnych kolorach,
  • litery,
  • cyfry,
  • sylaby.

Miłej zabawy :)

24.04.2020 r. Gra EMOWĄŻ

Dzisiaj proponuję grę planszową EMOWĄŻ. Potrzebne będzie przygotowanie wcześniej planszy oraz kostka i pionki.

Zasadny gry: Rodzic i dziecko na zmianę rzucają kostką. W zależność od tego, ile oczek wypadnie, uczestnik gry tafia na odpowiednie pole.

Niebieskie kółko = akcja specjalna (uczestnik gry losuje pytanie)

Uśmiechnięta buzia = jedno pole do przodu

Smutna buzia = jedno pole do tyłu.

Przykładowa lista pytań (do niebieskich pól – proszę wyciąć je i umieścić w dowolnym pojemniczku)

  • Zrób zdziwioną minę,
  • Jakbyś się czuł, gdybyś zgubił swoją ukochaną zabawkę?
  • Jak się czujesz, gdy musisz iść do lekarza?
  • Jak wygląda osoba, która się boi?
  • Po czym poznasz, że ktoś jest zły?
  • Jakbyś się poczuł, gdybyś wpadł do wielkiej kałuży?
  • Kiedy ostatnio byłeś szczęśliwy?
  • Kiedy ostatnio bardzo się bałeś?
  • Jakbyś się poczuł, gdyby kolega zabrał ci zabawkę.
  • Jak się czujesz na swoich urodzinach?
  • Kiedy ostatnio byłeś smutny?
  • Po czym poznasz, że ktoś się wstydzi?
  • Jak się czujesz, gdy mama cię przytula?
  • Pokaż jak okazujesz złość.
  • Po czy poznasz, że ktoś jest smutny?
  • Jak wygląda osoba, która się boi?
  • W jakich sytuacjach się boisz?
  • Po czym poznasz, że ktoś jest zdenerwowany?
  • Tato nakrzyczał na ciebie dzisiaj. Jak się czujesz?

Miłej zabawy :) 

 

23.04.2020 r. Skarby w ryżu

Dzisiaj proszę przygotować:

  • ryż lub inne suche ziarna np.: fasola, soczewica, kukurydza;
  • miskę lub inny pojemnik;
  • małe zabawki: samochodziki, figurki, piłeczki pingpongowe itp.

Rodzic napełnia pojemnik ryżem lub innymi ziarnami i zakopuje w nim przedmioty. Zadaniem dziecka jest znalezienie ukrytych zabawek.

Inna wersja zabawy może polegać na tym, że rodzic nazywa jeden z ukrytych przedmiotów, a zadaniem dziecka jest znalezienie go, jedynie przy pomocy swoich dłoni, nie używając wzroku.

Życzę milej zabawy i czekam na zdjęcia :)

22.04.2020r . Historyjki

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające zwierzęta lub przedmioty, które dziecko dobrze zna. Wkłada je do materiałowego woreczka. Rodzic i dziecko na zmianę losują jeden obrazek, a następnie opowiadają o nim krótką historyjkę.

Na przykład: „Był sobie kiedyś kot, który bardzo lubił bawić się z Jasiem. Bawili się razem tak długo, że zasnęli ze zmęczenia na podłodze”.

Jeśli dziecko dobrze sobie radzi z opowiadaniem, można w kolejnych rundach losować po dwa obrazki i o nich wymyślać historyjkę.

21.04.2020 r. Zapachowe pojemniczki

Dzisiaj zachęcam do zabawy stymulującej zmysł powonienia. Proszę przygotować:

  • czyste, puste pojemniczki,
  • waciki,
  • różne substancje do wąchania np.: róża, kawa, cytryna, wanilia, mięta, czosnek, cebula, pieprz, sok malinowy.

Do każdego pojemniczka należy włożyć odrobinę każdej z substancji, a w zakrętkach zrobić po jednym otworze. Jeżeli substancja jest płynna, dobrze jest zamoczyć w niej wacik i dopiero włożyć go do pojemnika..

Rodzic pokazuje dziecku, jak mocno nabrać powietrze nad otworem w zakrętce. Dziecko wącha substancję w pojemniczkach i próbuje odgadnąć, co tak pachnie. Dziecko mówi też, czy ten zapach mu odpowiada.

