UCZYMY SIĘ W DOMU

     Dzieci się uczą i młodzież się uczy. Rodzicu, i Ty poświęć trochę czasu na naukę, Wychowanie dzieci nie jest proste, ale mamy 10 wskazówek, które Ci pomogą. Centrum Rozwoju Lokalnego - organizator ogólnopolskiej akcji edukacyjnej "Dzieci uczą rodziców" kontynuując swoją misję wspierania edukacji najmłodszych, a także wsparcia rodziców w procesie wychowania swoich pociech, przygotowało kolejny materiał wideo z poradami. Film"Wychowanie dzieci – 10 porad psychologa" to materiał, który podejmuje 10 bardzo ważnych kwestii dotyczących wychowania dzieci.

W roli przewodnika psycholog mgr Beata Liwowska.

Link do filmu: https://youtu.be/HxbYRBAKs7U

Korzystając z okazji przypominamy, że na stronie internetowej Centrum Rozwoju Lokalnego do pobrania są darmowe materiały do nauki w domu. Nowe materiały będą się ukazywać w każdą środę i każdy piątek aż do czasu, gdy szkoły i przedszkola wznowią funkcjonowanie.

Link do materiałów: https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

Zabawa matematyczna – KWIATY DLA MAMY

Do przeprowadzenia zabawy potrzebujemy: 5 łyżek ( z kuchennej szuflady np. 3 duże, 2 małe), obrazek do pokazania dziecku ( tulipany w załączniku), kartka z bloku rysunkowego ( lepiej większa), kredki.

  1. Rozpoczynamy zabawę wierszykiem :

WYROSŁY W OGRÓDKU KWIATKI

ZERWIEMY JE NA DZIEŃ MATKI

DO WAZONU WŁOŻYMY

I PIĘKNY BUKIET ZROBIMY.

  1. Pokazujemy obrazek ( w załączniku) z tulipanami. Nazywamy je, określamy kolor i przeliczamy .

3.Zabawa z liczeniem „Kwiaty dla mamy” – potrzebne będą łyżki (te małe i te duże z kuchennej szuflady :)

Rodzic układa przed dzieckiem 5 łyżeczek ( dużych i małych np. 3 duże, 2 małe). Mówi dziecku, że to są kwiaty.

„Ile jest kwiatów?” (dziecko liczy samo, a następnie liczymy jeszcze raz razem z dzieckiem)

Rozkładamy duże łyżki w pewnej odległości od małych łyżek.

Wskazujemy na małe łyżki i na duże –„To są kwiaty, i to są kwiaty, czy wyglądają tak samo?”

„Które kwiaty są większe?”

,,Które kwiaty są mniejsze?”

„Ile jest dużych kwiatów?”

"A ile jest małych kwiatów?"

Na zakończenie dziecko rysuje kwiaty dla mamy na dużych arkuszu papieru przy użyciu kredek. Obrazek mama wiesza w widocznym miejscu, chwaląc dziecko za to, że się postarało i pięknie wykonało pracę.

DLA KOCHANEJ MAMY

Z OKAZJI ZBLIŻAJĄCEGO SIĘ ŚWIĘTA MAMY – Z TATĄ ZADZIAŁAMY.

Prosimy ,aby tatusiowie nauczyli dziecko wiersza dla mamy ( jeśli to możliwe, jedną lub dwie zwrotki).

Ach, mamo moja,

mamo kochana,

ty jesteś ze mną

co dzień od rana.

A kiedy, mamusiu,

ty bawisz się ze mną,

to z nami świat cały

śmieje się na pewno.

Na wykonanie zadania mamy tydzień czasu, aby mama za tydzień (we wtorek)   miała piękną niespodziankę.

Zabawa – NA WIOSENNEJ ŁĄCE

Zabawa ilustrowana ruchem, gestem w oparciu opowiadanie. Zachęcamy do zabawy wszystkich członków rodziny.

Potrzebne będą: kredki, wydrukowane obrazki ( w załączniku).

  1. Rodzic przedstawia opowiadanie, a dziecko wraz z innymi członkami rodziny ( naśladując ich) za pomocą gestów, ruchów próbują przedstawić treść opowiadania.

Jest piękna pogoda, świeci słońce. Wszyscy mieszkańcy łąki już wstali i wzięli się do pracy. Mrówki budują swoje miasto , zajączki skaczą po łące : kic, kic. Żabki pływają w jeziorze i kumkają : kum,kum. Ptaszki fruwają wysoko po niebie.   Bocian dostojnie kroczy, klekocząc : kle, kle. Nagle powiał wiatr, trawy i kwiaty kołyszą się na wietrze : szu, szu, szu. Zaczął padać majowy deszczyk : kap, kap, kap. Wszystkie zwierzątka chowają się do swoich domków.

  1. Pokazujemy dziecku obrazki : mrówki, zajączka, żabki, , ptaszka, bociana, , wiatru , deszczu. Zachęcamy dziecko do wybrania obrazka, nazwania go i naśladowanie odgłosów pasujących do niego   (zajączek – kic,kic, żabka – kum, kum itd.)

  1. Dziecko koloruje obrazek wybrany przez siebie , wykorzystując do tego kredki.

 

 

Zabawa –MAJOWA ŁĄKA

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne jest: obrazek łąki ( w załączniku), odgłosy YouTube : Odgłosy łąki

  1. Rodzic czyta wiersz ,,Łąka” w oparciu o obrazek łąki

( z załącznika):

Powiał letni wietrzyk

Łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły

Pracują wytrwale.

Zapylają kwiaty,

Nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

Na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

Pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźćsię przez chwilę

i stać się prześlicznym,

barwnym motylem.

  1. Rozmowa nt. treści wiersza. Dziecko pokazuje na obrazku mieszkańców łąki ( pszczoły, biedronka, motyl)- nazywa je.
  2. Bawimy się w liczenie – dziecko liczy mieszkańców łąki na obrazku ( w zakr.3)
  3. Co słychać na łące – słuchamy odgłosów na YouTube : Odgłosy łąki.

Zabawa – SPOTKANIE Z CZERWONYM KAPTURKIEM

Do przeprowadzenia zabawy należy wydrukować karty pracy z załącznika , przygotować kredki, bajka ,, Czerwony Kapturek”

  1. Rodzic przedstawia dziecku wiersz :

Czerwony Kapturek, jak wieść niesie

przechadzał się raz po lesie

Jeszcze nie dotarł do chatki

a już zrywał kwiatki

I spotkał w lesie wilka złego

to nie było nic dobrego

Bo wilk wyprzedził go

szybki był, że ho hoho

Zjadł babcię i w jej ciuchy wskoczył

no i Kapturka na miejscu zaskoczył

Nie zdążył, choć już go jadł

bo leśniczy nagle wpadł

Odratował kobiety dwie

Wilk nie najadł się.

  1. Rozmawiamy z dzieckiem o Czerwonym Kapturku ( co nosił na głowie, kogo spotkał w lesie, dokąd szedł , jak się skończyła przygoda Czerwonego Kapturka)w oparciu o obrazki z bajki ( z domowej biblioteczki ) lub obrazka z załącznika.

  1. Ćwiczenia graficzne – dajemy dziecku kartę pracy ( z załącznika), dziecko

rysuje po wzorze wzory graficzne.

  1. Wspólnie kolorujemy obrazek ( kolorowanka z załącznika) Czerwonego Kapturka. Skończone prace umieszczamy w widocznym miejscu, chwalimy dziecko za wykonane zadanie.

 

PODRÓŻ DO BAJKOWEJ KRAINY

POMOCE : nagranie ,, Kryształowa cisza ’’ (You Tube : Robert Haig Coxon – Gristal Silence) , kocyk.