Inna wersja tej zabawy polega na tym, że rodzic daje dziecku trzy pojemniczki naraz i prosi, aby znalazło ono określony aromat.

Miłej zabawy :)

 

20.04.2020 r. Zabawa z klamerkami

Dzisiaj proponuję zabawę z klamerkami. Proszę przygotować po cztery klamerki do bielizny w kolorach: czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim oraz pudełko z oklejonymi ściankami w tych samych kolorach i materiałowy worek.

Rodzic wrzuca do worka klamerki i na stole ustawia pudełko. Następnie rodzic i dziecko na zmianę losują klamerki i przypinają do ścianek w taki samym kolorze.

Zachęcam do wykorzystania klamerek również do innych zabaw np.:

  • rodzic i dziecko na zmianę rzucają kostką, a następnie przypinają odpowiednią ilość klamerek;
  • klamerki należy rozwiesić na sznurku, a z worka rodzic i dziecko na zmianę losują kolorowe karteczki. Następnie przynoszą i wrzucają do pudełka klamerki w danym kolorze.

Życzę milej zabawy :)

 

17.04.2020 r. Gra w kapsle

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą kapsle (ewentualnie zakrętki, monety lub żetony).

Początkowo rodzic pokazuje dziecku, jak przemieszczać kapsle po stole pstrykając w nie palcem wskazującym i kciukiem. Można też popychać je samym palcem wskazującym lub jedną stroną kciuka. Wszystkie metody są dozwolone :)

Zachęcam do różnych wersji gry w kapsle, np.:

  • Rodzic i dziecko robią wyścig kapslami – czyj kapsel pierwszy dotknie wyznaczonego miejsca.
  • Rodzic ustawia dwa przedmioty, np. dwa kubki lub dwa inne kapsle, w niewielkiej odległości od graczy. Będą im służyć za bramkę. Zadanie dziecka jest strzelenie gola kapslem. Stopniowo należy zmniejszać odległość między „słupkami” brami, żeby utrudnić dziecku zadanie.
  • Można użyć słomki lub trzonków łyżek jako kijów hokejowych. Niech kapsle będą krążkiem, który gracze podają między sobą.
  • Można ułożyć linię z kapski. Niech dziecko spróbuje pstryknąć palcami w każdy kapsel i w ten sposób zmienić ich położenie.

Miłej zabawy :)

 

16.04.2020 r. Dźwiękotwórcy

Dzisiaj zachęcam do zabawy z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, zwłaszcza kuchennych np.: trzepaczki do jajek, drewnianej łyżki, pokrywki i łyżki, pałeczek do jedzenia, minutnika z dzwonkiem, tarki i łyżki, pęku kluczy.

Rodzic wkłada do pojemnika różne przedmioty wymienione powyżej. Następnie wybiera jeden z nich dla siebie i pozwala dziecku też wybrać jeden przedmiot - niech poeksperymentuje z dźwiękami, jakie wydaje jego „instrumenty”.

  • Zachęcam, żeby zaśpiewać znaną piosenkę np. „Krasnoludki” i jednocześnie akompaniować na swoich instrumentach, wystukując podany rytm.
  • Zachęcam, żeby dodatkowo stworzyć domowe grzechotki, wypełniając plastikowe butelki ryżem, fasolą, piaskiem, monetami lub koralikami.

Życzę przyjemniej i głośnej zabawy :)

 

15.04.2020 r. Tajna wiadomość

Dzisiaj proszę przygotować:

  • gruby biały papier techniczny,
  • świecę,
  • farby i pędzel.

Rodzic za pomocą świecy rysuje proste kształty na białych kartkach. Następnie prosi dziecko, żeby zamalowało swoją kartkę farbą. Wówczas pojawią się na nich kształty. Niech dziecko nazwą je lub odgadną, co widzi.

Zamiast kształtów można narysować świecą litery. Rodzic może przygotować kartkę z każdą literą imienia dziecka, a następnie dziecko kiedy zamaluje kartki farbą, może ułożyć je we właściwej kolejności i przeliterować swoje imię.

Miłej zabawy:)

 

14.04.2020 r. Kolorowe otworki

Do dzisiejszej zabawy potrzebne będą następujące przedmioty:

  • pudełko po butach lub puszka z plastikową pokrywką (np. po mleku modyfokowanym, kawie ince);
  • arkusze technicznego papieru kolorowego w czterech kolorach.

W plastikowej pokrywce należy zrobić cztery nacięcia. Nad każdym z nich przykleić kawałek papieru w innym kolorze. Jeśli dziecko dobrze opanowało już podstawowe barwy, dobrze jest dodać więcej kolorów lub ich odcieni.

Następnie należy przygotować paski kolorowego papieru, które zmieszczą się w nacięciach w pokrywce.

Rodzic pokazuje dziecku, jak wkładać paski papieru w otwory oznaczone tym samym kolorem. Następnie rodzic i dziecko bawią się, naprzemiennie wkładając paski papieru w odpowiednie otwory.

Przyjemnej zabawy :)

 

10.04.2020 (piątek) Spotkanie z cyklu ,,Logopeda radzi”

Zachęcam rodziców do wspólnej zabawy z dziećmi uaktywniającej wszystkie nasze zmysły

i narządy artykulacyjne.

Poniżej zamieszczam propozycje, z których możecie skorzystać. Podczas przygotowywania smakołyków uaktywnicie przede wszystkim zmysł wzroku, dotyku, węchu, a także słuchu. W trakcie konsumpcji wszystkie pięć zmysłów, bo dojdzie nam jeszcze zmysł smaku. Pamiętajcie, ze spożywanie posiłków jest jednym z najlepszych ćwiczeń narządów artykulacyjnych,bo przecież gryzienie, dokładne żucie, przełykanie wzmacniają pracę między innymi: zębów, języka, warg, policzków, podniebienia, mięśni gardła. Dodatkowo dochodzi do tego w tym okresie świątecznym super atmosfera w rodzinnym gronie, więc duuużoooo śmiechu, który uaktywnia nam pracę przepony i jest doskonałym ćwiczeniem oddechowy. Życzę Wam Radosnych i Smacznych ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

 

Logopeda-Małgorzata Rudyk

09.04.2020 r. Wijący się wąż

Do dzisiejszej zabawy potrzebny będzie mały kawałek (około 60 – 90 cm) liny lub sznurka, szalik lub wstążka. Rodzic kładzie jeden koniec liny płasko na podłodze, a drugi trzyma w dłoni. Dziecko próbuje nadepnąć na koniec liny, w czasie gdy rodzic porusza nią na boki. Linę należy poruszać wolno lub szybko, w zależności od potrzeb, ale ważne jest, aby dziecko nie zniechęciło się i dało radę na nią nadepnąć. Jeden koniec liny powinien zawsze dotykać podłogi, żeby uniknąć niekontrolowanych ruchów.

  • Jeżeli dziecko ma trudność ze śledzeniem ruchu liny, dobrze jest początkowo poruszać nią do przodu w przewidywalny, powolny sposób.
  • Można też wprowadzić zamianę ról – dziecko trzyma i porusza liną, a rodzić próbuje na nią nadepnąć.

Miłej zabawy :)

 

08.04.2020 r.   Jadalny naszyjnik

Dzisiaj do ćwiczenia usprawniającego motorykę małą potrzebne będą płatki śniadaniowe z dziurką w środku i sznurek.

Dziecko nawleka płatki na sznurek. Następnie rodzic związuje jego końcówki, tak żeby powstał naszyjnik. Pamiętajmy, że kawałek sznurka musi być na tyle długi, aby po związaniu przeszedł przez głowę. Zachęcamy dziecko, aby policzyło ile ma „koralików” w swoim naszyjniku, a następnie żeby zjadło część z nich i ponownie przeliczyło.

Przyjemnej i smacznej zabawy :)

 

07.04.2020 r. Skacz na kolory

Proszę przygotować arkusze kolorowego papieru w dwóch kolorach.

Na podłogę należy przykleić w jednej linii taśmą arkusze papieru. Kolory powinny być ułożone naprzemiennie, np.: czerwony, niebieski, znów czerwony i tak dalej. Pomiędzy arkuszami należy zostawić 2 – 3 cm przerwy.