PRZEBIEG ZAJĘCIA :

1.Witanie się w parach ( rodzic-dziecko) w rytm krótkiej piosenki

   ( na melodię ,,Panie Janie ’’)

Dzieci : ,,Witaj mamo ,witaj tato jak się masz ,jak się masz ,my ciebie    

kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

Rodzice : ,,Witaj córko ,witaj synku jak się masz , jak się masz , my ciebie

kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

2.Witanie się częściami ciała (ćwiczący stykają się rękami , kolanami , głowami

   brzuchami ,pośladkami itp.)

3.Wyruszenie do dziwnych bajkowych krain -dziecko siedzi na kocyku , a rodzic go ciągnie (następuje zmiana ).

4.Przybycie do ,,Krainy dziwnych kroków’’. Ćwiczący trzymają się za ręce

i spacerują ,,sztywnych ’’ nogach , na ,, gumowych’’ nogach , poruszają się

jak roboty , chodzą wspak , chodzą na ugiętych nogach .

5.Siad na kocykach i wyruszenie do następnej krainy (ćwiczący odpychają się       nogami i przesuwają się po podłodze na kocykach ).

6.Przybycie do ,,Krainy dziwnych niespodzianek’’.

1-sza niespodzianka to :

Dziecko stoi z wyprostowanymi rękami w bok , oczy ma zamknięte ,a rodzic

przy pomocy palców u rąk ,,spaceruje ’’ po całym ciele dziecka (następuje

zmiana ).

Rodzic mówi , że coś po nas chodzi , to ,,coś’’ zbliża się do głowy uszu , nóg , brzucha ’’.

2-ga niespodzianka to : ,, Dzieci zobaczycie jaka dziwna droga przed nami , musimy ją pokonać , żeby pójść dalej’’.

Rodzice wykonują klęk podparty , ustawiają się obok siebie , a dzieci czołgają

się po plecach rodziców .

   3-cia niespodzianka to :

Rodzic : ,,Na pewno wszyscy z was lubią prezenty’’. Rodzice kładą się

na podłodze ,zwijają się w kłębek , a dzieci ,, rozpakowują prezent ’’rozkładają

rodzicom ręce , nogi ( następnie zmiana ).

7.Wyruszenie na kocykach do następnej krainy- ,,Krainy miłości, zdrowia i  

   mądrości ’’.

Rodzice z dzieckiem siedzą na przeciw siebie (na kocykach) i mimiką twarzy

pokazują , że się lubią , kochają , głaszczą się po rękach , szyi ,głowie.

Ćwiczący kładą się na plecach ( na kocykach) przy muzyce ,,Kryształowa                   cisza”( na YouTube), wykonują ćwiczenia oddechowe (wdech nosem , wydech ustami).

Wąchają kwiat zdrowia miłości , żeby być zdrowym. Wąchają kwiat

Mądrości , żeby być mądrym.

8.Wyruszenie w dalszą drogę – rodzic ciągnie dziecko na kocyku.

9.Przybycie do ,,Zakręconej krainy’’.

   ,,W tej krainie wszyscy są zakręceni ’’.

Rodzic kręci kocem , na którym siedzi dziecko (następuje zmiana).Kocyki

odkładają na bok.

,, Wszyscy w tej krainie kręcą się ’’Rodzic asekuruje i kręci

dziecko ( następuje zmiana ).

Ćwiczący trzymają się za ręce i kręcą się .

10.Powrót z dziwnych krain na kocykach ( odłożenie kocyków ).

11.14.Pożegnanie się piosenką : ,,Zabawa skończona i chce nam się jeść idziemy do kuchni , baj , baj , baj , baj , cześć!’’.                                                

Zabawa – WIEŻA Z KSIĄŻEK

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne jest: książki z domowej biblioteczki ( dużo).

  1. Rodzic czyta wiersz:

Warto czytać

Warto czasem książki czytać,

Bo to bardzo ważna sprawa.

Książka to dobry przyjaciel

I z nią super jest zabawa.

Książki czyta moja mama,

Tata, babcia oraz dziadek

Więc bycie książkowym molem

To napewno nie przypadek.

Jak już jedną przeczytałam,

To na dobre mnie wciągnęła!

Chęć do wiedzy zdobywania

Serce, duszę ogarnęła.

Teraz czytam nałogowo,

I wciąż jeszcze jest mi mało.

Nie sądziłam że to będzie

Się tak bardzo podobało.

Lubię książki przygodowe,

Historyczne, naukowe

Znane bardzo poematy

Lub wierszyki kolorowe.

Książka spełnia nasze wizje,

O których marzymy skrycie.

Z dobrą książką mówię szczerze,

Łatwiej idzie się przez życie.

Więc zachęcam do czytania

Moi przyjaciele mili,

Byście moc ciekawych rzeczy

Dzięki książkom swym odkryli.

Ja choć jestem jeszcze mała.

Przysięgam przy tacie, mamie

Pasją moją jest czytanie

Niech tak zawsze już zostanie!

  1. Przygotowujemy książki o różnej wielkości i grubości (rozkładamy je na dywanie).
  2. Rodzic bierze do ręki książkę dużą i książkę małą . Pokazuje dziecku , która książka jest duża, a która mała. Następnie dziecko określa wielkość książek, które rodzic pokazuje. Dziecko może samodzielnie wybrać książkę dużą i małą wśród innych.
  3. Następnie wybieramy książki : gruba – cienka.
  4. Wśród   książek można wyszukać jeszcze książki z obrazkami i bez obrazków .
  5. Na zakończenie układamy wspólnie dużą wieżę z książek (pokazujemy dziecku obrazek z załącznika).

Zabawa – BAJKOWI PRZYJACIELE.

W czasie przebiegu zabawy pokazujemy dziecku bohaterów bajek.

  1. Rodzic przedstawia dziecku krótki wierszy na rozpoczęcie zabawy:

Idzie, idzie bajka w świat

W czarodziejskiej szacie

Przyjrzyjcie się dobrze –

Może ją poznacie?..

  1. Pokazujemy dziecku obrazki z bohaterami bajek ( z załącznika). Omawiamy je, dziecko nazywa znanemu bajkowe postacie.

  1. Zadajemy dziecku zagadki, dziecko podejmuje próby odszukania odpowiedniego obrazka , pasującego do odpowiedzi.   Nazywa bohatera bajki.

Zagadka o Kubusiu Puchatku.

To bardzo znany miś,

którego przyjacielem jest chłopiec - Krzyś.

Czerwony kubraczek, wesoła mina,

od zjedzenia miodu każdy dzień zaczyna.

Zagadka o Kopciuszku

Jaka to dziewczynka

ma roboty wiele,

a na pięknym balu

gubi pantofelek?

Zagadka o Pszczółce Mai

Najsłynniejsza pszczółka,

Gucia przyjaciółka.

Zagadka o Królewnie Śnieżce

Kiedy z krasnoludkami

w lesie zamieszkała,

niedobra czarownica

zatrute jabłko jej dała.

Zagadka o Reksiu

Dwie łateczki, ogon krótki

Domek z desek, tam miseczka,

I choć cały jest bielutki

Kolorowa to bajeczka!

Zagadka o śwince Peppa

Buzia jej różowiutka,

Jest wesolutka i milutka.

Rozgadana już od rana,

Bardzo często rozśpiewana.

Często w błotku z bratem szaleje,

Któż to taki przyjaciele?

  1. Rodzic proszony jest o przeczytanie dowolnej bajki ( może z którymś z bohaterów z zabawy) w nietypowy sposób np. leżąc razem na dywanie , pod stołem z zapaloną lampką, pod daszkiem z koca itp.