Najpierw dziecko na zmianę skacze z koloru na kolor. Za każdym razem mówi, jak nazywa się ten, na którym akurat stoi. Ewentualnie rodzic może wydawać polecenie: „Skacz na czerwony, teraz na niebieski”. Następnie dziecko skacze na arkusze tego samego koloru, np.: tylko na czerwony.

Przyjemnej zabawy :- )

06.04.2020 r.   Kształty

Dzisiaj zachęcam do zabawy w rozpoznawanie kształtów.

Dużą kartkę papieru lub karton, proszę podzielić na cztery części. W każdej z nich proszę narysować dowolny kształt. Dobrze jest wykorzystać kształty, które dziecko już zna i jeden nowy. Następnie rodzic daje dziecku piłkę i prosi je, żeby uderzyło nią w jeden z kształtów. Dziecko nazywa kształt i odnajduje przykład tego kształtu w swoim otoczeniu.

Miłej zabawy :)

 

03.04.2020 r.   Co jest skarpecie?

Zachęcam dzisiaj do zabawy w rozpoznawanie za pomocą dotyku ukrytych w skarpetce przedmiotów.

Proszę włożyć do skarpetki przynajmniej trzy przedmioty, nie pokazując ich dziecku. Mogą to być przedmioty codziennego użytku np.: ołówki, monety, grzebień, klocek, łyżka, widelec, szczotka do włosów, owoce i warzywa.

Zachęcam do różnych wersji zabawy, w zależności od możliwości i preferencji dziecka:

  1. Dziecko wkłada rękę do skarpetki i wyciąga jeden przedmiot. Rodzic prosi o nazwanie go, jeśli dziecko nie mówi – to rodzic nazywa przedmiot.
  2. Dziecko wkłada rękę do skarpetki i wyciąga jeden przedmiot, o który prosi je rodzic, mówiąc: „Włóż rękę do skarpetki i wyjmij grzebień”.
  3. Rodzic wkłada jeden przedmiot do skarpetki i prosi dziecko o rozpoznanie go bez zaglądania do środka. Dziecko może dotykać przedmiot tylko z zewnątrz, przez skarpetkę.

Życzę przyjemnej zabawy :)

 

02.04.2020 r. Tor przeszkód

Tor przeszkód można układać z różnych elementów np.:

  • krótka równoważnia (deska o przekroju 5x10 cm lub 5x15 cm),
  • przeszkoda do wspinania się (krzesło, stołek, stos poduszek),
  • przeszkoda, pod którą trzeba przejść (stół, lina),
  • przeszkoda, przez którą trzeba przejść (tunel z materiału, hula-hoop ustalone w pionie),
  • przeszkody, na które się skacze (poduszka lub małe trampoliny).

Przeszkody należy ustawić w taki sposób, by dziecko musiało pokonywać je bezpośrednio jedną po drugiej. Koniec powinien łączyć się z początkiem, żeby mogło od razu zacząć od nowa. Najlepiej jest ustawić równoważnię jako pierwszą. Za nią może stać na przykład niski stołek, na który dzieci będą musiały wejść, a potem zatrzymać się, żeby z niego zeskoczyć. Dalej można ustawić stół, pod którym trzeba będzie się przeczołgać. Za nim dobrze postawić tunel, dziecko będzie musiało się schylić, żeby przez niego przejść. Na koniec dziecko dotrze do równoważni.

(Kiedy dziecko będzie przechodziło przez poszczególne przeszkody – pamiętamy o nazywaniu przyimków – albo rodzic, albo dziecko wymawia na, nad, pod, przez itd.)

 

 01.04.2020 r.   Relaksacja z emocjami.

Rodzic pokazuje i jednocześnie prosi dziecko o wykonanie następujących czynności.

  • Wykonujemy kilku głębokich wdechów nosem i wydechów ustami, licząc do czterech przy wdechu i czterech przy wydechu.
  • Potrząsamy najpierw prawą nogą bardzo energicznie, tak jakbyśmy chcieli strzepać z nogi bardzo groźnego gada.
  • Teraz tak samo potrząsamy z całej siły lewą nogą.
  • Wykonujemy szybkie ruchy korpusem, tak jakbyście chcieli strząsnąć z siebie robaki, które nagle spadły na was z drzewa.
  • Teraz bardzo energicznie potrząsamy prawą ręką.
  • Teraz bardzo energicznie potrząsnęli lewą ręką.
  • Szybko poruszali głową w różne strony.