Zabawa – IDZIEMY PO ŚLADACH.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne jest:

- wydrukowanie obrazków – stóp ( w załączniku) , każdego po 4 sztuki.

Rozpoczynamy wesołą rymowanką :

 IDĄ STÓPKI TUP ,TUP, TUP,

W LEWO, W PRAWO NO I W PRZÓD.

NÓŻKA LEWA, NÓŻKA PRAWA

FAJNA BĘDZIE DZIŚ ZABAWA.

  1. Zabawa polega na układaniu stópek wg podanych wzorów ( na koniec można tworzyć własne wzory układu stóp):

stopy prosto – dzieci mogą przeskakiwać obunóż, mogą

spacerować

stopy prosto – poziomo , stopy pionowo

 stopa jedna za drugą

 stopy na zmianę

 stopy prosto, stopa lewa, stopy prosto, stopa prawa

 

zabawa- DBAJMY O PRZYRODĘ.

Aby wykonać zadanie z dzieckiem należy wydrukować karty pracy ( w załączniku), przygotować przyrząd piszący ( pisak, kredka), internet YouTube : Śpiewające Brzdące – Nasza planeta – Piosenki dla dzieci.

  1. Rodzic przedstawia dziecku treść wiersza :

Gabriela Skrzypczak

RATUJMY ZIEMIĘ

                 Ziemię mamy tylko jedną

                 Więc szanujmy Ją,

                 Bo cóż z nami stanie się,

                 Gdy zniszczymy własny dom.

                             Giną ptaki i zwierzęta,

                             Giną drzewa w lesie,

                             Nic nie robiąc, wciąż czekamy

                             Co nam los przyniesie?

                   Dość lenistwa – ruszmy razem

                   I działać zacznijmy,

                   Żeby żyć móc na tej Ziemi

                   Więzy zacieśnijmy.

                               Chrońmy lasy, chrońmy wodę,

                                 Dbajmy o przyrodę,

                                 Uczmy kochać las i łąkę

                                 Pokolenia młode.

  1. Nawiązujemy rozmowę z dzieckiem nt. potrzeby dbania o przyrodę , pomagania zwierzętom itp.
  2. Przedstawiamy dziecku wydrukowane karty pracy (3 ) . Omawiamy je, co widać na obrazkach. Jak nazywają się zwierzęta, w jakim środowisku

żyją ?( w wodzie), czy na wszystkich obrazkach są zwierzęta (płetwonurek).

  1. Dziecko dostaje pisak i ma za zadanie połączyć ze sobą takie same
  2. Na zakończenie zapraszam na You Tube : Śpiewające Brzdące – Nasza planeta – Piosenki dla dzieci.

 

ZABAWA ZE ŚWIATŁEM I CIEMNOŚCIĄ

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie:

lampka biurkowa lub latarka , wycięte sylwety z papieru ( z załącznika), obrazki zwierząt i ich cienie ( z załącznika), pisak albo nożyczki.

  1. WŁĄCZ I WYŁĄCZ.

Pstryk – światło, pstryk – ciemność ( najprostsza zabawa światłem).

  1. OBSERWUJ I ŁAP ZAJĄCZKA.

Rodzic przesuwa smugę światła lampki po ścianie, podłodze, suficie.

Dziecko próbuje łapać świetlnego ,, zajączka”.

  1. TEATRZYK CIENI.

Lampka biurkowa oświetla ścianę.

Rodzic przy użyciu dłoni wyczarowuje ptaki, głowę psa, kaczkę, zajęcia

i co tylko podpowie wyobraźnia.

W czasie prezentacji podkładamy pod nie różne głosy.

  1. TEATRZYK PAPIEROWYCH KUKIEŁEK ( wyciętych z papieru z załącznika, naklejenie ich na patyczki do szaszłyków).

Oświetlone pacynki będą rzucać cienie na ścianę.

Można podłożyć głosy i snuć wymyśloną przez siebie bajkę,

  1. KUCHENNE CIENIE.

Zabawa polega na podświetlaniu różnych domowych przedmiotów np. widelca lub łyżki i obserwowaniu ich przez dzieci. Łyżka durszlakowa – przybliżenie jej i oddalenie od źródła światła daje niesamowity efekt kosmicznej podróży.

  1. Przygotowujemy obrazki zwierząt z ich cieniami ( wydrukowane z załącznika). Dziecko ma za zadanie odnaleźć cień danego zwierzątka. Łączy je linią, albo można rozciąć obrazki i w mniejszej ilości ( np. po dwa) położyć przed dzieckiem i ma ono dopasować zwierzę do cienia.

  1. Przy każdym zadaniu motywujemy dziecko , by nazywało znane mu zwierzątka .

DOMOWA PIASKOWNICA- zabawa sensoryczna Kreatywne dziecko.

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie:

mąka ziemniaczana , oliwka, lub pianka do golenia ,lub balsam do ciała, farbka plakatowa ( dowolny kolor), foremki do piasku lub do pieczenia ciastek, blat stołu okryty ( ceratą, folią itp.), miseczka, dodatki : piórka, patyczki, guziki ( to co jest dostępne w domu).

Wykonujemy masę plastyczną : do miseczki wsypujemy mąkę ziemniaczaną z dodatkiem oliwki , albo pianki do golenia, albo balsamu do ciała.

Wyrabiamy z dzieckiem , aż masa będzie plastyczna i na koniec dodajemy farbkę plakatową.

Najlepsza masa wychodzi z mąki ziemniaczanej i balsamu do ciała , bo farbka najlepiej się w niej rozpuszcza i jest miła w dotyku, bardziej plastyczna.

Gdy dodamy farbkę niebieską wychodzi masa SMERFOWA.

Gdy dodamy farbkę zieloną wychodzi masa ŻABKOWA.

Gdy dodamy farbę żółtą wychodzi masa SŁONECZKOWA.

Gdy dodamy farbę czerwoną wychodzi masa STRAŻAKOWA.

Zachęcam do tworzenia własnych , wesołych nazw , kojarzących się z danym kolorem.

Dziecko zachęcone do działania ,dowolnie ugniata , uklepuje, wałkuje powstałą masę. Może skorzystać z foremek, dodatków jak : piórka, patyczki, guziki, koraliki itp.

Do zabawy zapraszamy pozostałych członków rodziny. Po skończonej zabawie motywujemy dziecko do wspólnego sprzątnięcia stołu.

 

U rolnika, zaglądamy do kurnika.

 Do przeprowadzenia zadania potrzebne jest: obrazki- kurnika ,grzędy , zniesionych jaj

( zdjęcia w załączniku – do pokazania), tekst wiersza , rymowanki (poniżej)

  1. Rodzic czyta dziecku wiersz:

Na podwórku dziś zebranie.

Są panowie i są panie.

Wszyscy radzić dzisiaj będą,

Czy budować kurnik z grzędą.

Kaczki kwaczą: Kwa, kwa, kwa,

Zbudujemy go raz – dwa.

Świnki kwiczą: kwi, kwi, kwi,

Zbudujemy kurnik w mig!

Konik na to: I – ha – ha, i – ha – ha,

ja stajenkę swoją mam.

Po co więc budować coś.

Czy przybędzie do nas gość?

Nie bądź taki, gę, gę, gę –

zagęgała tłusta gęś.

Dzisiaj kury tu przybędą,

Musi tu być kurnik z grzędą!

Kaczki znowu: Kwa, kwa, kwa,

zbudujemy go raz – dwa.

Świnki kwiczą: Kwi, kwi, kwi,

czy w kurniku będą drzwi?