 

  • Teraz sięgamy po gwiazdy, wyciągamy całe ciało, równocześnie je napinając.
  • Teraz pokazujemy radość (skakanie z radości, wymachiwanie energiczne rękami na znak wygranej).
  • Teraz pokazujemy smutek (zrobienie z ciała kołyski, pozycja leżąca z podkulonymi nogami do klatki piersiowej, trzymanymi oburącz, z głową mocno przyciągniętą do klatki piersiowej).
  • Teraz pokazujemy złość (wymachiwanie z całej siły nogami, imitując kopanie, wyrzucanie przed siebie rąk z zaciśniętymi pięściami).
  • Teraz pokazujemy strach (bardzo szybki bieg).

 

  • A teraz ostatnie ćwiczenie, jesteśmy małymi nasionkami (dziecko kuca na podłodze, starając się przybrać jak najbardziej skuloną pozę), zaczynamy rosną powolutku, z małego drzewa wyłania się roślina, delikatna, rośnie w górę, nabiera mocy (dziecko powoli podnosi się z pozycji kucanej, wyprostowując swoje ciało, podnosząc ręce do góry), jesteśmy teraz wielkimi, silnymi, mocnymi drzewami (dziecko stoi stabilnie mocno na nogach w delikatnym rozkroku z rękami wyciągniętymi do góry, napinając swoje ciało patrzą w górę).

31.03.2020 r.  Zabawy z klockami.

Dzisiaj polecam wykorzystać do zabaw edukacyjnych klocki. Poza wspaniałymi budowlami, odgrywaniem wszelkich scenek i ról, zachęcam do wykorzystania klocków do:  

 1.      Sortowania kolorów.

2.      Kontynuowania sekwencji.

3.      Wyszukiwania różnic.

4.      Układania konstrukcji według wzoru.

5.      Liczenia.

6.      Inne??? - dajcie znać, jakie są Wasze ulubione zabawy z klockami :) Czekam na zdjęcia :)

 

30.03.2020r. Zabawa na dziś: „Podróż do krainy emocji”

   Włączamy cichutko muzykę. Rodzic z dzieckiem ustawiają się w pociąg i jadą do „krainy złości” (gdzie ludzie chodzą obrażeni, są zdenerwowani i zagniewani, tupią nogami, zaciskają dłonie w pięści i krzyczą). Następnie pociąg rusza dalej i zatrzymuje się w krainie smutku (gdzie ludzie chodzą markotni, płaczą). Na końcu pociąg rusza do krainy radości (gdzie ludzie są zawsze uśmiechnięci, życzliwi i pomocni wobec siebie, witają się z nami serdecznie).

Kolejne stacje z emocjami mogą być wcześniej przygotowane np.: w różnych miejscach w pokoju rodzic rozmiesza obrazek z określoną emocją (złość, smutek, radość).

Po zakończonej zabawie rozmawiamy z dzieckiem – opowiadamy, w której krainie czuliśmy się najlepiej.

                                              

                                                                                              Przyjemnej zabawy :)

 

 

27.03.2020 „Sztuczny śnieg”

Przepis na sztuczny śnieg z mąki ziemniaczanej i wody.

Składniki:

  • mąka ziemniaczana,
  • woda,
  • miska.

Wodę należy dodać do mąki (w niewielkiej ilości), jednocześnie sprawdzając czy śnieg zaczyna się zlepiać w kulki. Trzeba pamiętać, żeby nie dodać za dużo wody.