Konik na to: I – ha – ha, i – ha – ha,

koń najwięcej siły ma.

Jeśli kury tutaj będą,

będzie kurnik z piękną grzędą.

Tak zwierzęta zbudowały

dla kur z grzędą kurnik mały.

Kury na to: Ko, ko, ko,

piękny dom! Nie ma co!

Do środeczka zapraszamy,

poczęstunek dla was mamy.

Kaczki kwaczą: Kwa, kwa, kwa,

zjemy ziarno, tak, tak, tak!

Świnki kwiczą: Kwi, kwi, kwi,

my mieszankę zjemy w mig!

Konik woła: I – ha – ha, i – ha – ha,

ja na proso chętkę mam!

Gąska na to: Gę, gę, gę,

ja na trawkę też mam chęć!

Kurki gdaczą: Ko, ko, ko,

każdy z was to miły gość!

  1. Nawiązujemy rozmowę nt. wiersza , zwierzęta na wsi chciały zrobić kurom domek , który nazywa się KURNIK.
  2. Zadajemy pytania: - kto mieszka w kurniku? (kury)

                                 - co kura znosi? (jajka)

                                 - jak robi kura? ( ko,ko,ko)

       4. Pokazujemy dziecku obrazki kurnika, grzędy , zniesionych jaj ( w załączniku)

5.   ,,Jajko ” – masaż relaksacyjny dla mamy, taty i dziecka.

Dziecko siedzi przed rodzicem, może też między rodzicami . Rodzic czyta rymowankę , mówiąc wykonuje ruchy palcami dłoni na plecach i głowie dziecka. Następuje zmiana, masaż robi dziecko na plecach rodzica z pomocą drugiego rodzica.

Rymowanka:

A TO CO?   A TO CO?

JAJKO DROGĄ SZŁO - stukanie palcami od dołu pleców ku górze

NAPOTKAŁO ,,PATELNIĘ” - na czubku głowy robimy okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem

I UDAJE JAJECZNICĘ – wykonuje ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi

ZABAWA Z JAJEM – zabawa badawcza

Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie : jajko surowe, jajko ugotowane, trzepaczka do ubijania piany, miseczka (talerz głęboki), internet YouTube (podany link poniżej).

Rodzic zadaje zagadkę:

 Kura je zniosła, mama przyniosła,

ugotowała i dzieciom podała.

albo druga zagadka:

Ma skorupkę, tak jak orzech,

ale bardzo, bardzo cienką,

na śniadanie zjeść je możesz,

raz na twardo, raz na miękko.

Odp. JAJKO

  1. Zabawa z jajkiem – poznanie jego właściwości ( wygląd, zapach, smak),

rodzic pokazuje:

- surowe jajko – jak wygląda jajko po rozbiciu,

- czym się różni jajko surowe od ugotowanego ( ugotowane jajko przecinamy na pół w skorupce), można spróbować, powąchać

- ubijanie piany z białek ( na talerzu) , ubita piana prezentowana jest na odwróconym do góry dnem talerzu

  1. Zabawa śpiewająca: w internecie na YouTube

Śpiewające Brzdące – Gdacze kura : Ko,ko.ko – Piosenki dla dzieci.

Rodzic ( rodzice) może śpiewać tę piosenkę ( karaoke) , dziecko podejmuje próby śpiewania w refrenie : ko,ko,ko.

Przy powtórce piosenki można tańczyć, naśladując kury ( ugięte ręce w łokciach- skrzydełka, machamy nimi na boki, w górę , w dół )

 

DZIEŃ DOBRY ZWIERZĄTKA - zabawa usprawniająca narządy mowy.

 Rodzic czyta dziecku bajeczkę i demonstruje , ilustrując tekst przy pomocy narządów mowy. Po przeczytaniu i zilustrowaniu narządami mowy, zachęcamy dziecko do wspólnego działania, ponownie czytamy bajeczkę i dziecko naśladuje ruchy warg, języka itd. za rodzicem.

,,Dzień dobry zwierzątka”:

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury

w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po

wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i

cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język

wprzedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i

wysuwanie języka niedotykając o zęby),

rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko

otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i

głośno zapiał -kukuryku!!

Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał wokół podwórka

(usta szeroko otwarte,oblizywanie warg ruchem okrężnym).

Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanieszerokiego języka do

brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko

z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi(wysuwanie warg do przodu

jak przy samogłosceu).

Krowa zaryczała - muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie,

klaskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

Na zakończenie utrwalmy z dzieckiem jakie są zwierzęta wiejskie podczas oglądania na You Tube ( wpisujemy):

Zwierzęta dla dzieci na wsi – Odgłosy zwierząt I CzywieszJak

( obrazek z napisem FARMA)

 

BAJECZKA ORTOFONICZNA „W ZAGRODZIE MAŁGOSI”

 Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będzie: wydrukowanie obrazków z załącznika (do pobrania z  emaila grupy), kredki.

1.Rodzic przedstawia dziecku treść wierszyka, głośno akcentując odgłosy poszczególnych zwierząt.

WIERSZ ,,W OGRODZIE MAŁGOSI”:

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka:

HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy:

MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze;

KOD, KO, DA

Kaczka kwacze:

KWA, KWA, KWA

Gąska gęga:

GĘ, GĘ, GĘ

Ona też chce najeść się.

Owcabeczy:

BE, BE, BE,

Kozamuczy:

ME, ME, ME,

Indor gulaga:

GUL, GUL, GUL

Krowa ryczy:

MU, MU, MU,

Konik parska:

PRR, PRR, PRR

A pies warczy:

WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

2. Rodzic rozkłada obrazki zwierząt (wydrukowane z załącznika) i prosi dziecko,żeby wybrało zwierzątko, które zapamiętało z wierszyka. Nazywa je .

3. Rodzic zachęca dziecko do naśladowania odgłosów zwierząt, które kolejno pokazuje. Przy obrazku kury – naśladujemy ,,ko,ko,ko” ( inaczej niż w wierszu)

4. Zabawa w odgadywanie zwierząt po odgłosach. Na stole leżą obrazki zwierząt, rodzic naśladuje ich odgłosy , a dziecko wskazuje odpowiedni obrazek.

5. Zabawa ruchowa- rodzic z dzieckiem porusza się po pokoju , naśladując wybrane zwierzątko z zagrody wiejskiej.

6. Na zakończenie zabawy , dziecko wybiera sobie obrazek zwierzątka i koloruje

 

ĆWICZENIA GRAFICZNE – KREŚLENIE LINI PROSTEJ W OPARCIU O ZAGADKI.

Rodzic przygotowuje wydrukowane uprzednio karty pracy z ćwiczeniami graficznymi i poleceniami, daje dziecku przyrząd piszący ( gruby mazak , kolor dowolny   , nie czarny). Rodzic czyta dziecku zagadkę i pomaga ją rozwiązać podając mu kartę pracy, z rysunkiem i ćwiczeniem do wykonania.

doprowadzenie go do końca.

Zagadka o aucie:

Odpowiedz proszę, co to takiego

co ma to wszystko, co ja wyliczę:

drzwi, okna, sufit, cztery fotele,

zderzaki, koła i kierownicę.

Zagadka o włosach:

Rosną latem i wiosną,

nie straszna im zima,

gdy za długie urosną,

fryzjer je przycina.

Zagadka o krecie:

W ryciu krętych korytarzy

świetne ma wyniki.

Jeśli pragniesz mu się przyjrzeć,

obserwuj kopczyki.

 

  Zagadka o jeżu:

Idę sobie leśną drogą,

czasem gniewnie tupnę nogą.

Kolce mam i wzdłuż i wszerz!

Kto ja jestem? To ja … .

Zagadka o kwiatach:

Są doniczkowe, są cięte,

w pąkach lub rozwinięte.

Kolorowe główki mają,

każdemu się podobają.

Zagadka o słoneczku:

Powietrze ogrzewa,

śnieg wtedy topnieje,

zieleni się trawa

i wcześniej dnieje.

Zagadka o pociągu:

Mknie szybko po szynach,

dudnią wagony.

Przewozi ludzi

w dalekie strony.

 

Zagadka o balonie:

Za mocno nadęty pęka z hukiem wielkim,

poszybuje w niebo, gdy puścisz go z ręki.

Jaką zabawkę trzymasz za sznurek

by nie umknęła aż pod chmurę?

Zagadka o torcie:

To smakołyk bardzo słodki,

w krem ubrany kolorowy.

Zapalamy na nim świeczki,

kiedy jest urodzinowy.

Zagadka o płotach:

Otaczają domy

otaczają sady,

siedzą na nich koty,

nie ma na to rady. (obrazki do zabawy na emailu grupy)

 

 

WIELKANOCNA ZABAWA

Zapraszamy do zabawy z udziałem wszystkich domowników.

Pomoce do wykorzystania w czasie zabawy to:

- treść wierszyka ,, W wielkanocnym koszyku” Jadwigi Koczanowskiej

- koszyczek wiklinowy ( świąteczny), pisanki, rzeżucha , baranek (opisane w zabawie)

- wielkanocne karty do zabawy ruchowej ( w załączniku 7 kart)

  1. Rodzic przedstawia wiersz ,,W wielkanocnym koszyku”

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.

  1. Rodzice proszeni są o zilustrowanie treści wierszyka przy pomocy koszyczka, pisanek (np. plastikowe jajka lub wycięte z kolorowego papieru np. 2 szt., rzeżuchy (naturalna lub zielona pocięta bibułka, papier),baranka . Proponuje się odtworzyć scenkę z podziałem na role ( mama i tata).

  1. W koszyczku (można w dwóch, trzech) umieszczamy wydrukowane karty do zabawy ruchowej ( zwinięte w rulon).

Rodzic zaprasza dziecko do wybrania karty i pomaga ją odczytać – dziecko wykonuje ruchy zgodnie z poleceniem na karcie. Następnie każdy z uczestników zabawy losuje kartę i wykonuje zadanie.

  1. Na zakończenie zabawy ruchowej proponuje się zaśpiewanie wspólnie piosenki na melodię piosenki ,,Panie Janie” poprzez naśladowanie kury : ko, ko, ko, ko………….

koguta : kukuryku, kukuryku, kukury, kukury, kukurykukuku, kukurykukuku, kukury…

baranka: be, be , be,be………... Można , rytmizować śpiewany tekst poprzez klaskanie , uderzanie klocek o klocek itp.

 

ZABAWA LOGOPEDYCZNA - ,, Gimnastyka buzi i języka”

  1. ,, Wąchamy wiosenne kwiatki ”- zabawa oddechowa

Dzieci nabierają powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, mówiąc : aaaaa

( zachwycając się urokiem wiosennego kwiatka).

  1. ,,Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka

Dzieci naśladują ciche bzyczenie muchy. na umówiony sygnał , gest rodzica , dzieci wysuwają szeroki język jak najdalej do przodu, robią ,,łyżeczkę” i chowają język.

  1. ,,Rechot żaby”- ćwiczenia mięśni policzków

Dzieci nadymają policzki i zatrzymują w nich powietrze, następnie naciskają je palcami wskazującymi wypuszczają powietrze z jednoczesnym prychnięciem.

  1. ,,Złapana mucha”- ćwiczenia języka

Dzieci zaciskają usta i wypychają policzki od środka końcem języka ( w różnych

kierunkach ), naśladują lot muchy złapanej przez żabę.

Każde ćwiczenie pokazane jest najpierw przez rodzica, prezentując je dziecku. Dziecko wykonuje ćwiczenie razem z rodzicem . Każdą zabawę powtarzamy 2 razy.

Na zakończenie propozycja zabawy muzyczno – ruchowej:

Rodzinka tworzy koło, idąc w kole śpiewają (dowolna nuta)

KÓŁKO GRANIASTE , CZWOROKANCIASTE

KÓŁKO NAM SIĘ POŁAMAŁO

CZTERY GROSZE KOSZTOWAŁO

A MY WSZYSCY BĘC!

Na słowo: ,,bęc” – siadają na podłodze, później szybko wstają i śpiewają dalej.

 
 

Wiosenna gimnastyka

https://wordwall.net/pl/resource/1127816/wiosenna-gimnastyka-bystrzak%C3%B3w">Wiosenna gimnastyka bystrzaków:https://wordwall.net/pl/resource/1127816/wiosenna-gimnastyka-bystrzak%C3%B3w

-----------------------------------------------------

 

ZABAWA MATEMATYCZNA

,, Kółko małe, kółko duże ” – utrwalenie figury geometrycznej koła, wyszukiwanie jej wśród innych figur, klasyfikowanie kół wg wielkości, przeliczanie ich, wyszukiwanie koła w otoczeniu domowym.

Pomoce do przeprowadzenia zabawy:

- wycięte koła z kolorowego papieru różnej wielkości , dowolna ilość ( kolory podstawowe)

- wycięty trójkąt 1szt, kwadrat 1szt

- białe karki papieru

- klej

- kredki

Przebieg zabawy:

1.Na kartce papieru układamy wycięte figury , dowolnie ( koło duże 2 szt, koło małe 2szt)

- dziecko wskazuje koła

- dziecko wskazuje koło duże, koło małe

- próbuje je policzyć ( osobno duże, osobno małe, wszystkie razem)

- określa kolor koła

2. Gdzie ukryte jest koło ?

Obrazki w załączniku. Można wykorzystać je jako kolorowanki.

3. Zabawa naśladowcza.

Rodzic przedstawia wierszyk i ilustruje go ruchem – dziecko naśladuje rodzica.  

,,Kółko małe , kółko duże”

Kółko małe , kółko duże.

Głowa prosto, ręce w górze.

Skłoń się w prawo, skłoń się w lewo,

tak się w lesie chwieje drzewo .

Kółko małe, kółko duże.

Głowa prosto, ręce w górze.

Takie skrzydła ptaki mają,

pokażemy jak fruwają.

4. Układanie kompozycji z wyciętych kółek , różnej wielkości.

Dziecko przy pomocy rodzica układa dowolną kompozycję z kółek.

5. Dorysowywanie kredką elementów do koła ( przyklejamy wycięte koło na kartkę, tworzymy obrazek). Propozycja : słońce, kwiatek, okulary, buda dla psa, pajac itp.

Wykonaną pracę umieszczamy w widocznym miejscu.

6. Wyszukiwanie kół w domowym otoczeniu, wśród różnych przedmiotów.

7. Na zakończenie zabawy nagradzamy dziecko pochwałą , buziakiem za wykonane zadania i chęć uczestniczenia we wspólnym działaniu.

--------------------------------------------------

 

WYKORZYSTANIE PEDAGOGIKI ZABAWY W PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ Z DZIEĆMI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM.

Opracowane zabawy mają służyć zintegrowaniu się grupy

( rodzinki).

IMIĘ I NASTRÓJ

       Każdy z uczestników mówi swoje imię w określony , podany wcześniej przez prowadzącego sposób, np.- bardzo wesoło, bardzo smutno, z wściekłością, z rezygnacją, nieśmiało, krzycząc, pytając, itp.