                                                                      

                                                                                                                      Przyjemnej zabawy :) 

 

                                                                                                                      Przyjemnej zabawy :)

 

26.03.2020 Zabawa z balonami

Proszę przygotować balony w dowolnych kolorach. Balony muszą być nadmuchane, a następnie na każdym należy narysować różne emocje (np. radość, strach, smutek, ból, złość). Na kolejnych balonach emocje mogą się powtarzać. Rozkładamy balony z emocjami na dywanie, wybieramy jeden z nich, a dziecko prosimy o odszukanie balonu z taką samą miną. Nazywamy ją i rozmawiamy z dzieckiem o niej:

  • kiedy zdarza nam się odczuwać daną emocję?
  • po czym poznamy, że odczuwamy taką emocję?
  • po czym poznamy, że ktoś inny odczuwa daną emocję?
  • jak można baz słów pokazać daną emocję?

Następnie włączamy muzykę i odbijamy balony. Najpierw staramy się odbijać balon jedną ręką,

potem drugą, potem wykorzystują obie ręce na przemian. Następnie podbijają balony po kolei poszczególnymi palcami, najpierw jednej, a potem drugiej ręki. Potem próbują odbijać balony raz ręką, a drugi raz kolanem wykorzystując na przemian raz jedną, raz drugą rękę czy kolano.

------------------------------------------------

      W naszym Przedszkolu zajęciami z psychologiem objęte są wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, rewalidacji indywidualnej oraz grupowej terapii psychologicznej. Głównym celem terapii psychologicznej jest wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka. Oddziaływania terapeutyczne ukierunkowane są na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych, rozwijanie funkcji poznawczych, usprawnianie motoryki małej i dużej, a przede wszystkim rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych dziecka oraz zwiększanie zakresu jego samodzielności.

Psycholog służy również radą, pomocą i wsparciem zarówno kadrze pedagogicznej, jak i wszystkim dzieciom z naszego Przedszkola i ich rodzicom.

 

Memo EMOCJE I UCZUCIA

Proszę wyciąć wszystkie obrazki symbolizujące emocje i uczucia (Załącznik. Memo) i następnie rozłożyć je na dywanie tak, jak do klasycznej wersji Gry Memo.

Gra Memo EMOCJE I UCZUCIA może być pomocna w rozpoczęciu rozmowy z dzieckiem na temat doświadczanych przez nie różnorodnych stanów emocjonalnych, dlatego też zachęcam do wszelkich modyfikacji tej gry np.

  • każdy uczestnik gry po odsłonięciu pary obrazków, nazywa przedstawioną emocję, podaje przykład sytuacji, w której czuł daną emocję lub kiedy może się ona pojawić;
  • każdy uczestnik gry po odsłonięciu pary obrazków, nazywa przedstawioną emocję, następnie próbuje pokazać ją swoją mimiką twarzy;
  • każdy uczestnik gry po odsłonięciu pary obrazków, nazywa przedstawioną emocję, następnie próbuje pokazać ją za pomocą swojego ciała (nie używając mimiki twarzy).

Wycięte obrazki symbolizujące emocje i uczucia można również wykorzystać go zabaw i gier o niższym poziomie trudności niż klasyczna gra Memo, np.:

  • rodzic rozkłada przed dzieckiem kilka obrazków symbolizujących emocje i uczucia i następnie podając dziecku pojedynczy obraz, prosi je, aby dopasowało go, do takiego samego, spośród rozłożonych obrazków.
  • rodzic rozkłada przed dzieckiem kilka obrazków symbolizujących emocje i uczucia (początkowo dobrze jest wybrać emocje podstawowe: radość, złość, smutek, strach), następnie rodzic prezentuje mimiką i postawą ciała jedną z emocji, a zadaniem dziecka jest wskazanie na obrazku, która emocja jest prezentowana. W kolejnej rundzie – zamiana ról (ściągnij obrazki) download file

                                                                                                          Przyjemnej zabawy :)

                                                                                              Psycholog mgr Patrycja Nykiel

 

 

31.03.2020 r.  Zabawy z klockami.

 

Dzisiaj polecam wykorzystać do zabaw edukacyjnych klocki. Poza wspaniałymi budowlami, odgrywaniem wszelkich scenek i ról, zachęcam do wykorzystania klocków do:  

 

1.      Sortowania kolorów.

2.      Kontynuowania sekwencji.

3.      Wyszukiwania różnic.

4.      Układania konstrukcji według wzoru.

5.      Liczenia.

6.      Inne??? - dajcie znać, jakie są Wasze ulubione zabawy z klockami :) Czekam na zdjęcia :)