ZŁAP SWOJE IMIĘ

       Wszyscy przedstawiają się swoimi imionami. Jedna z osób dostaje piłkę , rzuca ją do kogoś. Osoba , która łapie, ma powiedzieć imię osoby , która rzuciła i rzuca do następnej , ta łapie i mówi imię tej, która do niej rzuciła itd. Zabawa trwa, dopóki wszyscy nauczą się swoich imion.

ŁAPANIE WĘŻA

       Tworzymy wężyk , w którym uczestnicy łączą się kładąc sobie ręce na ramiona. Osoba będąca głową węża mająca zatem dwie ręce wolne, stara się złapać ostatnią osobę innego wężyka. Osoba schwytana staje się głową węża i łapie za ,, ogon” .

IDĄCY CIEŃ              

     W rytm dość skocznej muzyki jeden z partnerów zaczyna iść do przodu .

,,Cień” podąża za nim naśladując jego ruchy. Jeśli nagle wystąpi przerwa w muzyce partnerzy zamieniają się rolami. ,,Cień” staje się przewodnikiem . Muzykę można puszczać i wyłączać bardzo nieregularnie.

  

LUSTRZANE ODBICIE

         Obydwaj partnerzy stoją naprzeciwko siebie. Jeden z nich zaczyna wolno się poruszać , drugi naśladuje jego ruchy tak, jakby był jego odbiciem w lustrze

(ewentualnie muzyka jako podkład muzyczny). Po pewnym czasie zamiana ról.

 

KRÓTKIE POLECENIA W RUCHU

         Impulsy ruchowe posiadają taką strukturę ,że nadają się do zastosowania w prawie wszystkich grupach i przy najróżniejszych okazjach.

      

Na początku zabawy wszyscy poruszają się w takt żywej i rozluźnionej muzyki (np. Charleston). Następnie w krótkich odstępach czasu wyłączasz muzykę i wywołujesz dany impuls dotyczący bądź to sposobu poruszania się uczestników zabawy , bądź też realizacji zachodzących między nimi. Następnie , gdy wszyscy zachowują się zgodnie z wywołanym impulsem , Ty ponownie włączasz muzykę i wszyscy zaczynają poruszać się w jej takt.

         W ten sposób możesz zachęcić do wykonywania najprzeróżniejszych ruchów i pobudzić kontakt.

Impulsy nadające się do wykorzystania w ,, mocno , szybko, tanecznie”:

-         uścisnąć możliwie jak najwięcej rąk

-         szybko dotknąć   wszystkich czterech ścian

-         iść do tyłu w rytmie muzyki

-         ustawić się na środku pomieszczenia

-         poklepać się nawzajem po ramionach

-         poszukać szybko jakieś wspólnej rzeczy, cechy ( np. koloru ubrań)

-         potrzymać się za rękę

 PLĄS - ,,Gdy jesteś sam” ( dowolnie tworzymy podkład do śpiewania)

Gdy jesteś sam } bis                                           Podczas zwrotki spokojnie

zaśpiewaj piosenkę                                             chodzimy po pokoju

gdy jesteś sam} bis

piosenkę nuć                

  

Piosenkę o kotku                                               Szybko tworzymy pary i

co siedział na płotku                                   tańczymy w kółku (podskoki)                          

piosenkę o kotku wesoło nuć

Obowiązuje zasada , by za każdym razem zmieniać partnera.

 

PALUCHY

     Uczestnicy tańczą dowolnie przy muzyce . Kiedy muzyka nagle się urywa, prowadzący podnosi do góry rękę pokazując daną ilość palców . Uczestnicy mają za zadanie szybko podskoczyć tyle razy , ile palców było pokazane .

WIELKA SCENA

     Każdy z uczestników ma możliwość poczucia się gwiazdą filmową. Wchodząc na podwyższenie przedstawia się swoim imieniem w sposób przez siebie wymyślony (np. z wykorzystaniem gestu, śpiewająco itp.)

KTO MA PIŁKĘ

     Uczestnicy siadają w kręgu na podłodze, jedna osoba wychodzi za drzwi .

Gdy jest na zewnątrz , reszta podaje sobie nawzajem piłkę. Kiedy osoba chce wrócić , musi zapukać trzy razy i wejść możliwie najszybciej po trzecim zapukaniu. Ten , kto jest w danym momencie w posiadaniu piłki, musi ją natychmiast schować u siebie lub w pobliżu. Celem osoby , która weszła , jest zgadnąć kto ma piłkę i gdzie ją ukrył.

 ZABAWY Z GAZETAMI

     Noszenie gazet (jednej lub dwóch stron) na podniesionej ręce, szeleszczenie, naśladowanie szumu wiatru i padającego deszczu.

Noszenie gazety na głowie, plecach, brzuchu ( przy muzyce lub bez)

 

GUMOLUDKI I GOBOTY

       Uczestnicy poruszają się swobodnie po pomieszczeniu i reagują na muzykę wykonując określone ruchy, przypominające sposób poruszania się człowieka z gumy – swobodny i sprężysty albo robota- sztywny i urywany. Komendę określającą sposób poruszania może wydać prowadzący zabawę.        

--------------------------------------------------

 

ZABAWA Z BUTAMI

Przygotowujemy buty mamy, taty, dziecka( po jednej parze) , może dołączyć rodzeństwo. Potrzebny będzie magnetofon, odtwarzacz itp. ze skoczną muzyką. Trzeba wydrukować rysunki – buty z załącznika , przygotować nożyczki ,kredki, klej.

Siadamy po turecku w kole ,na podłodze ( na dywanie jak ktoś ma ha ha ).

  1. Wiersz na wprowadzenie zabawy : (rodzic czyta:)

Buty małe, buty duże, na słońce , śnieg, deszcz i burze.

Buty taty, buty mamy, synka czy córeczki, układamy ładnie na półeczki.

Buty wygodne to podstawa i dziś będzie z nimi zabawa.

  1. Rodzinka siada w kole , a w środku są buty każdego z nich ( po jednym bucie).
  2. Dziecko próbuje rozdać buty ( rozpoznaje i przydziela do odpowiedniej osoby).
  3. W kole ustawiamy 3 rodzaje butów ( mamy, taty , dziecka). Dziecko obraca się lub zasłaniamy mu oczka( ręką, szalikiem) i w tym czasie znika jeden z butów (zabiera go tata lub mama). ,, Czyjego buta brakuje, nie ma?” – to pytanie kierujemy do dziecka, które musi wyznaczyć , wskazać osobę ( mamę , tatę), kto ma oddać buta.
  4. Włączamy skoczną muzykę. Rodzinka siedzi w kole, każdy z uczestników zakłada swoje buty na ręce i ,, buty tańcują w rytm słyszanej muzyk, uderzając o podłogę.
  5. Układanie butów do pary. W kole kładziemy swoje buty (po dwa, wymieszane). Dziecko układa je do pary , łącząc je ze sobą.
  6. Siadamy przy stole. Buty – wydrukowane rysunki rozcinamy po linii (rodzic lub dziecko). Dziecko układa je w pary. Dziecko próbuje określić czyje to mogą być buty. Nakleja rozcięte obrazki na kartce

( parami). Można wspólnie je pokolorować i wykonaną pracę powiesić w widocznym miejscu.

Uwaga! Za każde dobrze wykonane zadanie nagradzamy brawami, wesołym okrzykiem, buziakiem.  

                                                                                                  Bawcie się wesoło!

--------------------------------------------------

ZABAWY DLA CIAŁA POPRAWY

Jesteście zmęczeni po wykonaniu porządków domowych ? Zapraszam do wykonania ćwiczeń , które pomogą dzieciom, rodzicom rozprostować kości i dadzą wiele radości.

„ Drzewa na wietrze”

Zadanie : rozciąganie mięśni piersiowych , wzmacnianie mięśni grzbietu w odcinku piersiowym.

Przebieg zabawy : dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, silny wiatr przechyla gałęzie drzew(ramiona do tyłu ).

„ Rower”

Zadanie : wzmocnienie mięśni brzucha .

Przebieg zabawy : w leżeniu na plecach dziecko naśladujenogami jazdę na rowerze : z górki - szybkie ruchy nóg pod górkę - wolne ruchy nóg w stronę brzucha .

„ Motylki”

Zadanie : wzmocnienie mięśni grzbietu w odcinku piersiowym kręgosłupa .

Przebieg zabawy : jesteśmy motylkami poruszamy skrzydełkami (ramiona ugięte w łokciach blisko tułowia).

Koci spacer”

Zadanie : usuwanie przykurczy nóg .

Przebieg zabawy : dziecko na czworakach , kolana wyprostowane , stopy

przylegają do podłoża , naśladuje kotki idące na spacer .

„ Odkurzacz”

Zadanie : wzmocnienie podeszwowych mięśni stóp .

Przebieg zabawy : stopami przedzieramy gazety na drobne kawałki, a potem stopami sprzątamy śmieci wkładając je do pojemników .

„ Słonko świeci - deszcz pada”

Zadanie : wzmocnienie mięśni grzbietu , wyrabianie nawyku prawidłowej postawy.

Przebieg zabawy : na zapowiedź „słonko świeci” - dziecko biega w różnych kierunkach , spaceruje, a na zapowiedź „deszcz pada” - biegnie pod ścianę i stąje prosto (przylega całym ciałem do ściany).

„Myjemy się i wycieramy”

Zadanie : rozciąganie przykurczonych mięśni w koślawości kolan lub stóp .

Przebieg zabawy : po zabawie przed snem myjemy się - stopa to mydło . Wycieramy się po kąpieli - stopa jest ręcznikiem .

--------------------------------------------------

WIOSENNA ZABAWA

Będą potrzebne: kartka biała , farba zielona, pędzel, pudełko, kilka przedmiotów w dwóch , trzech kolorach ( obowiązkowy zielony), wycięte z kolorowego papieru proste kwiatki , klej, mydło, woda.

1.Rodzic mówi dziecku hasło zabawy:

,,Zielona jest żaba, zielona jest trawa i dziś będzie zielona zabawa.”

powtarza ten sam tekst klaszcząc w ręce, zachęcając do tego dziecko.

2. Dziecko otrzymuje kartkę , zieloną farbę i pędzel. Zachęcone przez rodzica maluje całą powierzchnię kartki.

3. Powtarzanie hasła zabawy : ,,Zielona jest żaba…..”

4. Dziecko myje rączki ( w miarę samodzielnie) po malowaniu.

5. Rodzic przygotowuje pudełko, w którym gromadzi różne przedmioty w dwóch , trzech kolorach ( m.in. znajdują się w nim zielone rzeczy np. skarpetki, piłka, klockiitp.)

Tłumaczy dziecku siedząc na przeciwko niego :

,,Bawimy się dziś kolorem zielonym . Włóż rączkę do pudełka i wyciągnij to , co jest zielone”

Rodzic nagradza dziecko za dobrze wykonane zadanie brawami , buziakiem.

6. Powtórzenie hasła zabawy: ,,Zielona jest żaba…”

7. Rodzic zachęca dziecko w poszukiwaniu zielonego koloru w swoim domu (pokoju, kuchni itp.)

8. Na zakończenie , po wyschnięciu pomalowanej na zielono kartki ,przyklejamy na nią wycięte przez rodzica kwiatki, tworząc pracę plastyczną . Wykonaną pracę wieszamy w widocznym miejscu, chwaląc dziecko za wykonane i doprowadzone do końca zadanie.

 

-----------------------------------------------

 

       Propozycje zabaw ruchowych ( dziecko- rodzic) –ćwiczenia ruchowe z elementami metody W.Sherborne.

  

,, Podróż do dziwnych krain ’’

1.Rodzic staje naprzeciwko dziecka , klaszczą w ręce - przywitanie się pląsem ,,  Wszyscy są’’.

,,Wszyscy są witam Was , zaczynamy już czas, jestem ja , jesteś ty , raz , dwa, trzy.”

2.Witanie się w parach ( rodzic-dziecko) w rytm krótkiej piosenki    ( na melodię ,,Panie Janie ’’)

Dzieci : ,,Witaj mamo ,witaj tato jak się masz ,jak się masz ,my ciebie  kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

Rodzice : ,,Witaj córko ,witaj synku jak się masz , jak się masz , my ciebie

kochamy na ciebie czekamy bądź wśród nas , bądź wśród nas .

3.Witanie się częściami ciała (ćwiczący stykają się rękami , kolanami , głowami

   brzuchami ,pośladkami itp.)

4.Wyruszenie do dziwnych krain -dziecko siedzi na kocyku , a rodzic go ciągnie

   (następuje zmiana ).

5.Przybycie do ,,Krainy dziwnych kroków’’. Ćwiczący trzymają się za ręce  i spacerują ,,sztywnych ’’ nogach , na ,, gumowych’’ nogach , poruszają się  jak roboty , chodzą wspak , chodzą na ugiętych nogach .

6.Siad na kocykach i wyruszenie do następnej krainy (ćwiczący odpychają się nogami i przesuwają się po podłodze na kocykach ).

7.Przybycie do ,,Krainy dziwnych niespodzianek’’.

1-sza niespodzianka to :

Dziecko stoi z wyprostowanymi rękami w bok , oczy ma zamknięte ,a rodzic  przy pomocy palców u rąk ,,spaceruje ’’ po całym ciele dziecka (następuje  zmiana ).

,,Czujemy , że coś po nas chodzi , to ,,coś’’ zbliża się do głowy uszu , nóg , brzucha ’’.

2-ga niespodzianka to :

Rodzice wykonują klęk podparty , ustawiają się obok siebie , a dzieci czołgają

się po plecach rodziców .

,, Dzieci zobaczycie jaka dziwna droga przed nami , musimy ją

pokonać , żeby pójść dalej’’.

3-cia niespodzianka to :

,,Na pewno wszyscy z was lubią prezenty’’. Rodzice kładą się  na podłodze ,zwijają się w kłębek , a dzieci ,, rozpakowują prezent ’’rozkładają  rodzicom ręce , nogi ( następnie zmiana ).

8.Wyruszenie na kocykach do następnej krainy- ,,Krainy miłości, zdrowia i      mądrości ’’.

Rodzice z dzieckiem siedzą na przeciw siebie (na kocykach) i mimiką twarzy

pokazują , że się lubią , kochają , głaszczą się po rękach , szyi ,głowie.

Ćwiczący kładą się na plecach ( na kocykach) przy muzyce relaksacyjnej,                   wykonują ćwiczenia oddechowe (wdech nosem , wydech ustami).

Wąchają kwiat zdrowia miłości , żeby być zdrowym. Wąchają kwiat

Mądrości , żeby być mądrym.

Ćwiczący masują plecy w rytm wierszyka ,, Pisze pani na maszynie .”

                     Pisze pani na maszynie, kropka, kropeczka

                     przeszła pani na szpileczkach

                     przeszły konie, potem słonie

                     zaświeciły dwa słoneczka

                     padał deszczyk, czujesz dreszczyk?

  

9.Wyruszenie w dalszą drogę – rodzic ciągnie dziecko na kocyku.

10.Przybycie do ,,Zakręconej krainy’’.

,,W tej krainie wszyscy są zakręceni ’’.

Rodzic kręci kocem , na którym siedzi dziecko (następuje zmiana).

Kocyki  odkładają na bok.

   ,, Wszyscy w tej krainie kręcą się ’’Rodzic asekuruje i kręci

dziecko ( następuje zmiana ).

Ćwiczący trzymają się za ręce i kręcą się .

11.Powrót z dziwnych krain na kocykach ( odłożenie kocyków ).

12. Zakończenie zabawy piosenką : ,,Zabawa skończona i chce nam się jeść idziemy do kuchni , baj , baj , baj , baj , cześć!’’.                                                

 --------------------------------------------

Link do materiałów KARTY PRACY KODOWANIE https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Feduzabawy.com%2Fkarty_pracy%2Fkodowanie%2F%3Ffbclid%3DIwAR3TsIkOJdeey75YL0aVLjnhWGjzvQ6MBP8yntky9t931QrYkoDjrqFFq4A&h=AT0nWrY02lYQ1rS9-TgpiAvrVjvu_F8nmJdRCMAABkVn3bWVbgLg0UnA23ah5ZMYxXMMtBRBCdjaGhGsyA8uTsOtZKHm9JViTIABiLNnLA2jPYR-fflOBGE92SF78gI6Lczh

 --------------------------------------------

Kochane dzieci, ponieważ wszyscy musimy pozostawać w domach, mamy dla was zadania , które może chociaż trochę pomogą Wam zwalczyć nudę albo Was rozweseląJ

1.O pierwszym zadaniu rozmawialiśmy ostatniego dnia w przedszkolu:

Narysuj obrazek na każdą poznaną dotąd literę- za każdy obrazek, po powrocie można zdobyć znaczek!!!

Przypominam litery: oO, Aa, eE, Ii, uU, tT, Mm, dD, kK, lL,sS, gG, nN.

Z obrazków bardzo łatwo można zrobić książeczkę: w każdym z nich z lewej strony robimy dwie dziurki i związujemy wstążeczką- kokardkę na pewno pomogą zrobić rodzice, tylko ładnie poproście-wiecie przecież, jaką moc mają magiczne słowa.

2. Narysuj lub namaluj WIOSNĘ

  -------------------------------------------

PRZEDSZKOLEN POMYSŁY

Poniżej zabawy na ćwiczenie sprawności dłoni. Po co to dzieciom? Ćwiczy to mięśnie dłoni, utrwala prawidłowy chwyt, przygotowuje do nauki pisania. Zamieszczam także grafikę, która pokazuje, jak wygląda prawidłowy chwyt w kolejnych latach życia przedszkolaka.

Po co zabawy klamerkami i drobnymi przedmiotami (guziki, fasola)? Ćwiczą one mięśnie dłoni oraz prawidłowy chwyt pęsetowy.
Dodatkowo wszystko to doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i precyzję ruchu. 

 ---------------------------------------------

ZABAWY MATEMATYCZNE UTRWALAJĄCE POZNANE CYFRY

Zachęcamy rodziców i dzieci do wzięcia udziału w zabawie utrwalającej liczby, czy  umiejętność liczenia w pamięci. Zabawa rozwija też spostrzegawczość i szybkość reakcji, a przy tym daje wiele radości. 
 
„Polowanie na muchy „
Do zabawy potrzebujemy  packi na muchy lub drewniane łyżki, , pisaki,  liczmany- wyniki/ obrazki figur geometrycznych, lista z działaniami matematycznymi, materiał do wykonania planszy np. brystol, cerata, podłoga.
Na planszy rysujemy muchy. Następnie na każdym owadzie przyklejamy karteczki z liczmanami/ figurami geometrycznymi.
I wersja gry „Polowanie na liczby”
Na muchy przyklejamy karteczki z liczbami. Dziecko lub osoba dorosła losuje  kartkę z kropkami i pokazuje reszcie. Dzieci liczą kropki i „packają” w muchę z odpowiednią cyfrą. Kartki z kropkami muszą być odpowiedniej wielkości, aby dzieci łatwo mogły policzyć kropki.
I I wersja gry „Polowanie na liczby”
Na karteczkach zapisujemy wyniki, a na osobnej kartce zapisujemy sobie działania np. 2+3 ,
Dzieci lub rodzic czyta działanie.  Dziecko dokonuje obliczeń w pamięci, a następnie „packa w muchę”, na której jest poprawny wynik. Osoba prowadząca sprawdza czy gracze uderzyli packą w odpowiednią muchę i przyznaje im punkty.  Następnie podaje odpowiedni wynik.
„Polowanie na figury”
Nauczyciel/ rodzic czyta zagadkę o figurach lub mów głośno nazwę figury.  Dzieci zgadują i „packają” w muchę z odpowiednią figurą.    Życzymy udanej zabawy M.P. :)
-----------------------------------------------
 

Mam propozycje kilku kreatywnych zabaw dla dzieci w różnym wieku, przy których również Wy – rodzice nie będziecie się nudzić. Wykorzystajcie je w najbliższej przyszłości.


1. Zabawa w skojarzenia
     Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.


2. Poszukiwanie skarbów
     W domu w różnych miejscach  schowaj jakiś przedmiot – coś słodkiego albo drobny prezent. Powiedz: „Idź do  przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole....”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.


3. Detektyw – Zgadnij, o kim mówię?


       Proste zabawy dla przedszkolaków wymagając prostych pomocy. W tej zabawie nie potrzebujesz ich wcale! Rodzic lub  dziecko opisuje wygląd jednej z osób ze swojego otoczenia np. rodziny (nie mówiąc innym, kto to). W opisie dążymy do tego, by powoli, krok po kroku naprowadzać do odgadnięcie imienia danej osoby.

4. Konkursy z nagrodami          

          Stwórzcie domowe turnieje wiedzy, to może być znajomość bajek, roślin, czy innych rzeczy jakie tylko przyjdą wam do głowy. Już samo tworzenie gry i wymyślanie zasad jest kreatywną zabawą.
Dzieci skorzystają z konkursów, nie tylko poprzez wygrywanie nagród, ale też dzięki nauce przez zabawę. Zobaczą, że nauka może być przyjemna i daje korzyści, a pozyskana wiedza satysfakcję, na pewno dowiedzą się przy okazji wielu nowych rzeczy i rozwiną swoją pewność siebie.   

            
5. Hodowle i sadzonki                                                                                        

       Dobrym pomysłem będzie zasadzenie roślinek, albo założenie hodowli. Najłatwiej zacząć od zasadzenia rzeżuchy i zrobienia hodowli kryształów soli. Jeżeli posiadacie własny ogródek, to można przenieść do niego swoje sadzonki, gdy zrobi się ciepło. Dzieci, widząc, że zrobił coś co rośnie i się rozwija są dumne, uczą się też dbania o naturę.


6. Mały architekt:

        Kreatywne zabawy dla dzieci obejmują także takie pomysły. Wydrukować kilka obrazków wspólnie z komputera z np. Pałacem Kultury, Wieżą Eiffla itp., rozłożyć makaron spaghetti (surowy), pianki takie do jedzenia albo plastelinę i próbować budować te konstrukcje razem (łącząc kawałki makaronu z piankami). Pianki- jeśli dziecko może je jeść, bo dzieci lubią podjadać w czasie tej zabawy, a jeśli nie uznajecie zabawy jedzeniem, to zamiast makaronu mogą być patyczki do uszu albo zwykłe patyki.

-----------------------------------------------
 
 
-----------------------------------------------00